adozona.hu
All inclusive nyaralás extrákkal – zajos bontási-építési munkák, kevés étel: visszakaphatják az utasok a teljes befizetett összeget?
//adozona.hu/altalanos/EUB_utazasi_iroda_utazasi_csomag_visszateri_40ZRK5
All inclusive nyaralás extrákkal – zajos bontási-építési munkák, kevés étel: visszakaphatják az utasok a teljes befizetett összeget?
A szerződés nem megfelelő teljesítése esetén a teljes ár is visszatéríttethető az utasoknak, még akkor is, ha bizonyos szolgáltatásokat nyújtottak neki. Ez a helyzet akkor, ha az utazási szolgáltatások nem megfelelő teljesítése olyan súlyos, hogy az utazási csomag okafogyottá, és az utazás objektíve érdektelenné válik az utas számára, olvasható az Európai Unió Bírósága C-469/24. számú ügyben hozott ítéletében.
Két lengyel utas „all-inclusive” üdülésre ment egy ötcsillagos szállodába Albániába. Az érkezésüket követő napon a szálloda úszómedencéi albán hatóságok által elrendelt bontási munkálatainak zajára ébredtek. A munkálatok négy napon át, 7:30-tól 19:30-ig tartottak, és a medencék, a tengerparti sétány, valamint a tengerhez vezető kövezett út teljes felszámolásához vezettek. Az utasoknak továbbá hosszú sorokban állva kellett várakozniuk az étkezésekre, hogy már azok megkezdésekor jelen legyenek, mivel a felszolgált ételek mennyisége csekély volt. Valamint az uzsonna is elmaradt. Végül a tartózkodás utolsó három napján újabb munkálatok kezdődtek a szálloda ötödik emeletének megépítése céljából.
Az utasok bírósághoz fordultak az utazás teljes árának visszatérítése és kártérítés iránt. A lengyel bíróság az utasok utazási csomagokról szóló irányelv szerinti jogainak tisztázását keresve Európai Unió Bíróságához (EUB) fordult.
Az EUB álláspontja szerint az utas nemcsak akkor jogosult a kifizetett ár teljes összegének visszatérítésére, ha az utazási szolgáltatást nem vagy nem megfelelően teljesítették, hanem akkor is, ha bizonyos szolgáltatások nyújtása ellenére a szolgáltatások nem megfelelő teljesítése olyan súlyos, hogy az utazási csomag okafogyottá, és az utazás objektíve érdektelenné válik az utas számára. A Bíróság hozzáteszi, hogy a nemzeti bíróság feladata annak az összes körülményre tekintettel történő értékelése, hogy ez a helyzet áll-e fenn.
Az EUB megjegyzi továbbá, hogy az irányelv csak az utas és az utazásszervező közötti szerződéses egyensúly helyreállítását célozza. Azt viszont nem teszi lehetővé, hogy az utazásszervezőt szankcióként többek között büntető jellegű kártérítésre kötelezzék.
Az EUB emlékeztet, hogy az utas nem jogosult kártérítésre, ha az utazásszervező bizonyítja, hogy az utazási szolgáltatások nemteljesítése vagy nem megfelelő teljesítése harmadik személynek tudható be, és az előre nem látható vagy elháríthatatlan. Az irányelv szerint az utassal szembeni felelősség alóli mentesülés e lehetősége nem függ e harmadik személy esetleges vétkességétől. Ennek megfelelően az irányelvvel ellentétes az a lengyel szabályozás, amely az utazásszervezőtől ilyen vétkesség bizonyítását követeli meg.
Arra a kérdésre vonatkozóan, hogy a bontási munkálatok tekinthetők-e olyan „kivételes és elkerülhetetlen körülménynek”, amely mentesíti az utazásszervezőt a kártérítési kötelezettség alól, az EUB megállapítja, hogy a bontási munkálatok közhatalmi aktusból eredtek. Az ilyen aktusokat általában átlátható módon fogadják el, és bizonyos mértékű nyilvánosság szokta megelőzni őket. A nemzeti bíróság feladata tehát annak vizsgálata, hogy az utazásszervező vagy a turisztikai infrastruktúra üzemeltetője tájékoztatást kapott-e a bontási határozat elfogadásához vezető eljárásról, sőt részt vett-e ezen eljárásban, vagy hogy e személyeket e határozat tartalmáról tájékoztatták-e annak végrehajtása előtt. Ilyen részvétel vagy tájékoztatás megléte esetén a szóban forgó infrastruktúra elbontása nem tekinthető előre nem láthatónak. Következésképpen az utazásszervező nem mentesülhet az utasok kártalanítására vonatkozó kötelezettsége alól.
Hozzászólások (0)