hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Papíralapú jelenléti ív vs. online nyilvántartás: mire ad lehetőséget az Mt.?

  • adozona.hu

Beléptető rendszer és online munkaidő-nyilvántartó rendszer esetén a munkáltató köteles-e kézzel írt vagy nyomtatott formában jelenléti ívet vezetni, nyomtatni, aláírni, megőrizni? Ha igen, milyen módon? Olvasói kérdésre dr. Hajdu-Dudás Mária ügyvéd válaszolt.

A kérdés részletesen így szólt: Elektronikus nyilvántartás és papír alapú aláírás, megőrzés kérdéskörében az alábbiakban kérem segítségét. Cégünknél beléptető rendszer működik, amely össze van kapcsolva az online munkaidő-nyilvántartó rendszerrel (ebben történik meg a távollétek, home office stb. rögzítése is az érkezés és távozás időpontján túlmenően), amelyből exportált adat (beosztással együtt) a bérszámfejtő program import adataként adja a bérszámfejtés alapját. Kérdésem a jelenléti ívre mint a munkaügyi ellenőrzés alapdokumentumára vonatkozik. Elégséges-e hónap végén pdf formátumban menteni egy alkönyvtárba a jelenléti íveket vagy minden esetben ki kell nyomtatni és legalább munkáltató oldaláról aláírni? Munkavállaló aláírásának is szerepel a nyomtatványon hely, viszont mivel nem a munkavállaló tölti ki ezt a rendszert, hanem a cég adott területén a felettes vezető (például távollétek), majd hó végén a bérszámfejtési osztály véglegesíti, így gondolom, a munkáltató vezeti a jelenléti ívet, ezért nem szükséges a munkavállalónak aláírnia? Amennyiben munkavállalónak vagy munkáltatónak esetleg mindkét félnek alá kell írnia, akkor megoldható-e a pdf file elektronikus aláírásával vagy ügyfélkapun történő (például AVDH hitelesítéssel, aláírásra jogosultak részéről havonta 1 db pdf file, amely az összes munkavállaló jelenléti ívét tartalmazza)? Kérdés még: szabadságengedély nyomtatása, aláírása is, mivel szabadság igénylése (munkavállaló), jóváhagyása (felettes) rendszeren belüli (plusz email értesítés).

SZAKÉRTŐNK VÁLASZA:

Néhány általános szabállyal kezdem a választ: a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény (Mt.) 134. §-a szerint a munkáltató köteles naprakészen nyilvántartani a teljesített rendes és rendkívüli munkaidő, a készenlét kezdő és befejező időpontját, továbbá a szabadság tartamát is.

E szabály alóli kivételként nem kell nyilvántartani a rendes és rendkívüli munkaidő, valamint a készenlét tartamát annak a munkavállalónak, aki munkaideje beosztását maga jogosult meghatározni. Ilyennek minősül a távmunkát végző vagy vezető állású munkavállaló is – eltérő megállapodás hiányában –, figyelemmel a kötetlen munkarendjükre.

A törvény arról külön nem rendelkezik, hogy a nyilvántartási kötelezettségnek a munkáltató milyen formában kell eleget tegyen, így e körben a bírósági gyakorlatra támaszkodhatunk.

A nyilvántartásnak tehát az alábbi követelményeknek kell megfelelnie:

  • legyen ellenőrizhető a munkavállaló és a hatóság számára is;
  • legyen hiteles, azaz az abban foglalt adatok valóságnak megfelelőségét a munkáltató és a munkavállaló is igazolja;
  • legyen teljes és való, az valamennyi szükséges adatot tartalmazzon, és valamennyi munkavállaló tekintetében rögzítse a munka- és pihenőidő kezdetét és végét;
  • legyen a munkavégzési helyen megtalálható, ha azt a munkakör jellege, illetve a munkaszervezés körülményei lehetővé teszik.

A fentiekből következően megfelelő mind a papíralapú, mind az elektronikus formában készített nyilvántartás, a lényeg, hogy abból később is hitelesen visszakereshetőek legyenek a munka- és pihenőidővel kapcsolatos adatok. Azaz nem kötelező a kézzel írt munkaidő-nyilvántartás, elektronikus formában is elkészülhet.

Augusztustól hatályos EU irányelvek és az Mt. várható módosításai – videó

A BH 2013.226. szerint a nyilvántartás vezetése során a beosztáshoz képest végrehajtott változtatásokat, például a munkavállaló kérésének megfelelő műszakcserét, az engedélyezett távollét megállapodáson alapuló ledolgozását is megfelelően dokumentálni kell. A Salgótarjáni Munkaügyi Bíróság 2.M. 1144/2005/20. számú ítélete szerint „a jelenléti ív az, amelyre a dolgozó beírja a munkahelyre történő érkezésének és távozásának pontos időpontját, és azt a munkahelyi vezető leigazolja, vagy a jelenléti ívet a munkahelyi vezető tölti ki, de azt a dolgozó aláírásával igazolja”.

Az adminisztrációs kötelezettségen könnyítő szabályként kínálja fel az Mt. 134. § (3) bekezdésének lehetőségét, mely alapján a rendes és rendkívüli munkaidőt tartalmazó nyilvántartás az írásban közölt munkaidő-beosztás hónap végén történő igazolásával és a változás naprakész feltüntetésével is vezethető.

Ez azt jelenti, hogyha a munkavállaló valamilyen oknál fogva a munkaidő-beosztásától eltérően végez munkát, azt a munkáltatónak az adott napon rá kell vezetnie a munkaidő-nyilvántartásra, majd a hónap végén az egész havi munkaidő-nyilvántartást alá kell íratnia a dolgozóval.

A fentiek alapján bármilyen forma megfelel tehát a munkaidő-nyilvántartás vezetésére, ha az az Mt. által előírt adatokat az előírt módon tartalmazza. Éppen ezért a munkáltató megválaszthatja, hogy működése szempontjából mi lehet a legegyszerűbb, mégis pontos módja a munkaidő adatok vezetésének.

A törvény nem írja elő azt sem, hogy a munkaidő-nyilvántartást alá kellene írnia bármelyik félnek is. Ez ugyanis nem jognyilatkozat (csak a munkavállaló teljesítésével összefüggő időadatok nyilvántartása). Álláspontom szerint azonban lényeges, hogy a munkavállaló is láthassa a munkaidő-nyilvántartást, például az érintett alkönyvtárban, így van lehetősége esetlegesen észrevételt vagy kifogást tenni.

A szabadság kiadásának nyilvántartása szintén a munkáltatóra van bízva. Azokat a napokat, melyek kiadását a munkavállaló kezdeményezi – mivel 7 munkanappal rendelkezik –, javaslom külön is vezetni. Ez alatt azt értem, tökéletes, ha e-mailben kezdeményezi a kiadást a munkavállaló, nem kell aláírnia külön nyomtatványt.

Ugyanez az irányadó, ha a munkáltató a 7 napon túlmenően is biztosít lehetőséget a kiadás kérésére. A fentiekhez hasonlóan a munkavállaló részére betekintési és ellenőrzési lehetőséget javaslok biztosítani a nyilvántartásba. Esetleges jogvita vagy hatósági ellenőrzés során az a lényeges, hogy látható legyen a nyilvántartásokból a szabadság szabályszerű kiadása.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Egyéni vállalkozásból kivonás

Lepsényi Mária

adószakértő

Ingatlan szerzésének időpontja

Lepsényi Mária

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 november
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink