Új minőségellenőrzési szabályok 3.: fenntarthatósági és könyvvizsgálói jelentés kapcsolata, minőségellenőrzési eljárás menete

  • Gyüre Ferenc adótanácsadó

2025. szeptember 4-én új minőségellenőrzési rendelet (29/2025. NGM rendelet) lépett hatályba, egyben hatályon kívül helyezte a korábbi, 2013 óta érvényben lévő 28/2013. NGM rendeletet. Az új szabályozás célja a könyvvizsgálói közfelügyeleti hatóság által lefolytatott minőségellenőrzések keretrendszerének átfogó megújítása és az EU-s jogszabályokhoz való teljes igazodás. Cikksorozatunkban bemutatjuk a legfontosabb változásokat.

Az első részben a minőségellenőrzés alanyait, az ellenőrzések típusait és az értékelési módszertan változásait ismertettük – a cikket ITT olvashatja el. A második részben az értékelés eredményeinek osztályozására, valamint a kérdőívek minőségellenőrzésben betöltött szerepére fókuszáltunk – a cikket ITT találja.

A fenntarthatósági jelentések és a könyvvizsgálói jelentések közötti kapcsolat

Az új rendelet külön figyelmet szentel a fenntarthatósági jelentések és a pénzügyi kimutatások könyvvizsgálói jelentései közötti kapcsolatnak, mivel az utóbbi évek szabályozási változásai összekapcsolták a kettőt. A fenntarthatósági jelentésre vonatkozó bizonyosságot nyújtó vélemény (gyakorlatilag a fenntarthatósági jelentés “auditjelentése”) adott esetben a pénzügyi beszámolóhoz kapcsolódó független könyvvizsgálói jelentésbe is belefoglalható a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény (Szt.) 95/H § (3) bekezdése alapján. Ez azt jelenti, hogy egyes vállalatoknál a könyvvizsgáló dönthet úgy, hogy a fenntarthatósági jelentés biztosításának eredményét nem külön jelentésben, hanem a pénzügyi auditjelentés részeként közli.

Az új minőségellenőrzési rendelet felismeri ezt az összefüggést, és rendelkezik a kezelése felől. Kimondja, hogy ha a kamarai tag könyvvizsgáló vagy könyvvizsgáló cég a fenntarthatósági jelentésre vonatkozó bizonyossági véleményt ily módon az éves beszámoló könyvvizsgálói jelentésébe foglalta, akkor a minőségellenőrzés nyomán hozható intézkedés [a Kkt. 173/C § (7) bekezdés d) pontja szerinti intézkedés] a teljes könyvvizsgálói jelentés visszavonására vonatkozik. Magyarán, ha a fenntarthatósági audit kapcsán olyan súlyú hiba merül fel, ami intézkedést igényel, és ez a fenntarthatósági vélemény a pénzügyi jelentésben foglaltatott benne, akkor nemcsak egy külön fenntarthatósági jelentést kell korrigálni, hanem az egész auditjelentést vissza kell vonni vagy módosítani. Ez a szabály biztosítja, hogy a fenntarthatósági jelentés hitelesítésének hibái ne maradjanak rejtve a pénzügyi beszámolóról szóló könyvvizsgálói jelentésben sem, és így a befektetők teljeskörűen tájékozottak lehessenek.

A 28/2013-as rendelet idején ilyen helyzet fel sem merülhetett, ugyanis fenntarthatósági jelentések könyvvizsgálói ellenőrzését akkoriban nem írta elő jogszabály. A régi rendelet ezért értelemszerűen nem tárgyalta a fenntarthatósági jelentések és a könyvvizsgálói jelentések viszonyát. A könyvvizsgálói jelentések visszavonására vonatkozó utalások is csak a hagyományos audit vonatkozásában léteztek. Az új rendelet ezzel szemben proaktívan kezeli a fenntarthatósági jelentések integrációját a pénzügyi jelentésekkel. Ez a változás az EU új fenntarthatósági beszámolási irányelvéhez való igazodásból fakad, amely előírja a nagyobb cégek fenntarthatósági jelentéseinek kötelező külső ellenőrzését, és megengedi, hogy a könyvvizsgáló azt a pénzügyi auditjelentésbe foglalja. A magyar szabályozás tehát összhangba kerül ezzel, a minőségellenőrzési eljárásokban is figyelembe veszi a kétféle jelentés közötti kapcsolatot, és egyértelművé teszi a következményeket.

Összességében az új rendelet szerint, ha a fenntarthatósági biztosítás “össze van kötve” a pénzügyi könyvvizsgálattal, akkor a minőségellenőrzési megállapítások is integráltan kezelendők. Ez egy fontos biztosíték arra, hogy a fenntarthatósági jelentések színvonala ne maradjon különálló kérdés, hanem a pénzügyi jelentésekkel egyenrangúan kezeljék a minőség ellenőrzése során.

Az Adózóna 2025-ös adóváltozásokról szóló írásait ITT, a 2026-as változásokról szóló cikkeket ITT olvashatja el.

Az eljárás lefolytatásának menete

A minőségellenőrzési eljárás főbb szakaszai alapvetően hasonlóak maradtak, de az új rendelet több helyen pontosította és kiegészítette a folyamatot.

OLVASSA TOVÁBB! Erről szól még a cikk:

• a minőségellenőrzési eljárás menete,

• az EU-jogszabályokhoz való igazodás,

• hatálybalépés és átmeneti rendelkezések az új rendeletben.

A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A teljes cikket előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink olvashatják el! Emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Megváltozott munkaképességű dolgozó

Széles Imre

tb-szakértő

Idénymunka másik tagállamban

dr. Hajdu-Dudás Mária

ügyvéd

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2025 szeptember
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink