hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Meddig tarthat egy adóellenőrzés?

  • Kenyeres Sándor

Kapcsolódó jogszabályok


Az adóellenőrzésről szóló cikksorozatunk most következő részében áttekintjük a határidőket, amelyeket a jogszabályok írnak elő. Mikor nem telik a határidő és mikor lehet meghosszabbítani azt?

Az adózás rendjéről szóló törvény (a továbbiakban: Art.) szabályozza elsősorban a határidőket. A közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény (továbbiakban: Ket.), mint az Art. mögöttes szabálya, az Art által nem szabályozott kérdéseket rendezi. A Ket. kiskorúak soronkívüliségére és az ügyintézési határidejére vonatkozó szabályait nem kell alkalmazni adóügyekben.

A határidők az eljárás alá vontakat és az eljáró adóhatóságot is terhelik, különböző súllyal. Amennyiben jogszabály az adóhatóságnak nem ír elő határidőt valamely eljárási cselekményre, azt haladéktalanul, de legkésőbb 8 napon belül teljesítenie kell.

A határidőket naptári napban kell számítani, nem munkanapban. Alapelv, hogy ha a határidő olyan napon járna le, amelyik az adott hatóságnál munkaszüneti nap, akkor a következő munkanapon jár le. Az általános munkaszüneti napokon (ünnepnap, szombat, vasárnap) túl adóügyben figyelembe kell venni, hogy július elsején a Közigazgatás napja van, ami munkaszüneti nap az adóhatóságoknál. Érdeklődni kell, hogy január 26. napján, a nemzetközi vámnapon a vámhatóság az üggyel érintett részlegénél munkaszünet van-e. Ugyanígy figyelembe kell venni, az ünnepek körüli munkarendváltozásokat. Kétség esetén a határidőt megtartottnak kell tekinteni. A dátumok elszámítása nem tartozik a kétségek közé, az elkésett cselekmény lesz, annak az összes jogkövetkezményével.

Ha a cselekmény az adózó részéről beadvány benyújtása, akkor a határidőt megtartottnak kell tekinteni, ha a határidő utolsó napján éjfélig postára adták. Egyre kevesebb posta van nyitva éjfélig, azok is inkább bevásárlóközpontokban.

A határidő számítása, ha ellentétes rendelkezés nincs, a számítás alapjául szolgáló esemény (például kézbesítés, értesítés) napját követő naptól (figyelem nem feltétlenül munkanaptól) kezdődik. Például a pénteken átvett iratban foglaltak teljesítési határideje szombaton kezdődik.
Az adóellenőrzés egy folyamat, amelynek időtartama van. Az ellenőrzési határidő kezdőnapja a megbízólevél átadásának a napja. Amennyiben a megbízólevél átvételét az ellenőrzés alá vont megtagadja, és hatóság ezt két hatósági tanúval igazolja, az is átadásnak számít. Az ellenőrzés zárónapja, az ellenőrzést lezáró jegyzőkönyv személyes átadásának vagy annak hiányában a postára adásának a napja. Az ellenőrzés időtartamába a kezdő és a záró nap is beleszámít.

Vannak olyan helyzetek, események, amelyek alatt az eljáró hatóság nem tudja a munkáját végezni, ezért ezeket az időtartamokat figyelmen kívül kell hagyni az időtartam számításánál. Sport terminológiával élve az órát megállítják. Vannak olyan okok, amely alatt a hatóság nem végezhet, és olyanok is, amely alatt a hatóság korlátozottan végezhet ellenőrzési cselekményt. 

A hatóság nem végezhet ellenőrzési cselekményeket, és a határidő nem telik:

• a hatásköri vagy illetékességi vita eldöntésének időtartama,
• a belföldi jogsegély-eljárás időtartama,
• a hiánypótlásra, illetve a tényállás tisztázásához szükséges adatok közlésére irányuló felhívástól az annak teljesítéséig terjedő idő,
• az eljárás felfüggesztésének időtartama,
• a hatóság működését legalább egy teljes napra ellehetetlenítő üzemzavar vagy más elháríthatatlan esemény időtartama,
• a kérelem, a döntés és egyéb irat fordításához szükséges idő,
• a szakértői vélemény elkészítésének időtartama,
• a hatósági megkeresés vagy a döntés postára adásának napjától annak kézbesítéséig terjedő időtartam és
• a hirdetményi, továbbá a kézbesítési meghatalmazott és a kézbesítési ügygondnok útján történő közlés időtartama.

A hatóság korlátozottan végezhet ellenőrzési cselekményeket, és a határidő nem telik:

• Ha az ellenőrzést az adóhatóság más adózóra kiterjeszti (kapcsolódó vizsgálat), ennek időtartama, de az adóhatóság a kapcsolódó vizsgálat időtartama alatt az ellenőrzést a kapcsolódó vizsgálattal nem érintett kérdésekben folytathatja. A kapcsolódó vizsgálat kezdő és befejező időpontjáról az adóhatóság az adózót értesíteni köteles. Miután az értesítés teljesítésére nincs határidő, azt haladéktalanul, azaz mint az előzőekben láttuk, legfeljebb nyolc napon belül meg kell tenni.

• A kapcsolódó vizsgálatnak minősül az is, ha más adózónál már folyamatban lévő ellenőrzés eredményének ismerete szükséges. Ebben az esetben a kapcsolódó vizsgálat kezdő napjának a határidő szüneteléséről szóló értesítés postára adásának napját kell tekinteni.

• Ha az adóhatóság az adókötelezettség megállapításához szükséges tény vagy körülmény tisztázása érdekében a külföldi adóhatóságot keres meg, az értesítés postára adásától a külföldi adóhatóság válaszának megérkezéséig eltelt időtartamot a megkereséssel érintett adó tekintetében az ellenőrzés határidejének számításánál figyelmen kívül kell hagyni. Az adóhatóság a külföldi adóhatóság megkeresésének időtartama alatt az ellenőrzést a megkereséssel nem érintett kérdésekben folytathatja. Az adóhatóság az adózót a megkeresésről a megkereséssel egyidejűleg értesíti.

• Amennyiben az ellenőrzés lefolytatásához szükséges számla (egyszerűsített számla), illetőleg bizonylat idegen nyelven áll rendelkezésre, és az adójogi tényállás tisztázása másként nem lehetséges, az adózó köteles felhívásra annak hiteles magyar nyelvű fordítását az adóhatóság részére átadni. Az erre történő felhívástól, annak teljesítéséig az órát megállítják.

• Ha az adózó a szokásos piaci ár meghatározásával összefüggő nyilvántartási kötelezettségről szóló külön jogszabály szerinti nyilvántartást, illetve az azt alátámasztó dokumentációkat nem magyar nyelven készíti el, és az adójogi tényállás tisztázása másként nem lehetséges, az adózó köteles a nyilvántartás (dokumentáció), vagy azok egy része magyar nyelvű szakfordítását az adóhatóság felhívására – a megjelölt határidőn belül – átadni. A felhívástól a kötelezettség teljesítéséig eltelt időtartamot az ellenőrzés határidejének számításánál figyelmen kívül kell hagyni.

Az előzőekben láttuk, milyen esetekben „áll az óra” az ellenőrzés alatt. A különböző típusú ellenőrzésekben más időtartam az ellenőrzés határideje. Általában ez 30 nap. Ez alól a csőd, a felszámolási és végelszámolási eljárásokkal kapcsolatosan eltérő szabályok vannak. Részletes ismertetésüktől eltekintünk, mert az eljárásokban erre szakosodott szakemberek vesznek részt, akik ismerik ezeket a rendelkezéseket. A bevallások utólagos vizsgálatára irányuló ellenőrzés és az ismételt ellenőrzés határideje 90 nap. A 3000 legnagyobb adóteljesítménnyel rendelkező adózó esetén ez 120 nap, beleértve a felülellenőrzésüket is. Ugyancsak 120 nap a központosított ellenőrzések határideje.

Az állami garancia beváltására irányuló ellenőrzés határideje 90 nap.

A költségvetési támogatás kiutalását megelőző ellenőrzést a kiutalásra nyitva álló határidőn belül kell lefolytatni. A költségvetési támogatás kiutalásán törvény eltérő rendelkezése híján érteni kell az adó-visszatérítést és az adó-visszaigénylést is. A határidő általában az esedékességtől 30 nap, de ötszázezer forint feletti áfa esetén 45 nap.

Az előírt ellenőrzési határidőt indokolt esetben meg lehet hosszabbítani:

• Az ellenőrzést végző adóhatóság vezetője egyszer, legfeljebb 90 nappal meghosszabbíthatja.

• Rendkívüli körülmények által indokolt esetben az ellenőrzést végző adóhatóság kérelmére a felettes szerv egyszer, legfeljebb 90 napig terjedő időtartammal meghosszabbíthatja.

• Az állami adó- és vámhatóság hatáskörébe tartozó ügyben indokolt esetben az állami adó- és vámhatóság vezetője az ellenőrzési határidőt egyszer, további 120 nappal meghosszabbíthatja.

• Az önkormányzati adóhatóság hatáskörébe tartozó adóügyben az ellenőrzést végző adóhatóság indokolt és a felettes szerv által jóváhagyott kérelmére az adópolitikáért felelős miniszter az ellenőrzési határidőt egyszer, további 120 nappal meghosszabbíthatja.

Az ellenőrzési határidő meghosszabbításáról, vagy meghosszabbodásáról az adózót végzéssel értesíteni kell.
 
Az ellenőrzés a jegyzőkönyv átadásának vagy postára adásának napjával zárul, de az ellenőrzési eljárás ezzel még nem ér véget. Az adózónak joga van a jegyzőkönyv átvételét követő 15 napon belül észrevételt tenni. Amennyiben az észrevétel alapján indokolt (például új tényálláselem tisztázása szükséges) az adóhatóság az ellenőrzést folytathatja. A folytatás kezdőnapja az észrevétel hatóság számára kézbesítésének napja, és legfeljebb 15 napig tarthat, és erről kiegészítő jegyzőkönyvet kell készíteni. A kiegészítő jegyzőkönyv átadásának vagy postára adásának a napjával ér véget az ellenőrzés.

Az ellenőrzés folytatására nyitva álló határidőt is meg lehet hosszabbítani.

• A felettes szerv az ellenőrzést végző adóhatóság indokolt kérelmére egyszer, legfeljebb 15 nappal meghosszabbíthatja.

• A másodfokú adóhatóság felettes szerve az ellenőrzési határidőt rendkívüli körülmények által indokolt esetben egyszer további 15 nappal meghosszabbíthatja.

Az ellenőrzést nem minden esetben követi hatósági eljárás, ami határozathozatallal zárul. A bevallások utólagos vizsgálatára irányuló ellenőrzés, az ismételt ellenőrzés és az állami garancia beváltására irányuló ellenőrzés esetén, ha nincs marasztaló megállapítás, akkor is kötelező határozatot hozni. Ez már nem az ellenőrzési eljárás, hanem hatósági eljárás, de szorosan kapcsolódik az ellenőrzéshez.
 
A határozathozatalra nyitva álló határidő utólagos adó megállapítás esetén 60 nap, egyéb esetben 30 nap. A határozatot hozó adóhatóság vezetője egyszer, legfeljebb 30 nappal meghosszabbíthatja a határidőt.

A határidő kezdőnapja a jegyzőkönyv, illetve kiegészítő jegyzőkönyv átadásának, kézbesítésének napja.

A jogorvoslattal kapcsolatos határidők, már nem tartoznak az ellenőrzés témakörébe.

A határidők számításánál figyelni kell a szabatos megfogalmazásra. Például az ellenőrzési határidő a (kiegészítő) jegyzőkönyv postára adásával zárul, nem pedig a jegyzőkönyv adóhatóságon belüli aláírás dátumával. Ugyancsak a hatósági eljárás kezdő időpontja a (kiegészítő) jegyzőkönyv kézbesítésének napja. A postára adás és a kézbesítés között már nincs ellenőrzési eljárás, de még nem kezd el telni a hatósági eljárás határideje.

Kenyeres Sándor
regisztrált okleveles adószakértő

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink