adozona.hu
Így verte át ügyfeleit az éremkibocsátó
//adozona.hu/altalanos/Igy_verte_at_ugyfeleit_az_eremkibocsato_WKHJBY
Így verte át ügyfeleit az éremkibocsátó
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) döntése szerint a Magyar Éremkibocsátó Kft. tisztességtelen magatartást tanúsított, mert hamisan keltette a hivatalosság látszatát, és valótlanul állította reklámjaiban, hogy ingyenesen biztosítja az 1956-os forradalom 60. évfordulója alkalmából kibocsátott emlékérmet a magyarországi lakosoknak. Elhallgatta továbbá azt, hogy több termék rendelése esetén termékenként számítja fel a csomagolási és a postázási költségeket. A jogsértésekért 140 millió forint bírságot szabott ki a vállalkozásra a GVH.
A GVH megállapította, hogy a Magyar Éremkibocsátó Kft.
- valótlanul sugallta 2014 áprilisától, hogy hivatalos háttérrel rendelkezik, és a különböző érméket népszerűsítő reklámstratégiáját teljes egészében a hivatalosság, az állami elismertség látszatára építette, így például
o televíziós reklámjai teljes mértékben eltértek a kereskedelmi reklámok képi és hangzásvilágától; e reklámfilmekkel a hivatalos közlemények hangulatát tükrözte,
o direkt marketing küldeményeit, tévéreklámjait fontos információ/tájékoztatás felirattal tette közzé,
o a hivatalos eljárásokban alkalmazott ügyszámokra hasonlító számozást alkalmazott,
o direkt marketing küldeményeit a hivatalos iratok kezelésekor alkalmazott, stilizált mintával csomagolta, amely a belső tartalom felbontás nélküli olvashatatlanságát hivatott szolgálni;
- megtévesztette a fogyasztókat az emlékérem ingyenességét tekintve 2015 februárja és áprilisa között. Egy termék ingyenesként történő reklámozása ugyanis kizárólag az áru birtokbavételével összefüggő elengedhetetlen költségek felszámítását teszi lehetővé, azonban a vállalkozás olyan költségeket is felszámított csomagolási és postaköltségként (például kesztyűs kézzel történő csomagolás, 6 db-os éremtartó mappa, buborékos boríték), amelyek nem tekinthetők az emlékérem birtokbavételénél elengedhetetlennek;
- nem nyújtott tájékoztatást 2011 márciusa és 2016 júliusa között arról, hogy minden terméknél külön-külön számítja fel a csomagolási és a postaköltséget, ha a fogyasztó egyszerre több terméket rendel.
A GVH a bírság kiszabásakor a reklámköltség összegét vette alapul. A GVH súlyosító körülményként értékelte, hogy
- a jogsértő kereskedelmi gyakorlat intenzív volt és hosszabb ideig tartott, így a fogyasztói érdeksérelem kiterjedtnek tekinthető;
- a kampányüzenetek a fogyasztók széles körét érték el, így a jogsértés potenciális hatása jelentősnek tekinthető;
- a jogsértő kereskedelmi gyakorlat erőteljesnek minősül az 1956-os érem esetében, mert az ingyenesség ígérete egyértelműen eljutott a fogyasztókhoz;
- a vállalkozás a jogsértésekkel jelentős gazdasági előnyhöz jutott.
Enyhítő körülményként vette figyelembe a GVH, hogy a vállalkozás
- az 1956-os emlékérem és a csomagolási és postaköltségek kapcsán visszafizette a fogyasztóknak okozott kárt;
- módosította gyakorlatát;
- kikérte az Önszabályozó Reklámtestület véleményét reklámkampányáról.
A fentieket követően a GVH korrekciós tényezőként vette figyelembe a bírságösszeg meghatározásánál, hogy a Magyar Éremkibocsátó Kft. – ismétlődő jogsértése miatt – visszaeső, így a bírság összegét a korábbi jogsértés súlyosságával arányosan növelte.
Hozzászólások (0)