hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Transzferár: kockázatok és mellékhatások

  • MTI

Külföldi anyavállalatunk rendszeresen állít ki részünkre számlát menedzsment szolgáltatásról. Az általa végzett tevékenységről azonban meglehetősen kevés információ áll rendelkezésünkre és nincs pontosabb ismeretünk a szolgáltatási díj árképzésének módjáról sem. Jelenthet ez komoly kockázatot egy esetleges transzferár ellenőrzésnél? Mit tehetünk a kockázatok minimalizálása érdekében? Miként célszerű bemutatni ezt az ügyletet a transzferár nyilvántartásunkban? A szakértő válaszol.

A multinacionális vállalatcsoportok felépítésére jellemző, hogy bizonyos központi szolgáltatásokat (pl. HR, pénzügy, kontrolling, jogi tanácsadás, stratégiai tervezési szolgáltatás, egyéb adminisztratív szolgáltatások stb.) egy erre kijelölt vállalkozás nyújt a csoporttagok számára. Az OECD Irányelvek is elismerik, hogy a multinacionális vállalkozások úgy szervezhetik meg üzleti tevékenységüket, ahogy azt jónak látják.

Az adóhatóság nem jogosult arra, hogy egy multinacionális vállalkozásnak megszabják, hogyan alakítsa ki a szervezeti felépítését, vagy hol folytassa üzleti tevékenységét. Hatáskörük annak ellenőrzésére korlátozódik, hogy a felek által alkalmazott transzferárak megfelelnek-e a szokásos piaci ár elvének.

Az említett menedzsment szolgáltatások esetében a magyar adóhatóság ellenőrzése jellemzően két területre fókuszál:
-    történt-e teljesítés
-    a szolgáltatási díj meghatározása miként történt, piaci mértékű-e
Előbbi bizonyítása érdekében célszerű részletes teljesítésigazolást kérni a szolgáltatást nyújtó társaságtól, illetve összegyűjteni minden „kézzel fogható” bizonyítékot arra, hogy történt teljesítés (pl. levelezések, a szolgáltatást nyújtó által küldött elemzések/kimutatások, de fel lehet sorolni az igénybe vett háttértámogatásokat is: pl. helpdesk szolgáltatás, kiküldetések).

A szolgáltatási díj meghatározásával kapcsolatban szintén a szolgáltatást nyújtót érdemes megkeresnünk. Jellemzően a szolgáltatás nyújtásával kapcsolatban felmerült költségek kerülnek felosztásra a csoporttagok között, a szolgáltatási díjat közvetlenül is hozzárendelhetik az igénybe vevő félhez, de leggyakrabban egy előre meghatározott allokációs kulcs szerint (pl. árbevétel) osztják fel az igénybe vevő felek között. Amennyiben a felmerült költségeken túl haszonkulcs is hozzáadásra került, abban az esetben szükség lehet egy adatbázisszűrésre is a piaci haszonkulcstartomány meghatározása érdekében. A 3-7 százalék közötti haszonkulcsot – bizonyos feltételek fennállása mellett – a magyar adóhatóság is piaci mértékűnek tekinti.

Összességében elmondható, hogy a transzferár-nyilvántartás készítése során az adóalanyok az ésszerűség határain belül kötelesek erőfeszítéseket tenni annak megállapítására, hogy a transzferár képzésük a szokásos piaci ár elvével összhangban megfelel az adózási céloknak. Emellett azonban a transzferár nyilvántartás iránti igénynek egyensúlyban kell lennie a költségekkel és az adminisztratív terhekkel, különösen akkor, amikor ez a folyamat olyan dokumentumok létrehozását feltételezi, amelyekre adójogi előírások hiányában egyébként nem lenne szükség.

dr. Kondor Bence Barnabás
Transferpricing Kft.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Svájci tulajdonos részére fizetett osztalék adózása

Adózóna  szerkesztőség

kérdések és válaszok

Munkaidőkeretben kevesebb munkavégzés – elszámolás

dr. Kéri Ádám

ügyvéd, compliance szakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 november
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink