hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Pénztárgép fiaskó – egy szabályozás krónikája

  • Szolnoki Béla adószakértő, könyvvizsgáló

Április 30-a újabb mérföldkőnek nevezhető a hazai online pénztárgép szabályozásban, ugyanis ez az utolsó ismert határidő, ameddig üzembe kell(ett) helyezni az új rendszernek megfelelő gépeket ahhoz, hogy az 50 ezer forintos állami támogatást igénybe lehessen venni. Becslések szerint ugyanakkor tízezrekben mérhető az utolsó napra sűrűsödő üzembe helyezések száma, de sokan önhibájukon kívül esnek el a támogatástól.

Elvileg ugyan az online pénztárgépeket január 31-éig kellett üzembe helyezni a támogatáshoz, de a kormány meghosszabbította a határidőket február 28-áig, illetve április 30-áig a visszavont engedélyű pénztárgépeket forgalmazó Alt Cash Kft., Japán Cash Kft. és az előlegekkel eltűnt Patkós Cassa Kft. korábbi ügyfeleinek. Tekintettel arra, hogy többszörös időbeli feltételeknek kellett az elmúlt időszakban megfelelni – amit a szabályozás folyamatos iterációja és módosítása is kísért –, s így több ponton ki lehetett csúszni az állami támogatásból, érdemes ezeket összefoglalni. A következőkben fő vonalakban áttekintjük, hogy hogyan jutottunk el eddig, mi történt az elmúlt évben, illetve máig e téren.

Az adóhatósággal közvetlen kapcsolatban lévő pénztárgépek ötlete azzal függött össze, hogy a pénztárgépekből kinyerhető adatokból remek adatbázist lehet(ne) építeni, s ez alapján az adóhivatal kiszűrheti azt a vállalkozót, aki a szakmájának – akár térségenkénti – átlagától kirívóan eltérő bevételt vagy nyereséget mutat ki. Az ilyen vállalkozókhoz nagyobb eséllyel küldhet ki próbavásárló ellenőröket az adóhivatal. Ennek nyomán határozta meg – ugyan a korábbiakkal azonos körben – a 3/2013. (II. 15) NGM rendelet a gépi nyugtaadásra kötelezett adóalanyok körét, illetve erre épült az állami adóhatóság 2013. április 26-án közzétett tájékoztatója „Ki kötelezett pénztárgéppel, taxaméterrel teljesíteni a nyugtaadási kötelezettséget?” címmel, amely a NAV honlapján jelenleg is elérhető, s amely e témakörhöz részletes, példákkal is illusztrált háttér-tájékoztatást ad. (Bár a tájékoztató még arra a jogszabályra hivatkozik, amely időközben hatályát vesztette, ez azonban senkit ne zavarjon meg, mivel a hatályos jogszabály a régit követi.) A tavalyi szabályozás kapcsán a költségvetésbe is beterveztek 95 milliárd megtakarítást 2013. évre a pénztárgépekkel elért adóbevételek növekedéséből adódóan.

Pontosan egy éve jelent meg a közlemény, mely szerint a pénztárgépek cseréjénél késéssel kell számolni a kormányzatnak, mivel hiába 2013. május elseje az átállás tervezett időpontja, a gyakorlat nem tudja követni a kormányzati terveket, (mivel egyelőre nincsen gép a piacon, sőt még egyetlen hatósági engedélyt sem adtak ki). Még az első prototípusok megjelenése előtt kitolják a határidőt szeptember 1-éig a NAV rendszerhez való csatlakoztatásig és megjelenik az 16/2013. (VI. 3.) NGM rendelet a pénztárgépcsere 50 ezer forintos állami támogatásáról. 2013. július 15-ei értesítés szerint az első három pénztárgép megkapta szükséges hatósági engedélyt, szeptember közepére már tizennégyre növekszik ezek száma.

A módosítások szerint 2013. szeptember 30-án lejárt az online pénztárgépek tényleges megrendelési határideje. Valamennyi pénztárgépcserére kötelezett kisvállalkozásnak rendelkeznie kell(ett) a pénztárgép beszerzésére vonatkozó szerződéssel, illetőleg a pénztárgép forgalmazója által visszaigazolt megrendeléssel.

Közben technikai problémák is nehezítik a megrendeléseket, az Alt Cash Kft. korábbi engedélyét visszavonták októberben, valamint az átállás akadozását három újabb rendelettel szeretnék gyorsítani novemberben. Az átállás nyomon kísérésére az NGM fontosnak tartja a piaci folyamatok alakulásának ismeretét, így novemberben adatszolgáltatási kötelezettséget írt elő a forgalmazók részére, akiknek be kell jelentenie 15 napon belül az összes megrendelőre vonatkozó adatot, jelölve a szállítási határidőt is. Az egyértelműség érdekében és az értelmezési kérdések elkerülésére külön-külön rendelet határozza meg az online pénztárgépekre – (50/2013. (XI.15.) NGM rendelet) – és a taxaméterekre vonatkozó (49/2013. (XI.15.) NGM rendelet) szabályokat, míg a közös rendelet hatályát veszti.

Legkésőbb 2014. január 31-éig kellett üzembe helyezni az állami támogatás igénybevételéhez a pénztárgépeket, de a január 22-ei, illetve február 28-ai módosítás alapján a 2014. február 28-áig üzembe helyezett pénztárgépek után is lehet kérni az állami támogatást legkésőbb június 30-áig tekintettel arra, hogy a gyártás elhúzódott, illetve nem érheti hátrány azokat a vállalkozásokat, akik határidőben megrendelték az online gépet.

Gyorsan kellett az új információkhoz alkalmazkodni azoknak, akik olyan gépet rendeltek, amelyek engedélyét közben megszűntették. 2014. február 17-én lehetett utoljára visszaigényelni a visszavont engedélyű pénztárgépekre kifizetett az előleget, a foglalót. A jogosult vállalkozóknak ezt az adóhivatal honlapján kellett jelezniük. A határidő elmulasztása jogvesztő volt. Azok a vállalkozók, akik korábban az Alt Cash Kft. és a Japán Cash Company Kft. visszavont engedélyű gépeiből rendeltek, a NAV honlapján leadhatták a rendelésüket új pénztárgépre, és ugyanott kellett nyilatkozniuk arról is, hogy az államra engedményezik a befizetett előlegüket, foglalójukat. Aki ezt elmulasztotta, az sajnos elvesztette a jogait az állami támogatásra. Az előbbi határidő majd 80 ezer vállalkozást érinthetett, mivel ilyen nagyságrendben rendeltek korábban abból a két kasszából, amelyeknek a forgalmazási engedélyét január 23-án visszavonta a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal, mert indoklásuk szerint mindkét típus adóelkerülésre ad lehetőséget az adóügyi ellenőrző egység (AEE) funkcionális és biztonsági hiányosságai miatt. 

Az utóbbi körre vonatkozott a legutolsó április végi határidő, ameddig üzembe kellett helyezni azokat az új pénztárgépeket – az állami támogatáshoz –, amelyeket a visszavont engedélyű pénztárgépek helyett rendeltek, ha ez előző határidőknek egyébként megfelelt a vállalkozó. Sajnos számos kisvállalkozó nem tud(ott) megfelelni ezeknek, többek közt azért nem, mert a nyilatkozatok alapján az érintettek jogkövető szándéka önmagában néha kevésnek bizonyult, mivel pillanatnyilag nincs elegendő pénztárgép forgalomban. Jelenlegi információ alapján a szabályozásban nem várható a hivatkozott határidő módosítása.

Az utóbbi héten közölt NAV információ alapján a NAV ellenőrzi az online pénztárgépek megrendelését, üzembe helyezését és szabályos működtetését, hiszen az utolsó határidő is lejárt. Az ellenőrök elsősorban azokat a kereskedőket és vendéglátókat keresik fel, ahol kétséges a szabályszerű számla- és nyugtaadás, valamint valós forgalomnak megfelelő online adatszolgáltatás.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Kapcsolt vállalkozás

Antretter Erzsébet

adószakértő, igazgató

Niveus Consulting Group Kft.

Anya kapcsolt vállalkozása a leány kapcsolt vállalkozásának minősül-e?

Antretter Erzsébet

adószakértő, igazgató

Niveus Consulting Group Kft.

Új lakás bérbeadása, értékesítése

dr. Bartha László

adójogi szakjogász

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 november
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink