hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Változott a minimálbér, garantált bérminimum: ilyen hatásai vannak

  • adozona.hu

A munkaadók és munkavállalók szervezeteinek megállapodásában foglaltakkal összhangban a kormány kihirdette a 2024. évi kötelező legkisebb munkabér (minimálbér) és a garantált bérminimum összegét a 508/2023. kormányrendelettel, írja honlapján a Moore Hungary.

A jogszabály rendelkezéseit első alkalommal a 2023. december hónapra járó munkabérek megállapításánál kell alkalmazni.

A teljes munkaidőben foglalkoztatott munkavállaló részére megállapított alapbér kötelező legkisebb összege (minimálbér) a teljes munkaidő teljesítése esetén;

  • havibér alkalmazása esetén 266 800 forint,
  • hetibér alkalmazása esetén 61 340 forint,
  • napibér alkalmazása esetén 12 270 forint,
  • órabér alkalmazása esetén 1534 forint.

Fentiektől eltérően, a legalább középfokú iskolai végzettséget vagy középfokú szakképzettséget igénylő munkakörben foglalkoztatott munkavállaló részére alapbérként megállapított garantált bérminimum a teljes munkaidő teljesítése esetén;

  • havibér alkalmazása esetén 326 000 forint,
  • hetibér alkalmazása esetén 74 950 forint,
  • napibér alkalmazása esetén 14 990 forint,
  • órabér alkalmazása esetén 1874 forint.

Minimálbéres munkavállalók esetében szükségszerű a munkaszerződés módosítása a minimálbér emelkedésével összefüggésben. A munkaszerződés kötelező tartalmi eleme a munkavállaló alapbére, így a munkaszerződés ebben az esetben is csak közös megegyezéssel módosítható.

A szabályszerűség biztosítása érdekében azzal együtt javasolt a munkaszerződés módosítása, hogy jogszabályi előírás alapján érvényét veszíti az a munkaszerződés, amelyben a hatályos jogszabályban meghatározott minimálbérnél vagy garantált bérminimumnál alacsonyabb összeg kerül alapbérként meghatározásra. Vagyis a szerződés az új szabályozás életbe lépésétől, jelen esetben 2023. december 1-jétől, a törvény erejénél fogva érvényét veszíti, és a kormányrendeletben megállapított minimálbér vagy garantált bérminimum lép a helyébe. A munkavállaló tehát abban az esetben is megkapja a minimálbért, amennyiben a felek a munkaszerződésben ennél alacsonyabb díjazási mértéket kötöttek ki.

Tekintettel a minimálbér alapbér szerepen felüli alkalmazásaira, szükséges a hozzá kötött juttatások és kötelezettségek felülvizsgálatáról is szót ejteni.


A 508/2023. kormányrendelet hatályba lépésére vonatkozó rendelkezései alapján, míg a munkabérek esetében már 2023. december 1-jétől alkalmazni kell az új rendelkezéseket, addig a minimálbér vagy a garantált bérminimum összege alapján meghatározott juttatások, támogatások, ellátások megállapításánál csak 2024. január hónapjától vehetők figyelembe az új minimum összegek. A korhatár előtti ellátás és a szolgálati járandóság szüneteltetése tekintetében szintén csak 2024. évre vonatkozóan alkalmazhatók az új rendelkezések. Ezekben az esetekben 2024. január 1. napjáig a 2023. november 30-án hatályos (2023. évi) kötelező legkisebb munkabér (minimálbér) és a garantált bérminimum az irányadó. (Ide nem értve a jogszabály alapján nyújtott, intézmények működéséhez, szolgáltatások nyújtásához adott költségvetési támogatást.)

Fentiek alapján tehát FONTOS kiemelni, hogy a várakozásokkal ellentétben a minimálbér 2023. december 1-jei hatályú változása az egészségbiztosítási és egyéb ellátások összegére csak 2024. január 1-jétől lesz hatással. A 2023. december hónapra vonatkozóan elbírált és kifizetett ellátások a korábbi, 232 000 forint összegű minimálbér alapján kerülnek megállapításra, emelik ki a Moore Hungary szakértői.

A minimum járulékokra, a biztosítotti státusz elbírálására, illetve a kötelezetti oldalra vonatkozó minimálbér alapján meghatározandó közterhekre vonatkozóan nem tartalmaz eltérő rendelkezést a jogszabály, így ezekben az esetekben az szja-törvény és egyéb vonatkozó jogszabályok alapján szükséges a közteher összegének elbírálása.

A különböző jogszabályok eltérően hivatkoznak a minimálbér fogalmára. Ezen túl találkozhatunk a minimálbér, az év első napján irányadó minimálbér, az éves minimálbér, a mindenkori minimálbér, vagy akár egy adott időpontban érvényes minimálbér meghatározásokkal is – írják.

A Moore Hungary szakértői összegyűjtötték azon meghatározásokat, amelyekre tekintettel kell lennünk:

  • Az szja-törvény szerinti minimálbér fogalma: külön rendelkezés hiányában az év első napján érvényes kötelező legkisebb munkabér havi összege.
  • Az szja-törvény szerinti éves minimálbér: az év első napján érvényes kötelező legkisebb munkabér havi összegének tizenkétszerese.
  • Az egészségbiztosításra vonatkozóan irányadó Tbj. alapján a minimálbér: a tárgyhónap első napján érvényes, a teljes munkaidőben foglalkoztatott munkavállaló részére megállapított alapbér kötelező legkisebb havi összege. (A biztosított egyéni és társas vállalkozó járulékfizetéséről szóló rendelkezések alkalmazásában a tárgyhónap első napján, a teljes munkaidőre érvényes garantált bérminimum havi összege, ha az egyéni vállalkozó személyesen végzett főtevékenysége vagy a társas vállalkozó főtevékenysége legalább középfokú iskolai végzettséget vagy középfokú szakképzettséget igényel.)

A Moore Hungary szakértői néhány példát kiemeltek– a teljesség igénye nélkül – annak bemutatására, hogy mely esetekben számíthatunk már 2023. decemberétől változásra, és melyek azok a területek, ahol a korábbi évekhez hasonlóan, 2024. januártól lépnek érvénybe a módosítás hatásai:

Juttatás/kötelezettség Jogszabályi előírás 2023. november 2023. december 2024.
január
Jogszabályi háttér
Egyszerűsített foglalkoztatás
közterhei
A hónap első napján érvényes minimálbér alapján 1 napra:
mezőgazdasági és turisztikai idénymunka esetén 0,5%
alkalmi munka esetén 1%
filmipari statiszta esetén 3%


1200 Ft/nap
2300 Ft/nap

7000 Ft/nap


1300 Ft/nap
2700 Ft/nap
8000 Ft/nap

1300 Ft/nap
2700 Ft/nap
8000 Ft/nap
Efo tv.
(2010. évi LXXV.)
Egyszerűsített foglalkoztatás esetén minimálisan fizetendő bér Legalább a kötelező legkisebb munkabér 85 százaléka, garantált bérminimum esetén 87 százaléka jár. 1134 Ft/óra (minimálbér)
1483 Ft/óra (bérminimum)
1304 Ft/óra (minimálbér)
1630 Ft/óra (bérminimum)
1304 Ft/óra (minimálbér)
1630 Ft/óra (bérminimum)
Efo tv.
(2010. évi LXXV.)
Egyszerűsített foglalkoztatás mentesített keretösszege Az adóév első napján hatályos minimálbér és bérminimum alapján kerül meghatározásra. 13 871 Ft/nap (minimálbér)
17 719 Ft/nap (bérminimum)
13 871 Ft/nap (minimálbér)
17 719 Ft/nap (bérminimum)
15 951 Ft/nap (minimálbér)
19 487 Ft/nap (bérminimum)
Efo tv.
(2010. évi LXXV.)
Munkabérelőleg adómentesen adható maximum keretösszege Legfeljebb hathavi visszafizetési kötelezettség mellett, legfeljebb a folyósítás napján érvényes minimálbér havi összegének ötszöröse értékben. 1 160 000 Ft 1 334 000 Ft 1 334 000 Ft szja-törvény
(1995. évi CXVII.)
Ekho melletti normál adózású rész A hónap első napján érvényes minimálbér alapján. 232 000 Ft/hó 266 800 Ft/hó 266 800 Ft/hó Ekho
(2005. évi CXX.)
Megbízási jogviszony járulékfizetési kötelezettsége Biztosított és járulékfizetésre kötelezett, ha a tárgyhavi járulékalapot képező jövedelme eléri a tárgyhó első napján érvényes minimálbér 30 százalékát, illetőleg naptári napokra annak harmincad részét. 2320 Ft/nap 2668 Ft/nap 2668 Ft/nap Tbj.
(2019. évi CXXII.)
Járulékfizetés alsó határa A járulékalap havonta legalább a minimálbér 30 százaléka. 69 600 Ft/hó 80 040 Ft/hó 80 040 Ft/hó Tbj.
(2019. évi CXXII.)
Táppénzmaximum napi összege Az egy napra járó összeg nem haladhatja meg a jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér kétszeresének harmincad részét. 15 466,67 Ft/nap 15 466,67 Ft/nap 17 786,67 Ft/nap 508/2023. kormányrendelet eltérő hatályba léptető rendelkezései alapján
Minimálbér alapulvételével megállapított egészségbiztosítási ellátások alapja A jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér alapulvételével 232 000 Ft/hó 232 000 Ft/hó 266 800 Ft/hó 508/2023. korm.rendelet eltérő hatályba léptető rendelkezései alapján
Gyermekgondozási díj, örökbefogadói díj maximum összege Legfeljebb havonta a mindenkori minimálbér kétszeresének 70 százaléka. 324 800 Ft/hó 324 800 Ft/hó 373 520 Ft/hó 508/2023. korm.rendelet eltérő hatályba léptető rendelkezései alapján
Távmunka költségtérítésének maximuma (veszélyhelyzetben) Adómentes havonta az adóév első napján érvényes havi minimálbér 10 százalékának megfelelő összeg 23 200 Ft/hó 23 200 Ft/hó 26 680 Ft/hó Eltérő rendelkezés hiányában az szja-törvény (1995. évi CXVII.)
Csekély értékű ajándék A minimálbér 10 százalékát meg nem haladó értékű termék, szolgáltatás 23 200 Ft/év 23 200 Ft/év 26 680 Ft/év Eltérő rendelkezés hiányában az szja-törvény (1995. évi CXVII.)
Adómentes sportrendezvényre szóló belépőjegy, bérlet, illetve kulturális szolgáltatás igénybevétele Évente maximum a minimálbér összegéig 232 000 Ft/év 232 000 Ft/év 266 800 Ft/év Eltérő rendelkezés hiányában az szja-törvény (1995. évi CXVII.)
Ekhoválasztás felső határa Ha a magánszemély az adóévben legalább az éves minimálbért elérő, általános szabályok szerinti közterheket viselő jövedelmet szerez, akkor 60 millió forint bevételre alkalmazhatja az ekhót. 2 784 000 Ft/év 2 784 000 Ft/év 3 201 600 Ft/év Ekho tv.
(2005. évi CXX.)
Személyi kedvezmény adóalap mértéke A kedvezmény jogosultsági hónaponként az év első napján érvényes kötelező legkisebb munkabér egyharmada száz forintra kerekítve. 77 300 Ft/hó 77 300 Ft/hó 88 900 Ft/hó Eltérő rendelkezés hiányában az szja-törvény (1995. évi CXVII.)
REHAB hozzájárulás összege személyenként, évente A tárgyév első napján érvényes minimálbér alapján 2 088 000 Ft/fő/év 2 088 000 Ft/fő/év 2 401 200 Ft/fő/év Eltérő rendelkezés hiányában az szja-törvény (1995. évi CXVII.)
Szocihokedvezmények alapja (valamint a megváltozott munkaképességű dolgozók utáni járulékfizetés-elengedés felső határa) Legfeljebb havonta a minimálbér összegéig, a meghatározott típusonként eltérő mértékéig. 232 000 Ft × X%/hó 232 000 Ft × X%/hó 266 800 Ft × X%/hó Eltérő rendelkezés hiányában az szja-törvény (1995. évi CXVII.)
Osztalék, árfolyamnyereség utáni szochoalap maximum A minimálbér 24-szeres mértéke 5 568 000 Ft/év 5 568 000 Ft/év 6 403 200 Ft/év Eltérő rendelkezés hiányában az szja-törvény (1995. évi CXVII.)

 

https://adozona.hu/jogtar/456640_2019_CXXII_torveny_tarsadalombiztositas/247280
Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Adószámos magánszemély könyvkiadó

Hunyadné Szűts Veronika

igazságügyi adó- és járulékszakértő

Csehországi jövedelem az szja-bevallásban

Horváthné Szabó Beáta

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 május
H K Sze Cs P Sz V
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Együttműködő partnereink