hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Kiküldöttek bére, munkakörülményei: új EU-szabályok

  • BruxInfo

Áldását adta az Európai Parlament a kiküldött munkavállalókkal kapcsolatos új jogszabály-tervezetre. Az EU miniszteri tanácsa már korábban lezárta a vitát az ügyben, így már csak a formális hatályba helyezés van hátra, ami után a tagországoknak két évük lesz az átültetésre.

A 2012 márciusában beterjesztett bizottsági jogszabály-csomag hangsúlyozottan nem a meglévő szabályok felülvizsgálatát, vagy módosítását célozta, hanem a meglévő bizonytalanságokat igyekszik orvosolni.

Az utóbbi sok esetben abból eredt, hogy részint több kötelező rendelkezést nem alkalmaznak a tagállamok, emellett egyes európai bírósági ítéletek is értelmezési ellentmondásokat eredményeztek. Az új irányelv az 1996-os direktíva pontos és teljes alkalmazásának a kikényszerítését célozza, különös tekintettel az esetleges munkavállalói visszaélések visszaszorítására egyfelől, illetve a kiküldött munkavállalók jogvédelmére másfelől.

Az 1996-ban elfogadott direktíva (96/71/EK) minimumszabályokat tartalmaz azon alkalmazottak tekintetében, akik valamely szolgáltatásnyújtás keretében átmenetileg egy másik tagállamban dolgoznak. Az eredeti jogszabálynak két fontos célkitűzése van: egyrészt, hogy garantálják a személyek és a szolgáltatások szabad mozgását, másrészt, hogy biztosítsák, a kiküldött alkalmazottak tekintetében is alkalmazzák a minimálbérre, a munkakörülményekre, valamint az egészségvédelemre és a biztonságra a fogadó tagállamban érvényes, vonatkozó szabályokat. Főszabálya, hogy a fogadó állam szabályai szerinti maximális munkaidőt, minimális fizetett szabadságot, pihenőidőt, minimális bért, és munkakörülményeket köteles a munkáltató biztosítani a munkavállalóknak.

Korábbi bizottsági jelentések visszatérően megállapították, hogy több tagországban (így például a magyar szempontból fontos Ausztriában és Németországban) számos előírással nehezítik a külföldi cégeknek, hogy szolgáltatásokat nyújthassanak a hazai cégek versenytársaként. Sok tagállamban alkalmazzák például azt az előírást, hogy a bármiféle szolgáltatást nyújtani kívánó cégnek képviseleti irodát kell fenntartania az adott tagállamban. Mindeközben munkavállalói részről sok helyen kezdtek elharapózni bizonyos jogszabály-megkerülési ügyeskedések is, amelyek viszont éppen, hogy a kiküldöttek jogvédelmének erősítése ellen hatottak. Az új irányelv most egyaránt kitér a valódi kiküldetés beazonosítását segítő kritériumokra, a gyakoribb ellenőrzésre, valamint a munkavállalói jogok szavatolására, például az esetleges alvállalkozói láncolatok esetében.

A kiküldött munkavállalói kategória pontosabb meghatározásához a szabályok egy sor kritériumot felsorolnak, amelyek segítségével a tagállamok felmérhetik, hogy valós kiküldetésről van-e szó, vagy egy törvénysértési kísérletről. Ez utóbbi gyakorlatra jellemző például, hogy a munkavállalót egy olcsóbb társadalombiztosítással rendelkező tagállamban létrehozott fiktív cég küldi kiküldetésbe.

A Parlament egyértelműen meghatározta a színlelt önfoglalkoztatás fogalmát is. Ez a fajta visszaélés azt a kiskaput használja ki, hogy az irányelv alapján megfogalmazott, munkakörülményeket leíró rendeletek nem minden esetben vonatkoznak az önfoglalkoztatottakra.

Az ellenőrzés kapcsán a jogszabály úgy intézkedik, hogy a kiküldött munkavállalót befogadó nemzeti hatóságok felmérhetik, hogy az adott céget hol jegyezték be, hol fizet adót és társadalombiztosítást, hol toborozza kiküldött munkavállalóit, hol folyik fő üzleti tevékenysége, és hány szerződés teljesítésén dolgozik. A kiküldött munkavállaló „ideiglenes” státuszának ellenőrzésére a befogadó tagország megvizsgálhatja a kiküldésre okot adó szolgáltatás tényleges időtartamát, valamint kiküldés kezdetének időpontját.

A tagországok egyébként ellenőrzési szándékukat kötelesek lejelenteni az Európai Bizottságnál, de nem kell előzetesen engedélyt kérniük ilyenek lefolytatásához.

Az irányelv a vállalatok és a kiküldött munkaerő információhoz jutását is segíti. A Parlament módosítóinak köszönhetően a tájékoztatást érthető megfogalmazásban, ingyenesen és a fogadó ország munkaerőpiacán jelentkező igénynek megfelelő nyelveken kell elérhetővé tenni egyetlen weboldalon. Az ott található információ között a kiküldött munkavállalókra vonatkozó munkavállalási és szociális jogoknak, illetve a panasztétel módjának kell szerepelnie.

A jogszabálytervezet vitája idején különösen sok polémiára adott okot azon jelenség orvoslási szándéka, amikor kiküldött munkavállalók nem kapják meg a járandóságukat, mert a kiküldő cég alvállalkozói (melyekkel végső soron szerződésben állt) csődbe mennek, vagy egyszerűen eltűnnek. A vita ennek kapcsán sokáig akörül folyt, kit terheljen ilyen esetben az elsődleges felelősség, netán felelősség-megosztási rendszert alkalmazzanak-e.

A végül szentesített verzió szerint - alvállalkozói láncolatok esetén - a fővállalkozó és az alvállalkozók közösen, egyetemlegesen viseli a felelősséget a kiküldetésben dolgozó munkavállaló bérének ki nem fizetéséért. Az építőiparban az irányelv ezen rendelkezése kötelező érvényű, de a tagállamok bármelyik ágazatban szigorúbb intézkedéseket is bevezethetnek.

Az új jogszabályt külön nyilatkozatban üdvözölte Andor László foglalkoztatási és szociálpolitikai biztos, aki szerint az irányelv „kiegyensúlyozott és érthető csomag”, amely egyúttal „világos üzenet a májusi európai választások előestéjén, hogy Európa nem tűri el a kiküldöttek kárára tett visszaéléseket és csalásokat”. Andor szerint az EP a mostani döntésével egyaránt kellő súllyal fellépett a szociális dömping, és a kiküldötteket érő jogsértések ellen.

A parlament részéről a témáért felelős lengyel néppárti képviselő, Danuta Jazlowiecka úgy fogalmazott a szavazás után, hogy „a jogszabály egyensúlyba hozza a szolgáltatás nyújtásához való jogot a kiküldött munkaerő védelmével. Nagyobb lesz a jogbiztonság és javul az Unióban kiküldetésben dolgozók már egymilliós táborának a helyzete”.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Devizában kapott kölcsön kamata

Hunyadné Szűts Veronika

igazságügyi adó- és járulékszakértő

Pótbefizetéssel terhelt kft. üzletrészének eladása

Hunyadné Szűts Veronika

igazságügyi adó- és járulékszakértő

Duális képzés

Hunyadné Szűts Veronika

igazságügyi adó- és járulékszakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink