Hasznos funkciók az ügyfélkapun: elektronikus aláírás, rendelkezési nyilvántartás

  • dr. Bohati Eszter, dr. Papp Anna Katalin LL.M.
1

Cikksorozatunk első részében röviden összefoglaltuk, hogy milyen feltételekkel és hogyan tud valaki ügyfélkapufiókot regisztrálni. A második részben az ügyfélkapu egyes jobban, vagy talán kevésbé ismert felhasználási lehetőségeivel foglalkozunk.

Főbb funkciók

Miután felhasználónevünkkel és jelszavunkkal sikeresen bejelentkeztünk az első cikk szerint létrehozott profilunkba, a megjelenő menüpontok alapján, illetve a https://magyarorszag.hu/ oldalon láthatjuk, hogy mennyi lehetőség tárul elénk az ügyek elektronikus úton való intézése terén.

Cikksorozatunk első, harmadik és negyedik része a szavakra kattintva érhető el. Ügyfélkapuval kapcsolatos további írásokat az Adózóna oldalán itt olvashat.

Az érzékeltetés kedvéért a fontosabb, vagy a hétköznapokban gyakrabban hasznosítható ilyen folyamatok közé tartoznak az alábbiak:

  • szja-tervezet átnézése, kiegészítése, módosítása vagy akár önálló online benyújtása, amivel eleget tehetünk adóbevallási kötelezettségünknek;
  • anyakönyvi kivonatokhoz kapcsolódó ügyintézés;
  • tajnyilvántartással kapcsolatos szolgáltatások, például a betegéletút lekérdezése (a szolgáltatás igénybevételéhez szükség van tajszámra);
  • 90 napig érvényes erkölcsi bizonyítvány igénylése, amelyet nyolc nap alatt állítanak ki, évente 4 alkalommal illetékmentesen;
  • földhivatali nyilvántartás elérése és szolgáltatások igénybevétele, pl. e-hiteles tulajdoni lap másolata vagy térképmásolat lekérése;
  • adóazonosító jel, adóigazolvány igénylése;
  • különböző gépjárművekkel kapcsolatos szolgáltatások, például a gépjárműkereső, melynek segítségével rendszám alapján kérhetők le a nyilvántartott gépjármű adatai;
  • forgalmi engedéllyel kapcsolatos ügyintézés;
  • bár a felsőoktatási intézményekbe a felvi.hu-n keresztül lehet jelentkezni, az azonosítás ügyfélkapun keresztül történik, továbbá a felsőoktatási információs rendszer (FIR) is ezen keresztül érhető el, mely tartalmazza az egyes intézmények, oktatók és hallgatók adatait.

A különböző ügyintézési folyamatoknál részletes tájékoztatást találunk többek között az ügyintézésre jogosultak köréről, határidőkről, eljáró szervekről, jogorvoslati lehetőségekről és a vonatkozó jogszabályokról is. Elég csupán rákeresnünk azon szolgáltatásra, amelyet igénybe szeretnénk venni, és a címre rákattintva megnyílik a tájékoztató az ügyintézés indítási gombbal egyetemben. Tovább könnyíti a kívánt szolgáltatás megtalálását, hogy azok különböző csoportokra (mint például család, egészségügy, vállalkozás) vannak bontva a képernyő bal oldalán az átláthatóság érdekében.

OLVASSA TOVÁBB, hogy megtudja, mi is az az AVDH, és mire jó, illetve miként tud meghatalmazást rögzíteni a rendelkezési nyilvántartásban ügyfélkapu segítségével!

A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A teljes cikket előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink olvashatják el! Emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (1)
Ruszin Zsolt

Kiváló cikk, de hiányzik belőle, hogy az AVDH egyben cégszerű aláírásként is szolgál.

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Áfabevallás M lap

Bunna Erika

adótanácsadó

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 június
H K Sze Cs P Sz V
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Együttműködő partnereink