hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Munkaidő-nyilvántartás e-mailben

  • adozona.hu

Elegendő-e e-mailben kiküldeni a dolgozóknak a havi munkaidő-nyilvántartásukat? – kérdezte az Adózóna olvasója. Dr. Hajdu-Dudás Mária ügyvéd válaszolt.

A kérdés konkrétan így szólt: "Ha egy cégnél a dolgozók a havi munkaidő-nyilvántartásukat e-mailben kapják, kötelező-e a munkaidő-nyilvántartást aláírva visszagyűjteni és eltenni? Elegendő-e, ha a kiküldést bizonyítani tudja a munkáltató? Milyen feltételekkel és hogyan oldható ez meg a legkevesebb adminisztrációval?"

SZAKÉRTŐNK VÁLASZA:

Az Mt. 134. § szerint a munkáltató köteles naprakészen nyilvántartani a teljesített rendes és rendkívüli munkaidő, a készenlét kezdő és befejező időpontját, továbbá a szabadság tartamát is. Ugyanakkor a törvény arról külön nem rendelkezik, hogy a nyilvántartási kötelezettségnek a munkáltató milyen formában kell eleget tegyen, így e körben a bírósági gyakorlatra támaszkodhatunk.

A nyilvántartásnak az alábbi követelményeknek kell megfelelnie:

» legyen ellenőrizhető a munkavállaló és a hatóság számára is,

» legyen hiteles, azaz az abban foglalt adatok valóságnak megfelelőségét a munkáltató és a munkavállaló is igazolja,

» legyen teljes és való, az valamennyi szükséges adatot tartalmazzon, és valamennyi munkavállaló tekintetében rögzítse a munka- és pihenőidő kezdetét és végét,

» legyen a munkavégzési helyen megtalálható, ha azt a munkakör jellege, illetve a munkaszervezés körülményei lehetővé teszik.

Megfelelő mind a papíralapú, mind az elektronikus formában készített nyilvántartás, a lényeg, hogy abból később is hitelesen visszakereshetőek legyenek a munka- és pihenőidővel kapcsolatos adatok.

Arra nézve, hogy ki vezesse a nyilvántartást, a törvény szintén nem tartalmaz előírást. Mivel azonban a kötelezettség a munkáltatót terheli, a munkavállaló által vezetett nyilvántartás csak abban az esetben válik érvényessé, ha azt a munkáltató vagy az általa feljogosított személy leigazolta. A munkáltató terhére értékelhető, ha a munkaidő-nyilvántartások nem tartalmazzák a munka kezdetének és befejezésének időpontját, ugyanis ebben az esetben a munkáltató által vezetett nyilvántartás nem felel meg a jogszabályi előírásoknak, hiszen nem derül ki a konkrét munkavégzés ideje.

A bírói gyakorlatból érdekesség: a BH 2013.2 26. szerint a nyilvántartás vezetése során a beosztáshoz képest végrehajtott változtatásokat, például a munkavállaló kérésének megfelelő műszakcserét, az engedélyezett távollét megállapodáson alapuló ledolgozását is megfelelően dokumentálni kell. A Salgótarjáni Munkaügyi Bíróság 2. M. 1144/2005/20. számú ítélete szerint „a jelenléti ív az, amelyre a dolgozó beírja a munkahelyre történő érkezésének és távozásának pontos időpontját, és azt a munkahelyi vezető leigazolja, vagy a jelenléti ívet a munkahelyi vezető tölti ki, de azt a dolgozó aláírásával igazolja”.

Az adminisztrációs kötelezettségen könnyítő szabályként kínálja fel az Mt. 134. § (3) bekezdésének lehetőségét, mely alapján a rendes és rendkívüli munkaidőt tartalmazó nyilvántartás az írásban közölt munkaidő-beosztás hónap végén történő igazolásával és a változás naprakész feltüntetésével is vezethető. Az ekként vezetett beosztást-nyilvántartást elég a hónap végén kinyomtatni és jóváhagyólag aláíratni a munkavállalóval. Ez a rendelkezés azt teszi lehetővé, hogy a beosztást tekintsük a munkaidő-nyilvántartásnak is, feltéve, hogy ha változás van, azt a munkáltató naprakészen átvezesse.

A kérdés szerinti esetet, amikor a havi munkaidő-nyilvántartást e-mailben kapják meg a munkavállalók, akként értelmezem, hogy erre vonatkozik (hiszen egyébként naprakészen kell vezetni).  Az e-mailben történő kiküldés és visszaigazolás megfelelő megoldás, azaz nem probléma, ha nem nyomtatja ki a munkáltató a nyilvántartást, de e-mailben a munkavállalónak mindenképpen vissza kell jeleznie, hogy egyetért vagy nem ért egyet a munkaidő-nyilvántartással. Hatósági ellenőrzés esetén ugyanis be kell mutatni a nyilvántartás munkavállalóval történő leigazoltatását is. Megítélésem szerint ennél egyszerűbb megoldás közvetlenül a beosztáson történő munkavállalói aláírás, de persze nyugodtan lehet kreatív a munkáltató, a lényeg, hogy a fentiekben ismertetett szabályok betartásra kerüljenek.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Üzemi baleset

Széles Imre

tb-szakértő

Gyógytorna

Surányi Imréné

okleveles közgazda

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 november
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink