hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Kiva és az őszi adócsomag: nem érinti az adóalapot az elektronikus pénzeszközállomány változása

  • dr. Császár Zoltán adótanácsadó, jogász
1

Az Országgyűlés elé benyújtott, T/12801. számú adótörvény-módosítási javaslat a kisadózó vállalkozások tételes adójáról és a kisvállalati adóról szóló 2012. évi CXLVII. törvénynek (Katv.) a pénztár kimutatott értékéhez, illetve annak változásaihoz kapcsolódó adóalap-csökkentő, illetve növelő tétel szabályait is módosítja. Ennek értelmezése, a törvénymódosítás indokoltsága, lehetséges hatása a múltra és a jövőre felvet bizonyos kérdéseket – cikkünkben egy korábbi Adózóna olvasói kérdés nyomán ezeket elemezzük.

A kivatörvény szabályrendszere meghatároz egy bizonyos értéket – pénztár mentesített értéke [Katv. 2. § 23. pont] –, amely alatt a pénztár értékének változása nem hat ki a kisvállalati adóalapra. Ezt meghaladó érték esetén növelni szükséges az adóalapot. A későbbiekben a kisvállalati adó alapja mérsékelhető, ha a pénztár értéke csökken (egészen a mentesített értékig).

afp. illusztráció - revolut, revolut bankkártya, fizetés, kártya, bankkártya - 2023.
A kivatörvény tervezett módosítása azt a célt szolgálja, hogy ne kapcsolódjon adóalap-korrekció az elektronikus pénzeszközforgalomhoz (Revolut, Wise, BinX)
Forrás: AFP / Monika Skolimowska / dpa-Zentralbild / dpa

 

A tervezett módosítás nyomán a pénztár kimutatott értékénél, illetve a pénztár értékének változásánál figyelmen kívül kell hagyni az elektronikus pénzeszközök értékét. A tervezett módosítás 2026. január 1-jétől lenne hatályos. Vizsgáljuk meg, mit jelent ez a gyakorlatban!

OLVASSA TOVÁBB cikkünket, amelyben

  • ismertetjük a vonatkozó háttérszabályokat
  • áttekintjük, mi minősül elektronikus pénzeszköznek
  • elemezzük, mi várható a korábbi évek gyakorlatának megítélésében!

A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A teljes cikket előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink olvashatják el! Emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (1)
Ruszin Zsolt

Tehát a törvény szövege nem számít, a jogállamiság meg smafu.

Valójában az NGM-nek visszamenőleges szabályt kellett volna javasolnia.

Tudomásom szerint összesen néhány érintett adózó van, de ők ismételt ellenőrzést tudnának kérni a visszamenőleges hatályú jogszabálymódosítás alapján.

A 2026.01.01-i hatályú módosítási javaslatnak meg kellene buknia a törvényalkotási bizottság vizsgálatán és azt ott visszamenőlegesre kelletne változtatni, de nem véletlenül írtam a bizottság nevét kisbetűkkel.

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Betegszabadság

dr. Kéri Ádám

ügyvéd, compliance szakértő

Táppénz megállapítása utólag rögzített hiányzás esetén – jogszerű levonás kérdése

Dócziné Szabó Nikoletta

munkajogi és bérszámfejtési szakértő

NEXON

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2025 december
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4

Együttműködő partnereink