Mit hozhatnak a 2024 őszi bértárgyalások?

  • adozona.hu

A Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövet (MGYOSZ) üdvözli, hogy a kormány megerősítette a VKF (Versenyszféra és a Kormány Állandó Konzultációs Fóruma), mint érdekegyeztetési platform státuszát, és rendeletben szabályozza a működését. A 2024 őszi bértárgyalásokra már ezen keretek között kerül sor – olvasható az MGYOSZ szerkesztőségünkhöz eljuttatott sajtóközleményében.

Közleményben kiemelték, hogy a 2024 őszi bértárgyalások két szempontból különlegesek:

  • Az EU minimálbér direktívájához illeszkedő megállapodást kell kötni.
  • A kormány felvetette egy 3 éves megállapodás megkötését, és a szociális partnerek is nyitottnak mutatkoznak erre. (A 2016-ban kötött 6 éves megállapodást mindhárom fél sikeresnek ítéli, habár az a mainál sokkal kiszámíthatóbb körülmények között született, és ellentétben a jelen költségvetési helyzettel, a kormány komoly járulékkedvezményt tudott felvállalni.)

Az EU direktívája tagállami jogkörben tartja, és több alternatívát kínál a szociálisan felelős minimálbér meghatározására. A VKF-en megállapodás született: az elérendő cél, hogy 2027-től a tárgyalásokat megelőző 12 hónap rendszeres bruttó átlagkeresetének (ami természetszerűleg magasabb, mint az átlagos alapbér) 50%-át elérje a tárgyalt év minimálbére. Ennek elérésére a következő 3 évben a minimálbér növekedési üteme évente 2%-kal kell, hogy meghaladja az átlagbér növekedését. Ez elkerülhetetlenül bértorlódáshoz vezet, amit az érdekelteknek el kell fogadniuk.

Az EU minimálbér direktíva alapjában szociális szempontot képvisel, nem az EU gazdasági stratégiájának a része. Éppen ezért tudja az MGYOSZ ezt, mint társadalmi igazságosság eszközét támogatni – olvasható a közleményben.

Fentiek miatt fontosnak tartották hangsúlyozni, hogy az átlagbéreket a piaci folyamatoknak kell meghatározniuk, ellentétben a törvényben szabályozott minimálbérrel. Éppen ezért egy többéves bérmegállapodás racionálisan csak a gazdaság teljesítményén alapuló, paraméterezett szerkezetben köthető meg.

Az átlagbérek növekedését elsősorban a gazdaság hatékonysága, másrészt a cserearányok (az országunk exportált termékei a világpiacon relatíve fel- vagy leértékelődtek), és az infláció határozzák meg. Ezért trendszerűen az átlagbér növekedési üteme nem haladhatja meg az infláció, a GDP (a pontosan nehezen mérhető termelékenység helyett) növekedésének és a kormány által biztosított köztehercsökkenés összegét. 2024-ben a bérek növekedése ezt a mértéket jelentősen, várhatóan mintegy 7%-kal meghaladja, mely a közeljövőben kizárja ennek ismétlődését, és ezért megállapíthatjuk, hogy a kormány „magasnyomású gazdaság” paradigmája 2024-re már meg is valósult.

Az elmúlt években a hazai gazdaság hatékonysága nem javult kellőképpen, ebben az MGYOSZ egyetért a kormányzattal. A jövőbeni átlagbér növekedés és ezzel az életszínvonal emelkedésének kulcskérdése a hatékonyság, termelékenység növelése.

Az MGYOSZ célja, hogy mindhárom oldal köteleződjön el a gazdaság hatékonyságának javítása mellett:

  • a munkaadók beruházásokkal, digitalizációval, hatékony munkafolyamatok kialakításával,
  • a kormányzat takarékos költségvetéssel, a beruházások ösztönzésével, a bérterhek csökkentésével, valamint a nagy külföldi beruházók a korábbiakhoz képest egyértelműbb motiválásával a tudástranszferre, és általában hazai vállalati hálózatokba történő integrálására,
  • a munkavállalók a folyamatos képzésre való nyitottsággal, a nagyobb felelősséggel és odafigyeléssel járó munkafolyamatok felvállalásával.

Különösen a kkv-k, és általában a szolgáltatások területén vannak hatalmas tartalékok. Ha ezeken a területeken sikerülne a hatékonysági áttörés, jelentős munkaerőtartalék szabadulna fel, ami a munkaerőpiacon programozott demográfiai problémákat enyhíti (ami kb. mínusz 30-40 000 fő/év), és ezen keresztül a szükséges külföldről származó munkaerőigényt is csökkenti.

Az MGYOSZ javasolja a kormánynak, hogy megfelelő és hatékony gazdasági növekedés esetén 3 évig évente legalább 1%-kal csökkentse a munkáltatókat érintő bérterheket.

Miközben az MGYOSZ üdvözli a 3 éves bérmegállapodást, – hiszen ez javítja az oly fontos kiszámíthatóságot –, a bizonytalan és kiszámíthatatlan nemzetközi környezet miatt kiáll amellett, hogy abszolút számokban mindig csak a következő évre lehet megállapodni, a nominális értékeket – a 3 éves megállapodásban rögzített, előre meghatározott elvek és számítási modellek alapján – csak évente lehet meghatározni.

Transzparensen fel kell hívni minden érdekelt figyelmét arra, hogy a jelenleg közszájon forgó minimálbéremelések (például 3 x 12%) és az előre jelzett infláció (3-4%) és egy szerény, de határozott és nem is könnyen elérhető hatékonyságemelkedés (3%/év) mellett, ha az átlagbérek piacszerű emelkedésével, nem 50%, hanem 54% lenne a 2027-es minimálbér beállási szint, ami az MGYOSZ megítélése szerint jelentősen meghaladná a vállalati szektor (elsősorban az exportra termelő vagy belföldön erős import versenynek kitett) költségviselő képességét, és ezzel veszélyeztetné a munkahelyeket, valamint gyorsítaná az inflációt és rontaná a forint árfolyamát. Természetesen, ha az ambiciózus gazdasági növekedési célok megfelelő hatékonyságnövekedés esetén valóra válnak, minden gazdasági szereplő elégedett lesz, és a kormány által kitűzött nominális jövedelmi célok is megközelíthetővé válnak.

Összefoglalásul tehát az MGYOSZ üzenetei:

  • Támogatjuk, hogy a minimálbér 2027-re az átlagos rendszeres bruttó átlagkereset 50%-a legyen.
  • 2027-re magasabb minimálbér-arányt, mint 50%, ma nem látunk vállalhatónak, ezért a 3 éves megállapodást ezt a korlátot figyelembe véve, a napokban megjelent, vonatkozó kormányhatározattal összhangban (melyet a VKF-ben mindhárom oldal támogatott) kell megkötni.
  • Támogatjuk a többéves bérmegállapodás megkötését, de ezt a gazdaság teljesítményét, hatékonyságát és az inflációt mindenképpen figyelembe vevő, parametrizált módon kell megkötni.
  • Az átlagbérek növekedésének kulcsa a hatékonyság és a termelékenység jelentős és folyamatos javítása, melynek elérésére egy háromoldalú (Kormány, munkáltatók, szakszervezetek) programot kell kidolgozni.
  • Az átlagbérek várhatóan jelentősen lassabban nőhetnek, mint a minimálbér, ezt minden érdekelt félnek nyilvánosan el kell fogadnia.
  • A munkáltatóktól levont bérterheket (reálisan megcélzott) gazdasági teljesítmény mellett csökkenteni kell.
  • A politikusok részéről ma közszájon forgó számok ambiciózus célokként értelmezhetőek igen kedvező nemzetközi helyzetben és jelentős hazai hatékonyságnövekedés esetén az évtized végére megvalósíthatók.

Kötelező legkisebb munkabér és garantált bérminimum – konzultációt készít elő a kormány

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Többmunkáltatós szerződések elszámolása

dr. Kéri Ádám

ügyvéd, compliance szakértő

Turizmusfejlesztési hozzájárulás

Kneitner Lea

okleveles nemzetközi és igazságügyi adószakértő

Cégautóadó és gépjárműadó

Kneitner Lea

okleveles nemzetközi és igazságügyi adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 október
H K Sze Cs P Sz V
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3

Együttműködő partnereink