hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Egyre gyakoribb az internetes csalás, így védekezhet

  • adozona.hu

Az internetes vásárlások számának növekedésével együtt emelkedett azok száma, akik internetes csalásnak esnek áldozatául. Hogy lehet előzhet megelőzni a bajt, és mit lehet tenni, ha mégis megtörténik?

Az internetes csalók egyre profibb eszközökkel próbálják kinyerni a vásárlók személyes adatait, amelyek alapján észrevétlenül tudnak pénzt leemelni a bankszámláikról, vagy rávenni őket, hogy önszántukból nagyobb összeget utaljanak el nekik. Bár az internetes utalás és bankkártyahasználat az esetek többségében biztonságos, egy hivatalosnak tűnő e-mail vagy egy, az igazira nagyon hasonlító webshop könnyen megvezetheti még azokat is, akik tudatosan óvják az adataikat. Akkor sincs minden veszve, ha megtörtént a baj, ha a károsult időben észreveszi, kellően gyorsan felismeri a csalást, és azt jelzi a bankjának, akár vissza is szerezheti ellopott pénzét – hívják fel a figyelmet a Sberbank szakértői.  

Hogyan előzhető meg a csalás?

Internetes vásárláskor érdemes olyan webshopokat választani, amelyek ismertek és megbízhatók, és megnézni az eladó értékeléseit is. Kevés eladási trazakció vagy sok negatív értékelés esetén célszerű lehet másik platformot választani. A legtöbb nagy online piactérnek megvan az az előnye, hogy saját belső rendszert működtet, ezért a vásárláskor a tranzakció azon keresztül zajlik. Így, ha nem érkezik meg a rendelt termék, bejelentés után a szolgáltató vissza tudja utalni a pénzösszeget.

Nagy biztonságot adnak azok az oldalak is, ahol a fizetési módok közül kiválasztható valamilyen pénztranszferrel foglalkozó köztes szolgáltató, például a PayPal, mert a legtöbb ilyen szolgáltatónál szintén védik a vásárlót a csalóktól, így akár rajtuk keresztül is visszaigényelhető az elutalt összeg. 

Ha megtörtént a baj

Akár hetek is eltelhetnek, mire a vásárló rájön, hiába várja a megrendelt terméket. Ha fizetés után pár perccel nem kap megerősítést az ügyletről, érdemes először az eladóval megpróbálni felvenni a kapcsolatot. Ha ez sikertelen, mindenképpen jelezni kell a bank felé, hogy csalás áldozatává vált a vevő.

Ilyen esetben a bank hivatalból kivizsgálja az ügyet, ehhez fontos, hogy minél több adatot adjon meg az ügyfél a vásárlás körülményeiről és az eladóról – ecseteli Kelemen Péter, a Sberbank Compliance és Bankbiztonsági vezetője. Arra is van esély, hogy az átadott adatok ismeretében a számlavezető pénzintézet visszahívást indíthat a leemelt összegre a tétel könyvelését követően.

A biztonsági vezető ugyanakkor hangsúlyozza: továbbra sem kell tartani az internetes bankkártyahasználattól, hiszen mind a bankok, mind a szolgáltatók nagy figyelmet fordítanak ügyfeleik adatainak védelmére. Ha a vásárló is odafigyel a gyanúsnak tűnő jelekre, biztonságban érezheti online pénzügyeit.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Kondipark adóvonzata

Nagy Norbert

adószakértő

Adószámos magánszemély

Lepsényi Mária

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink