adozona.hu
Egyre gyakoribb az internetes csalás, így védekezhet
//adozona.hu/altalanos/Egyre_gyakoribb_az_internetes_csalas_igy_ve_2GJZIW
Egyre gyakoribb az internetes csalás, így védekezhet
Az internetes vásárlások számának növekedésével együtt emelkedett azok száma, akik internetes csalásnak esnek áldozatául. Hogy lehet előzhet megelőzni a bajt, és mit lehet tenni, ha mégis megtörténik?
Az internetes csalók egyre profibb eszközökkel próbálják kinyerni a vásárlók személyes adatait, amelyek alapján észrevétlenül tudnak pénzt leemelni a bankszámláikról, vagy rávenni őket, hogy önszántukból nagyobb összeget utaljanak el nekik. Bár az internetes utalás és bankkártyahasználat az esetek többségében biztonságos, egy hivatalosnak tűnő e-mail vagy egy, az igazira nagyon hasonlító webshop könnyen megvezetheti még azokat is, akik tudatosan óvják az adataikat. Akkor sincs minden veszve, ha megtörtént a baj, ha a károsult időben észreveszi, kellően gyorsan felismeri a csalást, és azt jelzi a bankjának, akár vissza is szerezheti ellopott pénzét – hívják fel a figyelmet a Sberbank szakértői.
Hogyan előzhető meg a csalás?
Internetes vásárláskor érdemes olyan webshopokat választani, amelyek ismertek és megbízhatók, és megnézni az eladó értékeléseit is. Kevés eladási trazakció vagy sok negatív értékelés esetén célszerű lehet másik platformot választani. A legtöbb nagy online piactérnek megvan az az előnye, hogy saját belső rendszert működtet, ezért a vásárláskor a tranzakció azon keresztül zajlik. Így, ha nem érkezik meg a rendelt termék, bejelentés után a szolgáltató vissza tudja utalni a pénzösszeget.
Nagy biztonságot adnak azok az oldalak is, ahol a fizetési módok közül kiválasztható valamilyen pénztranszferrel foglalkozó köztes szolgáltató, például a PayPal, mert a legtöbb ilyen szolgáltatónál szintén védik a vásárlót a csalóktól, így akár rajtuk keresztül is visszaigényelhető az elutalt összeg.
Ha megtörtént a baj
Akár hetek is eltelhetnek, mire a vásárló rájön, hiába várja a megrendelt terméket. Ha fizetés után pár perccel nem kap megerősítést az ügyletről, érdemes először az eladóval megpróbálni felvenni a kapcsolatot. Ha ez sikertelen, mindenképpen jelezni kell a bank felé, hogy csalás áldozatává vált a vevő.
Ilyen esetben a bank hivatalból kivizsgálja az ügyet, ehhez fontos, hogy minél több adatot adjon meg az ügyfél a vásárlás körülményeiről és az eladóról – ecseteli Kelemen Péter, a Sberbank Compliance és Bankbiztonsági vezetője. Arra is van esély, hogy az átadott adatok ismeretében a számlavezető pénzintézet visszahívást indíthat a leemelt összegre a tétel könyvelését követően.
A biztonsági vezető ugyanakkor hangsúlyozza: továbbra sem kell tartani az internetes bankkártyahasználattól, hiszen mind a bankok, mind a szolgáltatók nagy figyelmet fordítanak ügyfeleik adatainak védelmére. Ha a vásárló is odafigyel a gyanúsnak tűnő jelekre, biztonságban érezheti online pénzügyeit.
Hozzászólások (0)