hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Megsemmisítette a Kúria egy fővárosi közgyűlési rendelet néhány előírását

  • adozona.hu

A Kúria Önkormányzati Tanácsának Köf.5.009/2024/4. számú határozata megállapítja, hogy Budapest Főváros Önkormányzata Közgyűlésének a Budapest főváros közigazgatási területén a teherforgalom közlekedésének szabályozásáról szóló 92/2011. (XII. 30.) önkormányzati rendeletének 5. § (6) bekezdése, 7. § (3) bekezdése, 9. § (12) bekezdésének első mondata, 13. § (2)–(3) bekezdése, 15. § (1)–(2) és (4)–(5) bekezdése és 6. számú melléklete más jogszabályba ütközik, ezért azokat 2024. december 31. napjával megsemmisíti – jelent meg a Magyar Közlöny 2024. évi 67. számában június 20-án.

Az indítvány alapjául szolgáló tényállás

Budapest Főváros Kormányhivatala (a továbbiakban: Kormányhivatal/Indítványozó) a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 132. § (1) bekezdésének a) pontjában biztosított törvényességi felügyeleti jogkörében megvizsgálta Budapest Főváros Önkormányzata Közgyűlésének a Budapest főváros közigazgatási területén a teherforgalom közlekedésének szabályozásáról szóló 92/2011. (XII. 30.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: Főv. Kgy. rendelet) – behajtási hozzájárulási díj megfizetésének kötelezettségét előíró – 9. § (12) bekezdésének első mondata, 15. § (1) bekezdésének, valamint – a behajtási hozzájárulás költségtérítésére, továbbá a regisztrációs költségekre vonatkozó – 5. § (6) bekezdésének, 7. § (3) bekezdésének és 13. § (2)–(3) bekezdéseinek magasabb szintű jogszabályi előírásokkal, illetve az irányadó bírói gyakorlattal való összhangját. A vizsgálat alapján 2023. november 17-én BP/2800/00622-1/2023. számon törvényességi felhívást bocsátott ki, melyben felhívta a Fővárosi Közgyűlést, hogy a vizsgált jogszabályhelyek hatályon kívül helyezésével vagy megfelelő módosításával 30 napon belül szüntesse meg a jelzett jogszabálysértéseket.

A törvényességi felhívást az önkormányzat 2023. november 20-án vette át, a felhívásban foglaltak teljesítésére, valamint az annak alapján tett intézkedésről vagy egyet nem értésről szóló tájékoztatás közlésére biztosított határidő (2023. december 20.) eredménytelenül eltelt.

A Fővárosi Közgyűlés a törvényességi felhívásban foglaltakat a határidő lejártát követően tárgyalta meg és azt a 16/2024. (I. 31.) számú. Főv. Kgy. határozatával elutasította, erről a főpolgármester 2024. február 12-én kelt levelében a Kormányhivatalt tájékoztatta. A Kormányhivatal a tájékoztatást február 13-án vette át.

A Kormányhivatal 2024. február 20. napján BP/2800/00234-5/2024. számon a helyi önkormányzatok törvényességi felügyeletének részletes szabályairól szóló 119/2012. (VI. 26.) Korm. rendelet (továbbiakban: Korm. rendelet) 2. § (7) bekezdésére figyelemmel – ugyanazon jogi indokok alapján – ismételt törvényességi felhívással fordult a Fővárosi Közgyűléshez, melyben kifejtette, hogy mivel a Fővárosi Közgyűlés nem szüntette meg a törvényességi felhívásban megjelölt határidő alatt a jogszabálysértő helyzetet, így az továbbra is fennáll.

Figyelemmel arra, hogy az ismételt törvényességi felhívásban biztosított határidő 2024. március 21. napján lejárt és ezen időpontig a Főpolgármester a jogszabálysértés megszüntetése érdekében intézkedést nem tett, az ismételt törvényességi felhívás is eredménytelennek bizonyult, az Indítványozó a közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény (a továbbiakban: Kp.) 140. §-a és a Korm. rendelet 2. § (6) bekezdés a) alapján a Kúriánál indítványt terjesztett elő.

A kormányhivatal indítványa

A Kormányhivatal a 2024. április 4. napján kelt és a Kúriához április 5. napján érkezett indítványában a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény (a továbbiakban: Kkt.) 33. § (1) bekezdés b) pontjának bb) alpontjára, illetve 8. § (1) bekezdés a) pontjára, valamint a Kúria Önkormányzati Tanácsának Köf.5.014/2021/8. számú határozatára hivatkozva kifejtette, hogy a Fővárosi Önkormányzat, mint közútkezelő jogosult a fővárosi közutak használatát behajtási engedélyhez kötni, ezt azonban a helyi közút fenntartási és üzemeltetői feladatok ellátása körében és nem díjfizetéshez kötött forgalomszabályozási intézkedésként teheti meg.

A Kúria Köf. 5050/2021/4. és Köf. 5035/2021/5. számú határozatában foglaltakra hivatkozva előadta, hogy a közútfenntartást az önkormányzatok közfeladatoként látják el, a feladatellátás alapja ugyanis közjogi felhatalmazás. A Kúria összes e tárgyban született határozata a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény (a továbbiakban: Stv.) 29. § (1) bekezdésének első mondatán alapul, amely szerint fizetési kötelezettséget előírni kizárólag törvényben, vagy törvény felhatalmazása alapján önkormányzati rendeletben lehet. Szintén a Kúria joggyakorlata alapján utalt arra, hogy a közhatalom birtokában folytatott eljárásért fizetendő igazgatásszolgáltatási díjat csak központi jogforrásoknak az Stv.-ben meghatározott jogszabályi formák keretei között lehet megállapítani, de ilyen – az önkormányzati alrendszerre vonatkozó – rendelkezés nem található a Kkt.-ben.

Figyelemmel tehát az Stv. 29. § (1) bekezdésében rögzített követelményére, a Fővárosi Közgyűlésnek, mint helyi jogalkotónak nincs törvényi felhatalmazása úthasználati díj megállapítására, valamit nem jogosult a hozzájárulások kiadásával kapcsolatban sem költségtérítés, sem regisztrációs díj megfizetését előírni.

Mindezek alapján Indítványozó kérte a Kgy. rendelet jelölt jogszabályhelyeinek megsemmisítését, mert azokaz Alaptörvény 32. cikk (2) és (3) bekezdésébe és az Stv. 29. § (1) bekezdésébe ütköznek.

A Kúria döntése

Az indítvány megalapozott. A Kúria döntésének elvi tartalma: a Fővárosi Önkormányzat a törvényi keretek között, a helyi közút fenntartása és üzemeltetése körében kötheti a közút használatát engedélyhez. A Fővárosi Önkormányzatnak azonban nincs törvényi felhatalmazása a helyi közutak használatával összefüggő fizetési kötelezettség (közteher) előírására, így a közhatalom birtokában kiadott behajtási hozzájárulás ellenében költségtérítés vagy regisztrációs díj megállapítására – olvasható a Magyar Közlöny 2024. évi 67. számában.

A döntés indokolását, illetve a teljes határozatot ITT olvashatja el.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Cafeteria

Surányi Imréné

okleveles közgazda

Globális minimumadó 2024-re

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Állami ösztöndíj ledolgozása

dr. Hajdu-Dudás Mária

ügyvéd

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 november
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink