adozona.hu
Távmunka és home office: a költségtérítésről és annak adózásáról
//adozona.hu/koronavirus_jarvany/Tavmunka_es_home_office_a_koltsegteritesrol_837V9K
Távmunka és home office: a költségtérítésről és annak adózásáról
Távmunka vagy home office… címmel munkajogi témájú cikket közöltünk a közelmúltban az Adózóna hasábjain. Ehhez kapcsolódóan áttekintjük, hogy a munkavállalónak milyen módon van lehetősége az otthoni munkavégzés érdekében felmerülő költségeinek érvényesítésére.
Az utóbbi években a munkavállalók egyre szívesebben éltek az otthoni munkavégzés lehetőségével, minden olyan esetben, amikor napközben otthon kellett tartózkodniuk, például kisebb megfázás miatt, vagy a szerelő érkezését várva. Mára eljutottunk oda, hogy a munkáltatók kérik, sőt kötelezik a munkavállalókat arra, hogy maradjanak otthon, és ha a munka megkívánja, teljes munkaidőben vagy részmunkaidőben, otthonukban végezzék el munkájukat. Ezt nevezzük home office-nak. A vészhelyzetben, heteken keresztül az irodán kívüli feladatellátás valóságos tartalmában inkább hasonlít a távmunkavégzéshez.
A személyi jövedelemadóról szóló törvényben (szja-törvény) csak az utóbbira találhatók konkrét szabályok. Ez azonban nem jelenti azt, hogy figyelmen kívül lehetne hagyni a munka törvénykönyve (Mt.) azon rendelkezését, mely szerint a munkáltató köteles – a felek eltérő megállapodása hiányában is – a munkavégzéshez szükséges feltételeket biztosítani, továbbá a munkáltató köteles a munkavállaló mindazon költségét megtéríteni, amely a munkaviszony teljesítésével indokoltan felmerül [Mt. 51. § (1)–(2) bekezdés].
Távmunkavégzés esetén a munkavégzéshez szükséges eszközöket beszerezheti a munkáltató és a munkavállaló is. A munkáltató által a munkavégzés feltételeként rendelkezésre bocsátott eszközök nem eredményeznek adókötelezettséget. Az szja-törvény kimondja, hogy nem keletkezik bevétel a magánszemély részére biztosított olyan dolog (eszköz, berendezés, jármű, munkaruházat stb.) használata, szolgáltatás (világítás, fűtés stb.) igénybevétele esetén, amelynek használata, igénybevétele a munkavégzés, a tevékenység ellátásának hatókörében, a tevékenység ellátásának feltételeként történik [szja-törvény 4. § (2a) bekezdés].
Ilyen eszközök lehetnek a mindennapi munkavégzés során használt informatikai eszközök, mint a laptop, nyomtató, fejhallgató, mobilinternet, irodaszer, sőt ebbe a kategóriába tartozhat az egészséges munkavégzéshez szükséges bútor, szék biztosítása is. Fontos tudni, hogy ezen eszközök a munkáltató tulajdonát képezik, azokat a munkavállaló csak a munkavégzés zavartalan ellátása érdekében használhatja. Az eszközökre, mint idegen helyen tárolt eszközökre kell gondolni, és ennek megfelelően kell azokat nyilvántartani.
OLVASSA TOVÁBB cikkünket, anmelyben részletezzük a költségtérítésre vonatkozó adózási szabályokat!
Hozzászólások (0)