Mit ad nekünk a bértranszparencia? – Mindent az átlátható bérezésről

  • BrandContent

Egyenlő fizetés az egyenlő értékű munkáért – ez az EU új bértranszparencia-irányelvének legfőbb üzenete, amire 2026-ra minden magyar vállalatnak fel kell készülnie. Épp ezért fontos látni, hogy ez nemcsak egy adminisztratív feladat, hanem egy erős stratégiai lehetőség is: a cégek javíthatják munkáltatói márkájukat, erősíthetik a bizalmat és megelőzhetik a bérfeszültségeket is.

De mit is jelent mindez a gyakorlatban és mit tehetünk azért, hogy a kötelezettségekből valódi versenyelőny szülessen? Az elvárásokról és az előnyökről Bogdán Szilviát, a NEXON szakértőjét, Chief People Officert kérdeztük: segítségével cikkünkben a bértranszparencia legfontosabb kérdéseit és kulcspontjait járjuk körbe.

Miben látják a bértranszparencia legnagyobb társadalmi és vállalati jelentőségét?

Ez elsősorban a nemek közti bérkülönbség csökkentésében és a bérdiszkrimináció visszaszorításában rejlik. Az átlátható bérezés elősegíti az igazságos bánásmódot, hozzájárul a társadalmi egyenlőség növeléséhez, valamint megakadályozza, hogy előítéletek befolyásolják a fizetések megállapítását. Ez nemcsak a nők és kisebbségek számára teremt jobb esélyeket, hanem általánosságban növeli a társadalmi igazságosság érzését. Vállalati szinten a bértranszparencia támogatja az igazságosabb és átláthatóbb munkakörnyezet kialakítását, ami növeli a munkavállalók bizalmát a munkáltató iránt. Ez elősegíti az elkötelezettség és elégedettség növekedését, ami csökkenti a fluktuációt és javítja a munkahelyi légkört. Egy transzparens bérrendszer által a vállalat könnyebben vonzza a tehetséges munkaerőt, erősíti a munkáltatói márkáját és versenyelőnyt szerezhet a munkaerőpiacon. Emellett a nyílt kommunikáció a bérezésről segít a belső feszültségek, például a bérfeszültségek megelőzésében vagy kezelésében, így stabilabbá teszi a szervezet működését.

Mit ír elő pontosan az EU bértranszparencia-irányelve, és mik a legfontosabb határidők a magyar cégek számára?

A munkáltatók kötelesek minden álláshirdetésben közzétenni a pozícióhoz tartozó fizetési sávot vagy kezdő fizetést, ezzel biztosítva, hogy az álláskeresők már a jelentkezés előtt tájékozódhassanak a lehetséges juttatásokról. Emellett a munkavállalók kérésére átlátható tájékoztatást kell kapniuk saját bérszintjükről, összehasonlítva az azonos vagy egyenlő értékű munkát végző kollégák átlagos fizetésével, nemek szerinti bontásban. Ezzel együtt a munkáltatóknak hozzáférhetővé kell tenniük a nemek közötti bérkülönbségek részletes adatait, ideértve a fix alapbér és a változó juttatások, például bónuszok vagy cafeteria-juttatások arányait is. Ha az egyes munkavállalói csoportok esetében a nemek közötti bérkülönbség meghaladja az 5%-ot, a munkáltatónak indoklást kell adnia és korrekciós intézkedéseket kell tennie a bérkülönbségek csökkentésére, együttműködve a munkavállalói érdekképviseletekkel.

Mikor lép életbe a szabályozás és milyen eltérések lesznek a különböző méretű vállalatok kötelezettségeiben?

A szabályozás minden munkáltatóra vonatkozik, függetlenül attól, hogy magán- vagy közszférában működik, és előírja a fizetési titoktartási megállapodások megszüntetését is. Magyarország számára a legfontosabb határidő 2026. június 7., amikor az irányelvet át kell ültetni a nemzeti jogba, a szervezeteknek fel kell készülniük az implementációra. A legnagyobb, 250 fő feletti cégnek 2027. június 7-ig van jelentéstételi kötelezettsége, míg a kisebb cégek – 150-249 fős vállalatok háromévente, illetve 100-149 fősek szintén háromévente, de csak 2031-től – kötelesek jelenteni a nemek közötti bérkülönbségekről és az azok megszüntetésére tett lépésekről. Az álláshirdetésekben való fizetési sáv megadása minden munkáltató számára kötelezővé válik.

Milyen konkrét változásokat hoz a mindennapi HR-folyamatokban a bértranszparencia?

Alapvetően átalakítja majd a HR-munkafolyamatokat, különösen a toborzás, az álláshirdetések, a bérezés kommunikációja és a belső szervezeti kapcsolatok terén. A a fizetési sáv vagy alapbér feltüntetésén túl a HR-nek átlátható információkat kell szolgáltatnia a munkavállalóknak is saját bérezésükről és annak összehasonlításáról az azonos vagy hasonló munkakörben dolgozó kollégák fizetésével.

Ez a nyitottság kezdetben feszültséget is kelthet, ezért a HR egyik fontos feladata a bérekkel kapcsolatos elemzések előkészítése és a kommunikáció érzékeny kezelése. Így lehet megelőzni, vagy csökkenteni a bérfeszültségek kialakulását. Ebbe beleértendő a vezetők felkészítése, ebben az esetben is azok érzékenysége és a munkavállalók érintettsége miatt kiemelt figyelmet kell, hogy kapjon. A belső bérezési rendszereket is átláthatóvá kell tenni úgy, hogy támogatni tudják a bérsávok kezelését és a nemek közti bérkülönbségek rendszeres elemzését. Ahol ennek még nincs gyakorlata, ott ez automatizált HR- és bérszámfejtési rendszerek bevezetését, vagy azok fejlesztését igényli, amelyek képesek pontos riportokat és elemzéseket készíteni.

Milyen kockázatokkal járhat, ha egy cég nem készül fel időben a bértranszparencia bevezetésére?

Az esetleges jogszabályi szankciók mellett reputációs kockázatok, munkavállalók elégedetlensége és fluktuáció növekedése is előfordulhat, amelyek hosszú távon az üzleti stabilitást veszélyeztethetik.

Komplex megoldások a NEXON-tól

A bértranszparencia előírásainak való megfeleléshez megfelelő, strukturált adatokkal kell rendelkezni, ami digitalizált HR-környezet nélkül elképzelhetetlen. A NEXON komplex digitális HR-megoldásaival már most is segíti a vállalatokat, megoldást nyújt a jogszabályi megfeleléshez és a bérezési rendszer átláthatóvá tételéhez.

●      Támogatja a béradatok elemzését, a bérsávok kezelését, a nemek közötti bérkülönbség kimutatását és a szervezet működéséhez igazodó munkaköri és bérezési struktúra kialakítását.

●      Automatizált béradatgyűjtés és riportálás: A rendszer lehetővé teszi a jelentési kötelezettségek teljesítéséhez szükséges bér- és HR-adatok egyszerű, gyors előállítását.

●      HR-kontrolling, vezetői döntéstámogatás, HR-dashboard: A NEXON több, mint három évtizedes szaktudását felhasználva hoztuk létre NEXONanalytics megoldásunkat, mely a legjobb gyakorlatokon alapuló HR-mutatószámokat tárja a döntéshozók elé.

●      Bérgazdálkodás: A besorolási bérek adott bérintervallumban történő eloszlási ábrázolása megmutatja, hogy mely irányba tolódnak el inkább a besorolási átlagbérek a cégeknél.

●      Rugalmas jelentési struktúra: a riportok testreszabhatóak a változó jogszabályi követelmények alapján is, ami kulcsfontosságú a bértranszparencia szempontjából.

●      Önkiszolgáló HR-portál: A NEXON dolgozói és vezetői önkiszolgáló portálja támogatja, hogy a munkavállalók valós időben, elektronikusan hozzáférhessenek saját releváns adataikhoz, köztük a bérjegyzékükhöz és a beosztásukhoz.

●      Biztonságos hozzáférés: Mobil és webes hozzáférés, amely folyamatos szolgáltatásával támogatja az otthoni munkavégzést, miközben magas szintű adatbiztonságot és adatvédelmet garantál.

A jogszabályi megfelelésen túl: hogyan lehet a bértranszparenciát versenyelőnnyé alakítani?

A bértranszparencia nem csupán jogszabályi követelmény, hanem stratégiai eszköz is lehet a vállalat számára, amely jelentős versenyelőnyt biztosíthat a munkaerőpiacon. A nyílt és átlátható bérpolitika erősíti a vállalat munkáltatói márkáját, olyan pozitív imázst alakít ki, amely vonzóvá teszi a céget a tehetséges jelöltek számára. A transzparens bérezés révén a munkavállalók bizalma tovább nőhet, növelve az elkötelezettséget és a lojalitást, de pozitív hatással van a munkahelyi légkörre és csökkenti a fluktuációt is.

Emellett a bértranszparencia segíti a szervezeten belüli igazságosság érzetének erősítését, ezáltal motiválva a dolgozókat a teljesítményük javítására és a karrierépítésre. A nyílt kommunikáció a bérezésről hosszú távon hozzájárul a fenntartható és kiegyensúlyozott munkahelyi kultúra kialakításához. További versenyelőnyt jelent, hogy a transzparens bérstruktúrával rendelkező vállalat könnyebben reagál a munkaerőpiaci változásokra, rugalmasabban tud fizetési stratégiákat kialakítani, és hatékonyabb adat- és teljesítménymenedzsment rendszereket alkalmazhat. Ez olyan szervezeti kultúrát mutat, amely elkötelezi a munkavállalókat és az üzleti partnereket is, valamint hozzájárul a hosszú távú üzleti sikerhez.

Milyen további támogatást kínál a NEXON partnereinek?

A NEXON a digitális HR-megoldása mellett szakértői tanácsadást nyújt a jogszabályi megfelelés, béradatok elemzése, valamint a fenntartható és átlátható bérpolitika kialakítása terén, segítve ezzel a hosszú távú HR-stratégia fejlesztését.

A tartalom a NEXON megbízásából, a HVG BrandLab produkciójában készült. A cikk létrehozásában az adozona.hu szerkesztősége nem vett részt.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Konzulensi díj

Szipszer Tamás

adószakértő

Átalányadó

Lepsényi Mária

adószakértő

Vállalkozói szja-ból katába

Lepsényi Mária

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2025 szeptember
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink