adozona.hu
Jogsértő Black Friday reklám miatt bírságolt a GVH
//adozona.hu/altalanos/Jogserto_Black_Friday_reklam_miatt_birsagol_ZQFA26
Jogsértő Black Friday reklám miatt bírságolt a GVH
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) döntése szerint az Extreme Digital Zrt. (Extreme Digital) tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott 2015-ös Black Friday kampányában. A jogsértésért 20 millió forint bírságot szabott ki a GVH.
A GVH az Extreme Digital 2015. november 20. napjára (Black Firday) hirdetett akciójának népszerűsítését vizsgálta. Az Extreme Digital kommunikációs kampányában azt ígérte a fogyasztóknak – például a „Több száz termék vár rád csak egy napon át akár 70 százalék kedvezménnyel!” – szlogennel, hogy az akcióban nagymértékű kedvezménnyel érhetők el termékei.
A fenti promócióval kapcsolatos reklámok, tájékoztatások televízióban, illetve tv-interjúban, rádióban, újsághirdetésben, hírlevélben, blogposztokon, bannereken, PR cikkekben jelentek meg.
E reklámok értékelésekor a GVH kiemelt figyelemmel volt a kampány
- célzott jellegére (nagy nézettségű televíziós csatornák, nagy hallgatottságú rádiók, nagy látogatottságú honlapok, illetve hírportálokon, ár-összehasonlító weboldalakon látható bannerek),
- tárgyára (rendkívül kedvezményes vásárlási lehetőség), valamint
- időszakára (a világszerte ismert Black Friday akciós nap),
hiszen mindezekkel hatékonyan lehetett felkelteni a fogyasztók figyelmét, és így lehetővé vált a forgalom jelentős növelése.
A GVH megállapította, hogy az Extreme Digital tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott, mert
- reklámjaiban megjelölt kedvezmény kizárólag olyan termékeknél volt elérhető, amelyek sem átlagáruk, sem pedig a jellegük alapján nem tekinthetők tipikus termékeknek,
- a kínált termékek mindössze kevesebb, mint 1 százaléka volt elérhető a reklámjaiban megjelölt „akár 70 százalékos kedvezménnyel”, illetve jóval kevesebb, mint 10 százaléka „akár féláron”.
A GVH gyakorlata értelmében az „akár állítások” megtévesztők, ha a promócióban elérhető termékek nem tekinthetők a vállalkozás által forgalmazott vagy a reklámban megjelölt termékkört illetően tipikus termékeknek, és az „akár állítással” érintett termékkör reálisan nem elérhető, azaz nem éri el a termékkínálat 10 százalékát.
A GVH a bírság kiszabásakor a kommunikációs eszközök költségeire alapozott.
A GVH súlyosító körülményként értékelte, hogy a vizsgált kereskedelmi gyakorlat
- a fogyasztók széles körét érte el;
- erőteljes üzenetet közvetített, tekintettel az üzenet egyszerűségére, egyértelműségére, hangsúlyosságára és fogyasztói árra vonatkozó jellegére;
- eredményeként az Extreme Digital megrendeléseinek száma – és így bevétele is – jelentősen nőtt.
A GVH enyhítő körülményként értékelte, hogy a vállalkozás a jogsértés elkövetésekor kis- és középvállalkozásnak minősült.
Az ügy hivatali nyilvántartási száma: Vj/65/2016.
Hozzászólások (0)