hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Nyugdíj előtt – így igazolható a szolgálati idő

  • Winkler Róbert nyugdíjszakértő

A munkáltatók régóta kötelesek adatot szolgáltatni a náluk foglalkoztatottak biztosítási jogviszonyáról és jövedelméről. Mégis előfordul, hogy nyugdíjazáskor kiderül: hiányosak az adatok, lyuk van a szolgálati időben.

A társadalombiztosítási nyugdíjrendszer keretén belül igénybe vehető saját jogú nyugdíjra – öregségi nyugdíj – való jogosultsághoz az irányadó öregségi nyugdíjkorhatár betöltése mellett további feltétel, hogy az érintett személy rendelkezzen résznyugdíjhoz legalább 15 év, teljes nyugdíjhoz pedig legalább 20 év nyugdíjjogosultságnál elismerhető szolgálati idővel.

A nyugellátásra való jogosultsághoz szükséges szolgálati idő elismerésére elsősorban a társadalombiztosítási nyilvántartásban szereplő adatok szolgálnak alapul, ezen túlmenően azonban, amennyiben egy biztosítási jogviszonyra vonatkozóan nem található semmilyen információ, adat, a hatályos társadalombiztosítási szabályok lehetővé teszik azok egyéb módon történő igazolását.

Milyen adatokból épül fel a társadalombiztosítási nyilvántartás?

Már az 1950-es évek előtt a kötelezték a munkáltatókat, hogy a foglalkoztatottaik biztosítási jogviszonyáról rendszeres adatszolgáltatást nyújtsanak a társadalombiztosítási szervek részére. Eleinte csupán a biztosítási jogviszony megszűnésekor kellett a jogviszonyról adatszolgáltatást nyújtani, 1992 márciusától viszont az adatszolgáltatás kiegészült a jövedelmi adatok évenkénti kötelező igazolásával is, azzal, hogy a biztosítottak 1988. január 1-jétől 1992. február 29-ig terjedő időre vonatkozó kereseti adatait a munkáltató köteles volt egy „egyszeri” adatszolgáltatás keretén belül megküldeni a társadalombiztosítási szerv részére. Ez az „egyszeri” adatszolgáltatás eleinte a jogutód nélkül megszűnő munkáltatókra írták elő 1994. január 1-játől, majd 1995. április 1-jétől valamennyi munkáltatóra kiterjesztették. Az „egyszeri” adatszolgáltatást legkésőbb 1997. június 30-áig kellett teljesíteniük a munkáltatóknak.

OLVASSA TOVÁBB CIKKÜNKET, hogy megtudja, hogyan igazolható a tb nyilvántartásaiban nem szereplő biztosítás!
A teljes cikkhez előfizetőink és az oldalunkon próbaregisztrálók (korlátozott ideig) férnek hozzá, ha email-címük és jelszavuk megadásával belépnek az oldalra

A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A teljes cikket előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink olvashatják el! Emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

USA adószám alatt utólagos engedmény

Bunna Erika

adótanácsadó

Társasház

Pölöskei Pálné

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 november
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink