hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Javaslatcsomag a héa-szabályok módosításáról – ezek a részletek

  • dr. Kelemen László adószakértő, jogász

Az Európai Bizottság 2022 végén terjesztette elő a HÉA Irányelv (és két tanácsi rendelet) módosítására irányuló javaslatcsomagját. Cikksorozatunkban részletesen elemezzük a javaslatot. Jelen írásban rámutatunk annak okaira, hogy a Bizottság miért tartja szükségesnek az irányelv módosítását, és megnézzük, hogy melyek azok a főbb területek, amelyeket a módosítás érint.

A javaslat indokai, főbb területei

A javasalt indokolása hangsúlyozza, hogy a héa rendszer mint a tagállamok és a Közösség számára is a legnagyobb költségvetési bevételt biztosító adónem számos tekintetben korszerűsítést igényel, hogy az megfeleljen a digitális kor által támasztott kihívásoknak. A közelmúltban több tagállamban (így Magyarországon is) olyan digitális adatszolgáltatási követelmények kerültek bevezetésre, amelyek ügyletenkénti adatszolgáltatást biztosítanak az adóhatóságoknak. A Bizottság (is) egyértelműen rögzítette, hogy ezek az intézkedések rendkívül sikeresnek bizonyultak a héabeszedés fokozását illetően, és hatékonyan segítették elő az adófizetési kötelezettségek elkerülése elleni harcot.

Ugyanakkor, mivel a tagállamok (egyre többen) a digitális adatszolgáltatási kötelezettségek különböző modelljeit alkalmazzák, a széttagoltság jelentős költségeket ró a multinacionális vállalatokra. Például Magyarországon és Spanyolországban számlaadáskori valós idejű adatszolgáltatási kötelezettség van érvényben, Litvániában, Lengyelországban és Portugáliában az adózási célú egységes könyvvizsgálói fájl (SAF-T) szerinti adatszolgáltatást vezették be, Olaszországban az e-számlázással kapcsolatos elszámolási kötelezettséget alkalmazzák, de más tagállamok is vezette be hasonló adminisztrációs kötelezettségeket, amelyek mind ugyanazon célt szolgálják.

A becslések szerint a multinacionális vállalatok által viselt adminisztrációs költségek uniós szinten évente körülbelül 1,6 milliárd EUR-ra rúgnak, amelyet mintegy 210 000 vállalkozás visel. A Bizottság kimutatásai szerint az adminisztrációs kötelezettségeknek való megfelelés érdekében „a multinacionális kisvállalkozások várhatóan körülbelül 10 000 EUR-t fektetnek be a SAF-T követelmények, 25 000 EUR-t a valós idejű követelmények, illetve több mint 50 000 EUR-t az elektronikus számlázás esetében. Ami a multinacionális nagyvállalatokat illeti, a költségek elérik a SAF-T követelmények esetében átlagosan az 50 000 EUR-t, a valós idejű követelmények esetében a 200 000 EUR-t, az elektronikus számlázás esetében pedig az 500 000 EUR-t”.

Az Adózóna áfával kapcsolatos írásait itt olvashatja el.

A csomagnak (a Bizottság által megfogalmazott indokolás szerint) három fő része, három fő célkitűzése van. Hogy megtudja, melyek ezek, OLVASSA TOVÁBB cikkünket!

A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A teljes cikket előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink olvashatják el! Emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Devizában kapott kölcsön kamata

Hunyadné Szűts Veronika

igazságügyi adó- és járulékszakértő

Pótbefizetéssel terhelt kft. üzletrészének eladása

Hunyadné Szűts Veronika

igazságügyi adó- és járulékszakértő

Duális képzés

Hunyadné Szűts Veronika

igazságügyi adó- és járulékszakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink