hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Brutális adatvédelmi bírságot szabott ki a NAIH mesterséges intelligencia alkalmazásáért

  • dr. Kéri Ádám ügyvéd, adatvédelmi tisztviselő

Friss határozatában rekord mértékű, 250 millió forintos adatvédelmi bírságot szabott ki a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) egy pénzügyi szolgáltatóra azért, mert szükségtelen és aránytalan mértékben támaszkodott a mesterséges intelligenciára az ügyfélszolgálati hívások hangelemzésével kapcsolatosan. A döntés részleteit az alábbiakban mutatjuk be.

Hangelemző szoftver alkalmazása vezetett a bírsághoz

A pénzügyi szolgáltató 2017. óta alkalmazta hangelemző szoftver segítségét a telefonos ügyfélszolgálati munka ellenőrzésére, minőségének javítására, az ügyfelek megtartására és a panaszok megelőzésére. A szoftver valamennyi ügyfélszolgálati hívás vonatkozásában automatizált módon vizsgálta a várakoztatást, csendet, indulatokat, hanglejtést, egyéb érzelmi jeleket, egymás szavába vágást, kulcsszavak elhangzását stb. annak megállapítása céljából, hogy az ügyfél az ügyfélszolgálattal történő beszélgetés során elégedetten távozhatott-e.

Adatvédelem/GDPR témában további cikkeket itt olvashat.

Az elemzések alapján a szoftver javaslatot tett arra, hogy az adatkezelő bizonyos hívásokat hallgasson vissza. Ennek figyelembevételével az adatkezelő bizonyos beszélgetéseket saját üzleti (emberi) döntése alapján visszahallgatott, elemzett, illetve annak eredményét a munkavállaló munkahelyi minősítése során is felhasználta. Arra is lehetőség volt, hogy a visszahallgatást követően az ügyfelet visszahívják, amennyiben az ügyintézés az utólagos ellenőrzés alapján nem volt kielégítő.

Ennek az automatizált módon végzett adatkezelésnek a GDPR 6. cikk (1)(f) bekezdésében nevesített jogos érdek jogalapja volt. Az adatkezelő a hangelemzésről bizonyos fokú tájékoztatást nyújtott ugyan az ügyfeleknek, annak részleteivel azonban azok nem voltak tisztában. Az adatkezelő szerint a hosszú és túlzottan részletes adatkezelési tájékoztatás sértette volna ugyanis a GDPR 5. cikkében nevesített tömörség és áttekinthetőség követelményeit.

Ezen túlmenően a jogos érdek jogalaphoz kapcsolódó tiltakozási jogukat sem gyakorolhatták megfelelően az érintettek, mivel erre a beszélgetések során praktikusan nem nyílhatott mód. Ezen túlmenően az előzetes tiltakozás figyelembevétele torzította volna az elemzésekből levonható következtetéseket is. A pénzügyi intézmény szerint nem kezeltek konkrét ügyfélhez köthető, értelmezhető személyes adatokat, illetve a hívó azonosítása csak abban az esetben történt meg, amennyiben az ügyintézés elégtelen volta miatt fel kellett venni vele a kapcsolatot.

OLVASSA TOVÁBB cikkünket, hogy megtudja, milyen hatósági megállapítások születtek az ügyben!

A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A teljes cikket előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink olvashatják el! Emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Egyéni vállalkozásból kivonás

Lepsényi Mária

adószakértő

Ingatlan szerzésének időpontja

Lepsényi Mária

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 november
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink