hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Fuvarozók, figyelem! Minden egy helyen a munka- és pihenőidőről

  • Dr. Kéri Ádám, jogi szakértő

Kiterjedt hazai, illetve európai uniós normarendszer szabályozza a közlekedésben, ezen belül a közúti közlekedésben dolgozók munka- és pihenőidejét. Cikkünkben részletesen bemutatjuk a fuvarozásban tevékenykedőkre vonatkozó előírásokat.

A magyarországi szabályok közül a legfontosabb a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény, valamint a munka törvénykönyve (Mt.), utóbbi, mint kiegészítő szabály. Érvényesül ugyanis az az általános jogelv, hogy az általános és a speciális szabály viszonyában a speciális szabály a mérvadó. A közúti közlekedésben dolgozók munka- és pihenőidejére vonatkozó előírások ellenőrzésére pedig a munkaügyi ellenőrzésről szóló 1996. évi LXXV. törvény, mint általános szabály, valamint a 66/2007. kormányrendelet és a 156/2009. kormányrendelet speciális szabályként vonatkoznak. Utóbbiak együttesen alkalmazandóak.

A nemzetközi jogforrások közül a közúti szállításra vonatkozó egyes szociális jogszabályok összehangolásáról szóló 2006. március 15-ei 561/2006/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet, valamint a közúti szállításban utazó tevékenységet végző személyek munkaidő-szervezéséről szóló 2002/15/EK irányelv az irányadók.

A vezetési időre, a megszakításra és pihenőidőre vonatkozóan a 2001. évi IX. törvénnyel kihirdetett, a nemzetközi közúti fuvarozást végző járművek személyzetének munkájáról szóló Európai Megállapodás (AETR) is tartalmaz szabályokat. Az egyes jogforrások összehangolása megtörtént, azok nagyjából azonos szabályokat írnak elő, illetve egymást kiegészítik.

A részletes szabályokat lefektető 561/2006/EK rendelet áruszállításban a 3,5 tonna feletti járművek esetén, a jármű nyilvántartásba vételének helyétől függetlenül végzett, a közösségen belül, illetve a közösség, Svájc és az Európai Gazdasági Térségről szóló megállapodást aláíró országok között alkalmazandó. Az AETR-megállapodás pedig az említett területeken kívül folytatott nemzetközi közúti szállítási tevékenységekre vonatkozik. Az említett jogforrások ugyanakkor egymás szabályozására is több alkalommal hivatkoznak.

OLVASSA TOVÁBB cikkünket, amelyben egyebek mellett részletezzük a közúti szállítási munkavégzésre vonatkozó alapfogalmakat, a nyilvántartásra, a munkaidő-beosztásra, a munkavégzési korlátokra előírt szabályokat.

A teljes cikkhez előfizetőink és az oldalunkon próbaregisztrálók (korlátozott ideig) férnek hozzá, ha email-címük és jelszavuk megadásával belépnek az oldalra.

A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A teljes cikket előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink olvashatják el! Emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Előfizetési csomagajánlataink:


Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!




További hasznos adózási információk

TÖBB MINT TÖRVÉNYTÁR!
Ezért érdemes előfizetni!

Kérdések és válaszok

Magánszemély autótulajdonos, de az üzembe tartó a cég

Surányi Imréné

okleveles közgazda

Környezetvédelmi termékdíj

Tüske Zsuzsanna

vámszakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2020 április
H K Sze Cs P Sz V
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3
hirdetés

exit_to_app Ön korábban már belépett a HVG csoport egyik weboldalán. Ha szeretne ezen az oldalon is bejelentkezni, ezen a linken egy kattintással megteheti.

close