hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

A hipa, az adócsökkentés és a tanácsadók felelőssége

  • dr. Vámosi-Nagy Szabolcs

Az iparűzési adó (hipa) bevezetéséről a helyi adóról szóló törvény alapján és keretei között az önkormányzat dönt. Mivel a központi költségvetési juttatások szétosztásakor az iparűzési adót – bevezetésétől függetlenül – figyelembe veszik, majdnem minden település működteti ezt az adónemet. Ha ugyanis nem vezeti be, ez az összeg hiányzik a gazdálkodásából. Az EU döntött a kérdésben, de az ügy kapcsán az adótanácsadók szerepéről is sok szó esett: mit tehetnek és mekkora felelősségük van? Vámosi-Nagy Szabolcs, az E&Y adószakértője kommentál.


Az adó alapja a vállalkozás bevétele, amely csökkenthető az eladott árú beszerzési értékével, az anyagköltséggel és az alvállalkozói díjjal. A meghatározásból következően a veszteséges vállalkozásoknak is kell fizetni. Ennek indoka pedig az, hogy a vállalkozások nyereségességtől függetlenül használják, igénybe veszik a település infrastruktúráját (Ma a vállalkozások fele veszteséget vall be.). A hipa évente közel 400 milliárd forint saját bevételt hoz az önkormányzatok konyhájára. (Ez az összeg közelíti a társasági adóból befolyó összeget!) Az ilyen típusú „kommunális adó” – eltérő metodikákkal –  nem ismeretlen a világban, többek között olasz, német, francia testvérekről is tudunk.

Ezt az adónemet támadták meg a luxemburgi bíróság előtt azzal, hogy sérti az európai előírásokat. Konkrétan: a hozzáadott értékadóról (forgalmi adóról) szóló direktíva rendelkezését, amely szerint csak egyfajta forgalmi adó létezhet az Unióban. Bizonyos szempontból valóban felfedezhető a két adó közötti átfedés. Ezt erősítette az illetékes főtanácsnoki vélemény, sőt az adóügyi biztos is hangoztatta az iparűzési adó összeegyeztethetetlenségét az európai joggal. Erre alapozta az egyik adótanácsadó cég a véleményét is, s buzdítása nyomán több vállalkozás megtámadta az adónemet. Az adózás rendjéről szóló törvény 2006. július 17-től külön intézményt állított fel az EU jogi aktusába ütköző adó önellenőrzésére (Art. 124/B.§). 

A jogviták végül is a luxemburgi bíróság elé kerültek, ahol éppen napirenden volt az olasz helyi adó (IRAP) hasonló problematikája. Az olasz állam végül is győzött, a bíróság több szempontból is tagadta a forgalmi adóval történő azonosítást. (Kevéssé köztudott, hogy az olasz védekezés szakmai támogatásának kidolgozásában, erősítésében meghatározó szerepet játszottak a Magyar Pénzügyminisztérium munkatársai.) Ezek után már senkit nem lepett meg, hogy a magyar állam is győzött, a bíróság több szempontból is az egyezőség hiányát állapította meg. Ezzel elmúlt a magyar államháztartást fenyegető veszély is, hiszen ha az évi 400 milliárd forintot vissza kellett volna utalni a vállalkozások részére, a közös kassza amúgy is rossz helyzete csődközeli állapotba sodródik. 

Az iparűzési adó tehát kiállta az EU bíróságának próbáját. (Megjegyzem: a csatlakozási szerződés „versenyfejezete” más összefüggésben kifejezetten említi az iparűzési adót, vagyis a közösség tudott róla és tudomásul is vette a hipa létezését!) A „kommentár” rovat persze nem a szakmai cizelláció területe, ezért a döntés részleteinek ismertetése itt nem feladatunk.

Érdekes kérdést vet fel ugyanakkor az ilyen és ehhez hasonló ügyekben az adótanácsadói magatartás. Nem a „hangadó” tanácsadói attitűdre gondolok, amitől a sajtó is visszhangzott (ott az „ügyestől” a „hazafiatlan”-ig terjedő skálán sokféle véleményt hallottam), hanem a hagyományos adótanácsadásra. Hiszen adótanácsadót a cégek többsége két ok miatt fogad: egyrészt nem akar hibázni az adózásban, másrészt a törvény keretei között a lehető legkevesebb adót szeretné fizetni.

Ebben a körben a második pont az érdekes. Ha az adózó a különböző nyilvános fórumokon azt hallja harsogni, hogy itt adót lehet csökkenteni, akkor joggal várja el, hogy a tanácsadó egyrészt ezt maga jelezze (ne az újságból tudja meg), másrészt szakmailag értékelje az adott lehetőséget, adjon tisztességes helyzetelemzést, becsülje meg a megvalósítás kockázatát. Az adótanácsadónak kötelessége megbízóját teljes szakmai potenciáljával kiszolgálni. Ha a tanácsadó ezt nem teszi meg, alighanem elveszít néhány megbízót, vagyis saját üzleti érdeke sérül, ráadásul szakmai reputációja, hírneve, a megbízhatóságába vetett hit omlik össze.

Ha már az adótanácsadók társadalmi felelősségénél tartunk, nem árt figyelembe venni, hogy az nem kár a társadalom számára, ha – tevékenységük eredményeként – az őt alkalmazó vállalkozás a törvény szerinti legkevesebb adót fizeti. A törvény ugyanis ezt írja elő. Egyetlen demokratikus társadalom sincs rászorulva törvénytelen adóbevételre, különben a demokráciában nélkülözhetetlen jogállamiság kerül veszélybe. Az adórendszer nálunk is elég bonyolult ahhoz, hogy abban minden részletre kiterjedően kiismerje magát egy-két szakember. Ezért jó, ha az adószakemberek munkáját irodák fogják össze. A komplex kérdésekre így adható megbízható, pontos és korrekt válasz, megoldás.

A tanácsadói tevékenység a törvényes adózás egyik biztosítéka (olyan, mint az ügyvéd szerepe az igazságszolgáltatásban). A tisztességes adótanácsadás elősegíti a tisztességes adózást is. Az egyik oldalon – a törvények keretein belül – az adózó adóminimalizálásában működik közre. A szakmailag megalapozott vélemény azonban a korábbi helyzetnél több adóbevételt is eredményezhet a társadalom számára. Nem egy olyan tanácsadásban vettem részt magam is, ahol az átvilágítás eredményeképpen az eddig tévedésből nem adózott körülmény miatt a megbízónak önellenőrzést és pótlólagos adófizetést javasoltunk. Emlékszem olyan ügyre is, ahol a vállalkozás olyan adókedvezményt kívánt egy konstrukcióra ráhúzni, amelyet nem tanácsoltunk, így a megbízó ezzel nem is csökkentette a fizetendő adóját. (Persze adunk olyan javaslatot is, amelynek elfogadásával végül is kevesebb adót fizet az ügyfelünk: a példával csupán arra szerettem volna rávilágítani, hogy az adótanácsadói tevékenység – az idevágó tévhittel szemben – korántsem egyoldalú. A szakmai tevékenység társadalmi hasznossága nem kérdőjelezhető meg.)

Ráadásul az adószakmában jártas adótanácsadó speciális képzettségénél fogva képes olyan külföldi pénzeket „hazánkba terelni”, amelyek meg sem fordulnának itt. S ha csak morzsákat fizetnek adóként ilyen pénzekből, az is tiszta haszon nekünk, az is gazdagítja közös költségeink fedezetét. A tanácsadónak nem érdeke a pénzt másik országba irányítani, mert ezzel a későbbiekben ügyfelet veszít. Így harmonizálhat végső fokon az adótanácsadói szakma érdeke és a társadalom közös ügye. Ez akkor is így van, ha esetenként a fordítottja is előfordulhat.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Egyéni vállalkozásból kivonás

Lepsényi Mária

adószakértő

Ingatlan szerzésének időpontja

Lepsényi Mária

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 november
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink