hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Rossz számla, nyugta kiállítása miatt az alkalmazott is büntethető

  • adozona.hu

A törvényalkotó fő célja az Adózás rendjéről szóló törvény (Art.) módosításaival, hogy az adóhatóság kezébe olyan eszközöket adjon, amelyekkel az adózók jobban ösztönözhetők a jogkövetésre. Idén is nagy hangsúlyt fordítanak a feketegazdaság elleni küzdelemre, illetve az elektronikus ügyintézés lehetőségeinek további kiterjesztésére – olvasható a KPMG hírlevelében.

A jövőben az adóhatóság az adószámra regisztrált adóalanyoknál, a regisztrációt követő 90 napon belül ellenőrzi azokat az adóalanyokat, amelyeket egy kockázatelemző rendszer segítségével választanak ki. A hírlevél szerint így a kiválasztott cégek 20 százalékánál biztosan ellenőriznek majd, és a kiválasztás során kiemelt jelentőségű lesz a tisztségviselők múltjának vizsgálata.

A mulasztási bírságok összegeit 100-ról 200 ezer, 200-ról 500 ezer forintra emelik. Egymillió forinttal sújtható a számlával kapcsolatos kötelezettségszegés, a be nem jelentett alkalmazottak foglalkoztatása, illetve az igazolatlan áruk forgalmazása. Rossz számla, nyugta kibocsátásáért az alkalmazott is büntethető lesz 10–50 ezer forint bírsággal, amennyiben mulasztása megállapítható. 

Kétmillió forinttal sújthatók nyilvántartásonként a piaci ár meghatározásával kapcsolatos dokumentációk tartalmi elemeinek hiányosságai. Az adózó kifizetésenként a kifizetés összegének 20 százalékáig terjedő mulasztási bírsággal sújtható, ha megsérti a közbeszerzések közvetlen megvalósítása érdekében megkötött vállalkozási szerződésekhez kapcsolódó tájékoztatási kötelezettségét.

A közpénzek védelme érdekében szigorítják a közbeszerzési eljárás keretében történő kifizetéseket, figyelemmel a köztartozások elsődleges kiegyenlítésére. A módosítás értelmében a vállalkozó az alvállalkozónak fizetett összeg erejéig felel az alvállalkozó köztartozásaiért, ha úgy teljesít kifizetést, hogy nem rendelkezik az alvállalkozó nullás köztartozásáról szóló nyilatkozatával. A közbeszerzések közvetlen megvalósításához kapcsolódóan megkötött szerződések esetén a vállalkozó köteles tájékoztatni az alvállalkozót arról, hogy a szerződés és a kifizetés e közbeszerzésekről szóló paragrafus alá esik.

Változás, hogy ha eljáráshoz, illetve valamely vállalkozási igazolványhoz nem kötött bevételszerző tevékenységgel kapcsolatban az igénylő késedelmesen jelentkezik adószámért, akkor az adóhatóság az adószámot a tevékenység megkezdésének napjára és nem a bejelentés napjára állapítja meg.

A foglalkoztatás terén szigorítás, hogy a be nem jelentett alkalmazottak foglalkoztatása esetén az adó- és járulékkülönbözetek megállapításánál az adóhatóság vélelmezi a foglalkoztatást a megelőző három hónapra is. Amennyiben az adóhatóság az elévülési időszakon belül ismételten be nem jelentett alkalmazottat talál, akkor a két ellenőrzés közötti időszakra is vélelmezve állapít meg adóalapot.

Az alkotmányba, illetve uniós szabályozásba ütköző adók visszatérítésével ezentúl külön paragrafus foglalkozik az Art.-ban, ami azokra az esetekre vonatkozik, ha a visszatérítés az Alkotmánybíróság és az Európai Bíróság döntései miatt vált szükségessé. Amennyiben ilyen jellegű eljárása nincs folyamatban, az adó-visszatérítés feltétele, hogy az adózó a döntés kihirdetését követően 180 napon belül beadja ez irányú kérelmét az adóhatósághoz.

[[ Oldaltörés: Elérhetővé váló adatok ]]

A visszaélések számának csökkentése érdekében a módosított törvény kimondja, hogy a végrehajtáshoz kapcsolódó árveréseken érvénytelen lesz a becsérték 50 százalékát el nem érő ajánlat. A nyilvánosan meghirdetett lakóingatlanok esetében érvénytelen lesz az ajánlat, amennyiben a becsérték 75 százaléka alatt marad. Megjelenik az Elektronikus Árverési Felület is, amely jelentősen megnehezítheti a visszaéléseket.

A törvény új mondattal egészül ki, a „nettó adótartozás” fogalmával, amely szerint, ha a jogszabály valamely kedvezmény igénybevételét ahhoz köti, hogy az adózónak ne legyen adóhatóságnál nyilvántartott adótartozása, e feltétel vizsgálata során az adóhatóságnál nyilvántartott adótartozás összegét csökkenteni kell az ugyanazon adóhatóságnál nyilvántartott túlfizetés összegével.

A jövőben a honlapon elérhetők lesznek a szankciós törléssel érintett adószámok, azoknak az adózóknak az adatai, amelyekkel szemben az adóhatóság végrehajtási eljárást folytat, az áfa- és evaalanyok. Díjfizetés ellenében elérhetőek lesznek az adóhatósági nyilvántartásban az ingatlanokkal kapcsolatos összehasonlító értékadatok – az ingatlan tulajdonosa személyes adatainak kivételével.

A jövőben az állandó meghatalmazás érvényes, ha azt az adózó formanyomtatványon jelentette be az adóhatóságnak. A központi ügyintézés helye eltérhet a székhelytől, de az adózó erről köteles tájékoztatni az adóhatóságot. Az áfatörvényben foglalt csoportos adóalanyiság eljárási szabályait nem az Art, hanem az áfatörvény tartalmazza.

A 2008-as adóévre vonatkozólag a TAO-bevallás mellett már a beszámolót is meg kell majd küldeni az adóhatóságnak.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Bankkártyás vásárlás számla nélkül

Hunyadné Szűts Veronika

igazságügyi adó- és járulékszakértő

A számlatulaj másik bankszámlájára utaltam

Hunyadné Szűts Veronika

igazságügyi adó- és járulékszakértő

Adószámos magánszemély tevékenységi körök

Hunyadné Szűts Veronika

igazságügyi adó- és járulékszakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 július
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4

Együttműködő partnereink