hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Ezekkel a kockázatokkal jár, ha hiányzik a számlatömb

  • adozona.hu

Olvasónk számára a leltározásnál derült ki, hogy nincs meg két darab, 2013-ban vásárolt üres számlatömbje. Mit tehet? Kérdésére dr. Császár Zoltán adótanácsadó, jogász válaszolt.

SZAKÉRTŐNK VÁLASZA:

Úgy értem, hogy két üres, tehát megvásárolt, de használatba nem vett számlatömbről van szó. Sajnos a számlatömb sorszámtartományához tartozó vásárlóról a NAV információval rendelkezik, a szigorú számadású nyomtatvány eladójának adatszolgáltatási kötelezettsége miatt.

Erre való tekintettel a következő kockázatok merülnek fel:

♦       szigorú számadású nyomtatvány megőrzési kötelezettsége sérül;

♦       a mások által elkövetett esetleges visszaélések (és így Önnél adócsalásban való közreműködés – adott esetben büntetőjogi – kockázata);

♦       illetve sajnos azt sem lehet bizonyítani, hogy az elveszett számlatömb számláin nem szerepelt bevétel (szélsőséges esetben az iratok megsemmisítésével „eltitkoltnak” tekintett bevételt becsléssel állapíthatja meg a revízió).

Az adózás rendjéről szólót törvény (Art.) 228. § (3) bekezdése szerint „Ha az adózó iratmegőrzési kötelezettségének a nyomdai úton előállított számla, nyugta megőrzésének elmulasztásával nem tesz eleget, függetlenül attól, hogy a számla, illetve nyugta felhasználása ténylegesen megtörtént-e, a kiszabható mulasztási bírság összege természetes személy esetén kettőszázezer forint, nem természetes személy adózó esetében 500 ezer forint és a hiányzó számlák, illetve nyugták számának szorzata által meghatározott összegig terjedhet.”

Az elveszett dokumentumról mindenképpen célszerű feljegyzést készíteni, benne a sorszámtartománnyal, a vásárlás idejével, a vásárlást igazoló számla másolatával. Célszerű megelőzni a nagyobb bajt (lásd fenti, messzire vezető kockázatok), és az elvesztés tényét, körülményeit az adóhatóságnak jelezni, a gondos adózói magatartást lehetséges mértékben alátámasztva – akár rendőrségi feljelentés csatolásával.

Ez tulajdonképpen egyfajta „önfeljelentés”, ami ugyan mulasztási bírság kockázatát rejti, mégis alkalmas lehet a nagyobb kockázatok kivédésére, és a kialakult helyzet lehető leginkább jóhiszemű kezelésére.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Időszakos orvosi vizsgálatok

dr. Hajdu-Dudás Mária

ügyvéd

Egyéni vállalkozásból kivonás

Lepsényi Mária

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 november
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink