adozona.hu
Változtak a munkavédelmi képviselő választására vonatkozó szabályok
//adozona.hu/munkajog/Millios_birsaggal_szamolhatnak_a_munkaltato_7Y3QUW
Változtak a munkavédelmi képviselő választására vonatkozó szabályok
Július 8-a óta a korábbihoz képest több munkáltatónak kell számolnia a munkavédelmi képviselő intézményével. Amennyiben a munkavállalók létszáma legalább 20 fő, ennek ellenére a munkáltató nem szervezi meg a választást, vagy nem biztosítja a megválasztott munkavédelmi képviselő működési feltételeit, és egyébként a munkavédelemről szóló törvény szerint fennállnak a bírság kiszabásának feltételei, abban az esetben akár magasabb összegű munkavédelmi bírsággal is számolniuk kell.
A munkavédelmi képviselő olyan, a munkavállalók által választott személy, aki a munkáltatóval való együttműködés során szorgalmazza az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzéshez kapcsolódó munkavállalói jogok és érdekek érvényesítését.
A munkavédelmi képviselő
– jogosult meggyőződni a munkahelyeken az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés követelményeinek érvényesüléséről, így különösen a munkahelyek, a munkaeszközök és egyéni védőeszközök biztonságos állapotáról, az egészség megóvására, illetőleg a munkabalesetek és foglalkozási megbetegedések megelőzésére tett intézkedések végrehajtásáról, a munkavállalóknak az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzésre történő felkészítéséről és felkészültségéről;
– a fentiekben meghatározott jogának gyakorlása keretében működési területén a munkahelyekre munkaidőben beléphet, tájékozódhat az ott dolgozó munkavállalóktól, részt vehet a munkáltató azon döntései előkészítésében, amelyek hatással lehetnek a munkavállalók egészségére és biztonságára, ideértve a szakemberek előírt foglalkoztatására, a munkavédelmi oktatás megtervezésére és megszervezésére, az új munkahelyek létesítésére vonatkozó döntéseket is;
– tájékoztatást kérhet a munkáltatótól minden kérdésben, amely érinti az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzést;
– véleményt nyilváníthat, kezdeményezheti a munkáltatónál a szükséges intézkedés megtételét;
– részt vehet a munkabalesetek kivizsgálásában, az arra jogosult kezdeményezésére közreműködhet a foglalkozási megbetegedés körülményeinek feltárásában;
– indokolt esetben a hatáskörrel rendelkező munkavédelmi hatósághoz fordulhat;
– a hatósági ellenőrzés során az ellenőrzést végző személlyel közölheti észrevételeit;
– jogosult az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzéssel összefüggő kérdésekben a munkáltatóval történő előzetes megállapodás alapján szakértőt igénybe venni, továbbá ilyen kérdésekben megbeszélést folytatni a munkavédelmi hatósággal;
– amennyiben a munkáltató köteles munkavédelmi szabályzat elkészítése, úgy e szabályzat kiadásához a munkavédelmi képviselő egyetértése szükséges;
– munkahelyi munkavédelmi program elkészítésére tehet javaslatot a munkáltató részére; amennyiben pedig a foglalkoztatáspolitikáért felelős miniszter rendeletében meghatározott munkáltató ezzel nem ért egyet, az Mt.-ben szabályozott kollektív munkaügyi vitát kezdeményezhet.
OLVASSA TOVÁBB cikkünket, amelyből megtudhatja, hogyan változtak a munkavédelmi képviselő választására vonatkozó szabályok, és mit kockáztatnak a munkáltatók, ha fittyet hánynak a szabályokra.
A teljes cikkhez előfizetőink és az oldalunkon próbaregisztrálók (korlátozott ideig) férnek hozzá, ha email-címük és jelszavuk megadásával belépnek az oldalra.
Hozzászólások (4)
"A munkavédelmi képviselő olyan, a munkavállalók által választott személy,"
Érdekes helyzet állhat elő, ha a munkavállalók nem akarnak senkit választani vagy ha akarnak is, de senki sem vállalja.
A szalagcím a problémás, ami a KKV törvényt figyelmen kívül hagyja.
Kedves Zsolt!
Osztom a véleményét, hogy a mai Magyarországon nem érdemes egyetlen hasonló tartalmú cikket elolvasni, hiszen a bármilyen bírság úgy is megtalál bárkit, de a szabályosan bejelentkezett cégeket biztosan. Ugyanakkor érzésem szerint a cikkíró csak tájékoztat és igyekszik felkészíteni azokat, akik szakmai felkészületlenségük okán kevésbé érzik magukat biztonságban, mint Ön, aki szélesebb jogi ismeretekkel rendelkezik. Én még gyakorló szakemberként sem bánom a tájékoztatást.
papattila
Nem örülök, hogy a munkavédelmi felelős létét a bírságoláshoz köti a cikk, ráadásul szalagcímmel riogat. Az ilyen cikket kár is elolvasni.
A munkavédelem ritkán múlik egy ilyen bürokratikus intézményen, gyakran a dolgozó saját hanyagságára vezethető vissza, a bajban pedig mindig úgy szeretnek emlékezni, hogy az előírásokat betartva végezték a munkájukat. A munkáltatónak nem érdeke az üzemi baleset, bármilyen gonosznak próbálja beállítani korábban a jogalkotó, nemrég elismerték, hogy a munkavállalót is szankcionálhatóvá kell tenni. mindezzel együtt aggasztó a korábbi 50 főről 20 főre levinni és egy bürokratikus intézkedést megkövetelni, hiszen a kormányhivatal bürokratái szomjazzák az ilyen jogosítványokat, a cikkírók pedig szorgalmasan oltogatják vele az érintetteket.
Emlékezetes, hogy van egy "kockázatkezelési szabályzat" nevű követelmény is, ami legfeljebb arra jó, hogy sarokba szorítsák az amúgy szabályosan működő vállalkozást, de valójában egy KKV esetén nincs is bírságolás miatta.
Miért?
A kis- és középvállalkozásokat ilyesmiért, első alkalommal nem lehet megbírságolni (lásd: Kkv tv 12/A.§ (1)). Még mielőtt valaki ugyanezen paragrafus (2) a) pontjára hivatkozna, jelzem, hogy se egy szabályzat elkészítésének se egy munkavédelmis kiválasztásának elmulasztása nem olyan jogsértés, amely emberi életet, testi épséget vagy egészséget sért vagy veszélyeztetne...
A KKV. törvény itt olvasható: http://njt.hu/cgi_bin/njt_doc.cgi?docid=84141.316482
Ruszin Zsolt