hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Elektronikusan, otthonról végezhető ügyek: lassan minden megoldható személyes megjelenés nélkül

  • dr. Szeiler Nikolett ügyvéd, adótanácsadó
2

Tudta, hogy ha van ügyfélkapuja, van elektronikus aláírása is? Tudta, hogy ezzel a megírt iratait ki sem kell nyomtatnia, és máris használható közigazgatási vagy akár cégek, magánszemélyek egymás közötti ügyeiben? Cégek alapítása, változásbejegyzése során sem kell már megjelenni az ügyvéd előtt, Skype-on, ügyfélkapus aláírással készülnek a cég bejegyzései. Ismeri az ügyfélkapu azon beállítását, hogy közigazgatási, önkormányzati leveleit ne postán, hanem ügyfélkapun kapja meg, így elkerülve a postai sorban állást? Használta már az e-papír, e-cégbetekintő, e-földhivatal szolgáltatásait? A járvány talán egyetlen jó oldala, hogy széles körben használhatóvá váltak az online e-szolgáltatások, ezzel megkönnyítve mindenki életét, nem beszélve arról, hogy nem kell papírt használnunk.

1. Ügyfélkapu mellé elektronikus aláírás is jár

Elektronikus dokumentumai elektronikusan is hitelesíthetőek, így személyes találkozó, nyomtatás és postai sorban állás nélkül is intézheti ügyeit. Az AVDH (azonosításra visszavezetett dokumentumhitelesítés) segítségével papírmentesen, online hitelesítheti aláírni kívánt iratait. Az AVDH-szolgáltatás ügyfélkapu regisztrációval használható. Az AVDH-szolgáltatással hitelesített dokumentum teljes bizonyító erővel rendelkezik, így akár szerződések aláírására is alkalmazható. A szolgáltatás egyszerűen használható – csak a Word formátumot kell PDF-fé alakítanunk – fontos azonban, hogy az aláírni kívánt dokumentumot kizárólag az a személy hitelesítheti AVDH által, aki azt egyébként is aláírná.

Olvassa el az Adózóna „Ismét változnak a közérdekű adatkérések szabályai”, „Céges karácsony online: evés-ivás együtt, kedvező adózás mellett” és „Munkavégzés otthon, távolból: így változtak a szabályok” írásait is!

Kizárólag olyan ügyekben nem használható, ahol kötelező a személyes megjelenés, de ilyen már nagyon kevés van. Az AVDH hitelesítést minden hivatal, bíróság stb. elfogadja: adóhatóság, cégbíróság, más bíróságok, önkormányzatok stb. Én személyesen bíztatom arra az ügyfeleimet, hogy már nem kell egy cégek vagy magányszemélyek közötti szerződést kinyomtatni, aláírni, beszkennelni, hanem elég a dokumentumot PDF formátummá alakítani és aláírni AVDH-val. Fontos, hogy elfogadják, azt is, ha az ügyvezető a cég nevében ír alá AVDH-val.

Olvassa tovább cikkünket, hogy megtudja mire jó az e-papír, e-cégbetekintő, e-földhivatal, a rendelkezési nyilvántartás, illetve milyen egyéb online intézhető ügyek vannak még!

A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A teljes cikket előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink olvashatják el! Emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (2)
Dr. Szeiler Nikolett

Kedves Zsolt! Igen, abszolút igaza van, az elmúlt év egy küzdelem volt, mire valóban mindenki megértette az elektronikus aláírás lényegét, és hát még van hova fejlődni.

Ruszin Zsolt

Kiváló cikk. Főleg az önkormányzati és a kormányhivatali, 55 év feletti ügyintézők félelmetesen tájékozatlanok a felsorolt témákban, de találkoztam már fiatal, meggyőződéses hivatali bürokratával, aki igyekezett "keresztbefeküdni" az elektronikus ügyintézésnek. Ha az ügyfél elektronikusan ügyintéz, akkor sorra jönnek a hajmeresztő kifogások:

- Az AVDH csak a papíron aláírt dokumentum felülhitelesítésére szolgál (ami nem igaz).
- Ha csak AVDH van a PDF-en, az nem aláírás (ami nem igaz).
- Ha ASICE formátumban (konténerfájlban) van AVDH-zva valami, akkor az nincs aláírva (ami nem igaz).
- Vannak olyan iratok, amit csak papíron lehet aláírni (ami nem igaz).
- Ha más EU-s eIDAS kompatibilis az aláírás, akkor az nem aláírás (ami nem igaz).
- A meghatalmazás csak papíron lehet (ami nem igaz).
- Az RNY-be berögzített akármi az nem meghatalmazás (ami nem igaz).
- Hiába van arra az ügyre RNY, az arra az ügyre nem érvényes (ami nem igaz).
- Az egyéni vállalkozónak adószámos azonosítással kell RNY-t adnia (ami nem igaz).
- Az RNY-re kell két tanú (ami nem igaz).
- Az RNY helyett két tanús meghatalmazás kell (ami nem igaz).
- A cég is csak két tanúval adhat meghatalmazást (ami nem igaz).
- A meghatalmazást a meghatalmazottnak is alá kell írnia, tollal (ami nem igaz).
- Nem kell megnézni az RNY-t, mert nem kell és kész (ami nem igaz).
- Az e-papír nem erre való, jöjjön be személyesen (ami nem igaz).
- Az e-papíron beküldött dolgokról kell írni egy papírt és azt tollal kell aláírni (ami nem igaz).
- A meghatalmazottnak is cégkapun kell leveleznie (ami nem igaz).

A legelső kifogáshoz még a Belügyminisztérium is készített videót, a tévhitek ellen, de ez se segített:
https://youtu.be/dZWne3XoaxE

Boldog karácsonyt kívánok!

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Vagyonkezelési díj kiegyenlítése kezelt vagyonból

Hunyadné Szűts Veronika

igazságügyi adó- és járulékszakértő

Nulla forintos számla befogadása

Hunyadné Szűts Veronika

igazságügyi adó- és járulékszakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink