hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Adatvédelem: bankot bírságolt a hatóság, az ügyfelek érdeke az első

  • dr. Kéri Ádám ügyvéd, adatvédelmi tisztviselő

Ismét bankot bírságolt a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság egy nemrégiben nyilvánosságra hozott ügyben. Cikkünkben összefoglaljuk a tanulságokat.

Hitelbírálatból indult az ügy

Az eljárás a panaszos hiteligénylő személyes adatainak kezelését, illetve – azt kiterjesztve – a hitelbírálat céljából folytatott adatkezeléseket vizsgálta. A hitelnyújtás során közreműködött egy kft. többes ügynöki minőségben, az előzetes hitelbírálatot és a hitelbírálatot végző bank, valamint a hitelt folyósító jelzálogbank. A kft. a hitelkérelmeket eredetiben továbbította, így vele szemben nem indult eljárás, mivel az adatkezelésben már nem vett részt. A bank és a jelzálogbank közös adatkezelőként jártak el, de mivel a bank végezte az előzetes és a rendes hitelbírálatot, így a hatóság az ő eljárását vizsgálta.

A panasz szerint a bank és a jelzálogbank elutasította a hiteligénylő 2018. 07. 26-án benyújtott kérelmét. Később, az elutasított hitelkérelemmel kapcsolatban rögzített személyes adatok alapján, újabb hitelbírálati eredményről értesítették, annak ellenére, hogy a panaszos nem kért újabb hitelt. Hiteljogviszony végül nem jött létre a felek között.

Vizsgálati eljárás, majd adatvédelmi hatósági eljárás indult

A panasz alapján a hatóság először vizsgálati eljárást indított. Ennek keretében megállapította, hogy az előzetes hitelbírálati szakaszban adott szóbeli érintetti hozzájárulás nem felelt meg a GDPR 7. cikkében foglalt követelményeknek, illetve a létre nem jött hiteljogviszony vonatkozásában kezelt személyes adatok tekintetében nem állt rendelkezésre megfelelő érdekmérlegelés, mivel a bank az adatkezelését szerződés teljesítése jogalapra alapította. Ez a jogalap azonban létre nem jött üzleti kapcsolat esetében nem alkalmazható.

Ennek megfelelően a hatóság felszólította az adatkezelőt, hogy szüntesse be a személyes adatok előzetes hitelbírálat során végzett, és szóbeli hozzájáruláson alapuló adatkezelési gyakorlatát, a GDPR rendelkezéseinek megfelelően alakítsa át a hitelajánlattal összefüggő "Előzetes hitelbírálat eredményéről tájékoztató" elnevezésű dokumentációját, valamint igazolja a hitelbírálathoz kapcsolódó adatkezelés megfelelő jogalapját, illetve, ha nincs megfelelő jogalap, törölje az adatokat. Mivel az adatkezelő nem teljesítette a hatóság kéréseit, adatvédelmi hatósági eljárás indult.

OLVASSA TOVÁBB cikkünket, amelyben ismertetjük, milyen indokok alapján bírságolta meg a NAIH az érintett bankot!

A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A teljes cikket előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink olvashatják el! Emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Családi kedvezmény válás után

Surányi Imréné

okleveles közgazda

Növénybiztosítás díjbekérő, számla?

Nagy Norbert

adószakértő

Autóbérlés 3. országbelinek

Bunna Erika

adótanácsadó

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink