hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt
A cikk termék vagy szolgáltatás promócióját tartalmazza.

Marketingkutatói innovációk: tanácsadás, kütyük, célcsoporthoz igazított módszerek (x)

  • dr. Marosi Andrea

A Piackutatók Magyarországi Szövetsége (PMSZ) és a Professzionális Piackutatók Társasága (PPT) adatgyűjtése szerint...

Piackutatók Magyarországi Szövetsége (PMSZ) és a Professzionális Piackutatók Társasága (PPT) adatgyűjtése szerint hazánkban jelentős az elmaradás az online kutatások területén: értékbeli arányuk 2010-ben 6 százalék volt, ami alig több mint a nemzetközi átlag negyede. Ennek kapcsán Rabcsánszki Laura, az NRC ügyfélkapcsolati igazgatója úgy látja, hogy válság érezhető mindegyik szektorban, amelyikkel kapcsolatban vannak, illetve magában a piackutatási ágazatban is. Tavaly 17 milliárd forintot, közel ugyanannyit költöttek a honi cégek piackutatásra, mint az azt megelőző két évben, ami megfelel a nemzetközi trendeknek, ez alól csak a feltörekvő piacok jelentenek kivételt.

"Az online piackutatás nálunk kihasított részesedése valóban kevés a nyugat-európai vagy amerikai 20-25 százalékos arányhoz képest, ám az internet-penetráció terjedésével éppen ez az a rés, ahol rugalmas megoldásokkal elérhetőek a kívánt célcsoportok”. Hozzáteszi: a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) havi adatai szerint bár a szélessávú internet-előfizetések számának növekedése mellett a mobil-előfizetők száma is csökken, a forgalmat generáló ügyfeleké azonban nő, ők tehát elvileg jó eséllyel bevonhatók a panelkutatásokba, mivel szívesen elmondják a véleményüket, ha kérdezik őket. A szakember szerint az online kutatások igazi térnyerésére az elkövetkező években számíthatunk, az NRC éppen emiatt bővíti folyamatosan a paneljét, amely jelenleg több mint 150 ezer aktív válaszadóval Magyarország legnagyobb online piackutatási panelje.

"Az ügyfelek már felismerték azt, hogy hatékonyan kell kommunikálniuk, illetve a rendelkezésükre álló, szűkülő marketingeszközeiket is hatékonyan kell beosztaniuk. Nagyon sok értékes embert elveszítettek a cégek az utóbbi években, illetve kényszerűen leépítettek, ezért is kérnek külső segítséget. Nincs idejük arra, hogy mindennek utánanézzenek, de a keletkező adathalmazzal sokszor nem is tudnak mit kezdeni. Ezért egyre inkább elvárásuk felénk egy komplexebb tevékenység, elemzésekkel, tanácsadással, új eszközökkel" – mondja az ügyfélkapcsolati igazgató. Hozzáteszi: ez a szemléleti váltás az NRC-nél azt eredményezte, hogy idén október végére elérték a tavalyi teljes árbevételt.

A marketingkutató szerint a válság egyre inkább a költséghatékony online kutatások felé terelheti a cégeket. Ezt erősíti az a trend is, hogy egyre inkább a mindennapi életünk részévé válik az internet, és egyre több időt töltünk ott a különféle mobileszközök segítségével is. A többnyire célcsoportnak tekintett 18-49 évesek 70 százaléka online felhasználó, tehát a kereskedelmileg kiemelt korcsoport elérése hagyományos és online kutatásokkal ugyanolyan hatékonysággal valósítható meg.

"Ha valaki nem akar online kutatni, annak is tudunk megoldást kínálni, nem mindig az online a megfelelő, van, amikor személyes, van, amikor telefonos lekérdezést ajánlunk. Vannak célcsoportok, amelyek jobban elérhetők így. Nem akarjuk feltétlenül meggyőzni az ügyfeleket arról, hogy online kutassanak, hanem igyekszünk a legoptimálisabb megoldást megtalálni a számukra" – jelzi a szakember, hogy egyik módszer sem tekinthető mindenhatónak.

Az online panelek esetében ugyanakkor a panel összeállításán, a mintavételen, a levélkiküldésen túl a kérdezésnek és az utóellenőrzésnek is szigorú szabályai vannak. A szakember felhívja a figyelmet az ösztönzési módszerek visszáságaira is: "A kérdőívek kitöltésére sokan bevetnek ösztönző praktikákat, például az ajándéksorsolást, azonban a paneltagok alapvető motivációja mindig az marad, hogy tudják, a cégek adnak a véleményükre".

Az innováció egyik terepét a tanácsadói vonal jelenti az online kutatók számára, ám piackutatói szempontból is nő a "kütyük" szerepe. Ilyen például az NRC szemkamerás szolgáltatása, amely a kvalitatív és kvantitatív módszert együttesen használva nyújt megoldást a honlapokkal, reklámokkal, csomagolásokkal, dm-levelekkel kapcsolatos ügyfélkérdésekre. "Nagyon sokszor találkozunk olyan reklámmal, hogy jó a kreatív, de a terméket nem veszik észre az emberek, nem tudják összekapcsolni a márkát, illetve a kreatívot és a terméket együtt - a szemkamera ebben is tud segíteni, hogy hova helyezzék el például a terméket a reklámfilmben. Csomagolástesztekre is alkalmas: hol látszik jobban az akciós címke? Hol veszik jobban észre? Vagy például nemrégiben engedélyezték a termékelhelyezéseket a televízióban, például a valóságshow-kban, a szemkamerával az is tesztelhető, hol hatékonyabb az a megjelenítés" - említ pár felhasználási módot Rabcsánszki Laura.

A marketingkutatást segítő "kütyük" azonban nem helyettesítik a célcsoport ismeretet, mondja a szakember, aki két egyszerű példát említ. Például problémás szokott lenni, ha tinédzsereket hívnak be fókuszcsoportos kutatásra. A fiatalok furcsán érzik magukat az ilyen helyzetekben, nem túl informatívak, gyakran inkább komolytalanná válik a kutatás. Egy nagyon tapasztalt moderátor általában rendet tud tartani, de jobb a megfelelő eszköz megtalálása. Ez esetben ilyen az online bulletin board (online válaszadói fórum). Ha ott kérdezik őket, ahol nincsenek személyesen jelen, csak egy nicknévvel, akkor megnyílnak, mivel ismerős számukra a közeg. Vagy az is apróságnak tűnhet, pedig fontos "alkalmazkodási szempont", hogy ma már Skype-on is lehet mélyinterjút készíteni – nem mellesleg a megrendelő költségét csökkenteni – hangsúlyozza az NRC-s vezető.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

A cikk termék vagy szolgáltatás promócióját tartalmazza.

További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Írországban tanuló magyar diák foglalkoztatása

Horváthné Szabó Beáta

adószakértő

Tagi kölcsön elengedése

Pölöskei Pálné

adószakértő

Negatív kötelezettségek átsorolása

Pölöskei Pálné

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink