hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Házipénztár, céges bankkártya: milyen a jó pénzkezelési szabályzat?

  • Sinka Júlia, adó- és számviteli tanácsadó
1

A számviteli törvény előírja a hatálya alá tartozó vállalkozások számára a számviteli politika keretébe tartozó szabályzatok – ezen belül a pénzkezelési szabályzat – készítésének kötelezettségét. A kis cégeknél jellemzően nincs függetlenített pénztáros, a feladatok megosztásához szükséges létszámmal sem rendelkeznek, a pénzügyeket az ügyvezető, a tulajdonos kezeli. Számukra különösen nehéz feladatot jelent olyan szabályzatok megalkotása, amelyek egyaránt megfelelnek a törvényi előírásoknak és a társaságnál követett gyakorlatnak is.

A törvény (Szt. 14.§. (3)–(5) bek.) e kötelezettséget egyetemlegesen, minden, a hatálya alá tartozó vállalkozásra írja elő, és nem tesz különbséget azok nagyságrendje alapján. Igaz, a jogalkotók tekintettel voltak a mikro- és kisvállalkozások sajtosságaira, választási lehetőséget kínálva a számviteli törvény egyes előírásai tekintetében.

Természetesen a szabályzatok elkészítésekor figyelembe kell venni a cég adottságait, körülményeit, sajátosságait.

Ennek megfelelően – például – az egyszemélyes társaságoknál elengedhetetlen a szabályzatokon keresztüli biztosítása annak is, hogy a társasági vagyon és a magánvagyon elkülönüljön egymástól.

A gyakorlatban tehát azt kell szabályozni, ami az adott vállalkozásnál várhatóan előfordul, és úgy kell szabályozni, hogy az megfeleljen a számviteli törvényben előírtaknak, azaz teljesüljenek a számviteli alapelvek, a bizonylati elv és a fegyelem, továbbá a más jogszabályokban (elsősorban az adótörvényekben, illetve a pénzkezelésre vonatkozóan a pénzmosásról szóló törvényben) is megfogalmazott követelmények.

A kis – jellemzően két-három tagból álló, általában alkalmazottakat sem foglalkoztató „családi” vállalkozásoknak – szabályzataikban azokat az előírásokat, szabályokat kell összefoglalniuk, amelyek ténylegesen jellemzik a cég gazdasági, ügyviteli folyamatait, figyelembe véve a törvényben biztosított választási, minősítési lehetőségek közül az általuk választottakat is.

Az alábbiakban sorra vesszük azokat a kérdéseket, amelyekre az egészen apró cégeknek is ki kell térniük a pénzkezelési szabályzatukban.

Az első és legfontosabb annak eldöntése, hogy az adott cégnél készpénzt kezelnek-e vagy sem, azaz van-e készpénzbevételük, vagy csak a kiadásaik rendezéséhez szükséges a készpénz.

Amennyiben a társaságnak számolnia kell készpénzbevétellel és -kiadással, akkor a szabályzatban dönteni kell arról, ki kezelje a készpénzt (a szabályzatban e feladatot akkor is személyhez kell kötni, ha az ügyvezető kezeli a pénzt).

A szabályzatban a pénztárhelyiséget is ki kell jelölni (az ügyvezető sem tarthatja magánál a társaság pénzét!).

A pénztárhelyiségnek meg kell felelnie a biztonsággal kapcsolatos követelményeknek is, így biztosítania kell a pénztárban elhelyezett pénz biztonságát tűz és betörés esetére.

Az, hogy e követelményeknek mennyiben felel meg a szóban forgó helyiség, meghatározza azt is, hogy milyen nagyságrendig terjedhet a pénztárban elhelyezhető pénz összege.

A szabályozásnak ezt a részét (sem) szabad félvállról venni, mivel betörés, lopás vagy sikkasztás esetén a keretösszeget meghaladó készpénz hiányáért a felelősség egyértelműen a cég vezetését terheli!

Az Szt. 165. §-a alapján valamennyi pénz- és értékmozgást bizonylattal alátámasztva és késedelem nélkül kell a könyvekben rögzíteni. A szabályzatban a pénztári pénzkezelés bizonylataira, a pénztárt érintő gazdasági események dokumentálásának szabályaira is ki kell térni.

A pénztárban készpénzbevétel lehet a bankszámláról felvett összeg, az elszámolásra átadott és visszafizetett készpénz, az értékesítéshez kapcsolódó készpénzbefizetések, egyéb befizetések. E befizetéseket dokumentálhatja – például – a készpénzfelvétel banki alapbizonylata, az egyéb bevétel belső bizonylata (amelyeket folyamatos sorszámozással kell szigorú számadási kötelezettség alá vonni), a pénztárgép ellenőrző szalagja.

A pénztárból kifizetést teljesíteni a kapott készpénzes (egyszerűsített) számla, a bankszámlára történő készpénzbefizetés alapbizonylata, az egyéb pénzkiadások belső bizonylata alapján lehet, (amelyeket úgyszintén folyamatos sorszámozással kell szigorú számadási kötelezettség alá vonni).

Pénztárból történő kifizetéskor a bizonylaton fel kell tüntetni a sorszámon kívül a kifizetés keltét, és alá kell írni a bizonylatot a pénzkezelést végző személynek és a pénzfelvevőnek (ez utóbbinál az azonosításához szükséges adatokat is fel kell tüntetni).

Abban az esetben, ha – a kis cégekre jellemzően – az ügyvezető egyben a pénztáros is, nincs értelme a szabályzatban az utalványozó, a kifizetést engedélyező személyéről dönteni, az ellenőrzési feladatokat pedig célszerűen a könyvelést megelőzően lehet elvégezni.

Lényeges, hogy nincs kötelező előírás arra vonatkozóan, hogy a pénztárba befizetett, illetve a pénztárból kifizetett összegről bevételi, illetve kiadási pénztárbizonylatot kell kiállítani, ha az adott gazdasági eseményt már hitelt érdemlően igazolja más bizonylat – így például az anyagbeszerzést a készpénzes számla.

A pénzforgalomról nyilvántartást – forgalomtól függően havi, heti, illetve napi pénztárjelentést – kell vezetni, annak érdekében, hogy a pénztár aktuális készpénzkészletéről naprakész adatokat kapjon a cég.

A pénzforgalom nagyságának függvényében naponta vagy hetenként, de legalább havonta le kell zárni a nyilvántartást, meg kell állapítani a bevételek és a kiadások végösszegét, azok egyenlegét, a pénztárban lévő címletenkénti pénzállományt, az előző időszaki pénzállomány figyelembevételével a számszaki egyenleget, a pénztári nyilvántartás szerinti záró pénzkészletet össze kell hasonlítani a ténylegesen meglévő pénzkészlettel, és az esetleges eltérést vizsgálni kell. A pénztárkönyvben rögzített pénzkészlet meglétét az ügyvezető aláírásával igazolja.

A szabályzatnak a cég fentiekkel kapcsolatos eljárási rendjét is tartalmaznia kell. 

Ha a társaságnál valutaforgalom is van, arról külön valuta-pénzforgalmi nyilvántartást kell vezetni, ráadásul valutanemenként külön-külön.

Abban az esetben, ha a vállalkozás rendelkezik céges bankkártyával, úgy az annak használatára vonatkozó előírásokat is össze kell foglalni a szabályzatban. Így ki kell térni arra, ki jogosult (például, ha van az anyagbeszerzést intéző alkalmazott) azt használni, és milyen összeghatárig teljesíthet kifizetéseket a kártya használatával, valamint rendelkezni kell az érintett elszámoltatásának módjáról is. 

Ezt akkor is meg kell tenni, ha csak az ügyvezető használhatja a bankkártyát, mivel a cég pénze a cégé, és nem állhat az ő személyes rendelkezésére!

Az apró cégek esetében a pénztár ellenőrzésének feladata jelent leginkább gondot, hiszen az ügyvezetőt már „lefoglalja” a pénz kezelése, így lényegében önmagát kellene ellenőriznie. 

A pénztárt kezelő ügyvezető e körben a nyilvántartás vezetését, a be- és kifizetések bizonylatai alaki és tartalmi követelményeit vizsgálhatja.

A további ellenőrzési feladatok a – jellemzően „külsős” – könyvelőre hárulnak, a könyvelést megelőzően.

Így az ő feladata például a bizonylatok alaki és tartalmi ellenőrzése, a pénzforgalomról vezetett nyilvántartás helyességének és teljes körűségének ellenőrzése. A könyvelő az ellenőrzött (majd könyvelt) okmányokat, számadásokat kézjegyével köteles ellátni.

Amennyiben mulasztást, szabálytalanságot vagy a pénzkezelésre vonatkozó rendelkezésekkel ellentétes gyakorlatot tapasztal, köteles erről jegyzőkönyvet felvenni, és azt a pénzkezeléssel megbízott személlyel (kisvállalkozásoknál jellemzően az ügyvezetővel) aláíratni.

A kisvállalkozásoknál a készpénz felvételét és szállítását – ami ugyancsak szabályozandó kérdés – is az ügyvezető végzi. Ezzel kapcsolatos felelőssége a pénz átvételétől a pénztárba, illetve a bankba történő elhelyezésig tart.

A készpénz szállításánál figyelembe kell venni a vagyonvédelem szempontjait, és a biztosító kártérítési felelősségvállalásának kritériumait. Emiatt azt is rögzíteni kell a szabályzatban, hogy az ügyvezető milyen nagyságrendben szállíthat készpénzt, annak függvényében is, hogy a szállítás milyen módon történik (riasztójelzést adó pénzszállító táskával, gépkocsival, postai szállítással vagy egyéb módon).

A pénzkezelési szabályzatban ki kell térni arra is, hogy ki rendelkezhet a bankszámlák felett, felelőssége milyen formában érvényesül.

Nincs akadálya annak, hogy a vállalkozás szabályzat mintát vásároljon – számos, erre szakosodott cég kínálja ezeket –, vagy letöltsön egyet az internetről. Azonban nem szabad megfeledkezniük arról, hogy e szabályzatok pontosan minta jellegükből adódóan nem fedhetik le – legalábbis nem teljes mértékben – az adott cégre jellemző körülményeknek megfelelően a gazdasági folyamatokat. Ezért azokat az adott vállalkozáshoz kell igazítani, a minta szabályzatot „sorvezetőként” kezelve át kell írni.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (1)
James Bond 007

A következőkérdéseim merültek fel:
- a Sztv-en kívül van-e valamely más jogszabály, hivatalos állásfoglalás stb. ami cégek pénzkezelésre/ pénzkezelési szabályzatára vonatkozik?
"A pénzforgalom nagyságának függvényében naponta vagy hetenként, de legalább havonta le kell zárni a nyilvántartást, meg kell állapítani..." -> tudna adni hivatkozást, hogy milyen jogszabályi előírás alapján kell havonta zárni a pénztárt? Pl. alig működő, kevés kp forgalommal rendelkező cégnél miért nem lehet ritkábban?
Köszönöm előre is a segítséget.

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Üzemi baleset

Széles Imre

tb-szakértő

Gyógytorna

Surányi Imréné

okleveles közgazda

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 november
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink