Egy nyári jogszabály-módosítás kivezeti a társasági adó rendszeréből a műemlék ingatlanokhoz kapcsolódó adózás előtti eredményt csökkentő tételeket. Mivel az irányadó előírások már csak az idei évben hatályosak, azon társaságiadó-alanyoknak, amelyek jogosultak (vagy jogosulttá válhatnak) valamelyik vonatkozó adóalap-csökkentő tétel figyelembevételére, érdemes megfontolniuk azok 2026. adóévi alkalmazását. Írásunkban áttekintjük, hogy e körben milyen szempontokat indokolt figyelembe venni.
Ha egy kft. egyszerűsített végelszámolásba kezd, amelyet visszavon, mikor, mennyi és milyen bevallásokat kell beadnia, milyen időszakokra kell beszámolót benyújtania? Az Adózóna oldalán érkezett kérdésekre Pölöskei Pálné adószakértő válaszolt.
A projektek számviteli elszámolása addig viszonylag egyszerűnek tűnhet, amíg a szerződés változatlan, a költségek a terveknek megfelelően alakulnak, és a teljesítés üteme is pontosan követi az eredeti kalkulációt. A valóságban azonban éppen ez a ritkább helyzet.
Egy webáruház elindítása technikailag ma már nem nagy kihívás, vannak azonban olyan sajátosságok, más ágazatokhoz mérten hangsúlyosabb területek mind az adózásban, mind a számvitelben, amelyekre érdemes odafigyelni. Gazdasági elemzést a tevékenység speciális körülményei okán különleges, és emiatt nehezebben is tervezhető bevételekre és kiadásokra, ráfordításokra építve kell készíteni, és ez a munka még a gyakorlott könyvelőket is sokszor próbára teszi. Kiadványunk a terület sajátosságaira fókuszálva, az online boltok tulajdonosainak és könyvelőinek igyekszik útmutatót adni adókötelezettségeik teljesítéséhez és számviteli munkájukhoz.
Kétrészes összeállításunk első részében elsősorban az ingatlanokon végzett munkák példáján vizsgáltuk a beruházás, a felújítás és a karbantartás elhatárolását. A legfontosabb következtetés az volt, hogy a számviteli minősítés nem vezethető le pusztán a munka megnevezéséből vagy annak költségéből. Mostani írásunkban a gépek és járművek javításával, a fődarabcserével, a technológiai korszerűsítéssel és az összetett projektek kezelésével foglalkozunk. Ismertetjük azt is, hogy milyen dokumentumokkal érdemes alátámasztani a vállalkozás által választott számviteli elszámolást.
Társaság egy másik cégnek kölcsön adott a jegybanki alapkamat plusz 5 százalék kamattal. A kölcsönadó 5 millió forint kamatot elengedne. A kamat elengedése illetékmentes? Hogyan kell könyvelni? – kérdezte olvasónk. Hunyadné Szűts Veronika igazságügyi adó- és járulékszakértő válaszolt.
A vállalkozások működése során rendszeresen szükségessé válik az ingatlanok, gépek, berendezések és más tárgyi eszközök javítása, korszerűsítése vagy nagyobb léptékű helyreállítása. A számlákon ilyenkor gyakran jelenik meg a felújítás, javítás, karbantartás vagy korszerűsítés megnevezés. Számviteli szempontból azonban nem a kivitelező által használt kifejezés dönti el, hogy az adott munkát költségként kell elszámolni, vagy a tárgyi eszköz értékének részeként kell aktiválni.
A projektelszámolás szabályait elméletben viszonylag könnyű összefoglalni. A gyakorlatban azonban a nehézséget általában nem maga a képlet okozza, hanem az, hogy a könyvelésben egyszerre találkozunk számlákkal, előlegekkel, alvállalkozói teljesítésekkel, raktáron vagy építési területen lévő anyagokkal és egy műszakilag csak részben elkészült projekttel. Év végén ezekből kell egyetlen koherens számviteli képet kialakítani.
Két kft. egymásba olvad, egyik társaság sem kötelezett könyvvizsgálatra, és a beolvadás után létrejövő vállalkozás számadatai sem érik el a kötelező könyvvizsgálati kötelezettségnél előírt értékhatárokat. A végleges mérleget és a leltárt el kell küldeni könyvvizsgálatra? – kérdezte olvasónk. Gyüre Ferenc adótanácsadó, okleveles könyvvizsgáló válaszolt.
Egy vásárolt autó árát utólagosan, peres eljárásban leszállították. A végső összeg az ügyvédi díjat is tartalmazza. Mi a helyes könyvelés? Olvasónk kérdésére Nagy Norbert adószakértő válaszolt.