adozona.hu
Megfeneklett a Robin Hood-adó és a száz forintos jövedéki teher?
//adozona.hu/archive/20080622_jovedeki_ado_uzemanyag_robinhood
Megfeneklett a Robin Hood-adó és a száz forintos jövedéki teher?
A történelmi magasságba emelkedett üzemanyagárakban Magyarországon literenként nagyjából 100 forint a jövedéki adó, amelynek csökkentése az egyik legfontosabb vitatéma volt az Európai Unió pénteken zárult brüsszeli csúcstalálkozóján. Az elképzelés, több ellenzője miatt, egyelőre fennakadt a rostán, októberre új jelentés készül.
Az EU-ban a gázolaj jövedéki adójának minimuma 302 euró 1.000 literenként, ez körülbelül 72 forintnak felel meg literenként, a benzinnél pedig 360 euró körüli a minimum, ami majdnem 87 forint literenként. A növekvő üzemanyagárak ellenére, továbbra is napirenden van a gázolaj és a benzin jövedéki adójának egy szintre hozása: a gázolaj minimális jövedéki adóját a benzinéhez igazítanák uniós szinten. Ez azt jelentené, hogy a jelenlegi körülbelül 300 eurós ezer literenkénti mérték 360 euróra emelkedne a dízel esetében. Erre egyrészt az infláció, másrészt az "üzemanyag-turizmus" visszaszorítása miatt van szükség - mondta Kovács László.
Európában és Magyarországon is egyre több szó esik az úgynevezett Robin Hood-adóról, vagyis a magas árból extraprofithoz jutó cégek megadóztatásáról annak érdekében, hogy mérséklődjenek az üzemanyagárak emelkedéséből fakadó szociális konfliktusok. Az uniós tagállamok vezetői azt várják el a brüsszeli bizottságtól, hogy októberre, a következő csúcsértekezletre állítson össze jelentést arról, hogy alkalmasak lehetnek-e az adóeszközök az energiaárak drámai emelkedésének megfékezésére.
Az Európai Bizottság korábban is fogalmazott már meg javaslatokat a kérdéssel kapcsolatban. 2007 márciusában például egységesítést és jelentős emelést javasolt a teherautókban használt dízelolaj jövedéki adójában. Az indoklás szerint a tagországok közötti túlzott különbségek feszültségeket okoznak az egységes belső uniós piacon, mert az alacsony jövedéki adót alkalmazó országok cégei jelentős versenyelőnyhöz jutnak, míg a magasabb adót kivető országok jelentős adóbevételtől esnek el. A javaslatban az is szerepelt, hogy az ólommentes benzinre, illetve a személyautók dízeljére vonatkozó ráták ne legyenek kisebbek a teherautók üzemanyagáénál.
Az elképzelésnek még a brüsszeli bizottságon belül is voltak ellenzői, és a tagországok egyhangú támogatását sem sikerült biztosítani eddig. Az egységesített minimáladó terve így megfeneklett, éppen úgy, mint a testület ezt megelőző, 2002-es kezdeményezése, amely ugyancsak az üzemanyagra kivetett jövedéki adó egységesítését irányozta elő.