adozona.hu
Amit a társaságiadó-változásokról tudni kell
//adozona.hu/tarsasagi_ado_innovacios_jarulek/Amit_a_tarsasagiadovaltozasokrol_tudni_kell_TBDZ5I
Amit a társaságiadó-változásokról tudni kell
Hétfőn kezdi meg a Parlament a kormány által T/12792 számon benyújtott törvényjavaslatának részletes vitáját. Az egyes adótörvények és kapcsolódó törvények módosításáról szóló – sürgősséggel tárgyalt - javaslat 185 oldalt szentel a 2014. évtől hatályos változtatásoknak. Ezúttal a társasági adóra vonatkozó módosításokat foglaltuk össze.
A társasági adóról szóló törvényben a következő változtatási javaslatok szerepelnek az adócsomagban:
1. Önellenőrzés nem jelentős hiba esetén. A javaslat alapján módosul a nem jelentős összegű hiba társasági adó szerinti kezelése. A nem jelentős összegű hibának a fogalma annyiban tér el a számviteli törvényben foglaltaktól, hogy a mikrogazdálkodói egyszerűsített éves beszámolót készítő adózó esetében ennek értékhatárát a Tao. törvény kizárólag a mérlegfőösszeg 2 százalékában határozza meg (az 1 millió forintos értékhatárra a mikrogazdálkodói éves beszámolót készítő adózónál nem kell figyelemmel lenni). Az ilyen hibánál megszűnik a jelenlegi önellenőrzési kötelezettség, azt a feltárás napját tartalmazó adóév adóalapjában kell figyelembe venni, így önellenőrzéssel a korábbi évek társasági adóját nem szükséges helyesbíteni.
2. Kapcsolt vállalkozás kutatás-fejlesztési tevékenysége. A társasági adóalap csökkenthető lenne a kapcsolt fél által, saját tevékenységi körében végzett kutatás-fejlesztési tevékenységgel kapcsolatban felmerülő közvetlen költségek összegével, bizonyos feltételek teljesülése esetén. A csökkentés akkor alkalmazható, ha az adózó rendelkezik a kapcsolt fél nyilatkozatával a közvetlen költségek összegére, valamint a levonható tétel nagyságára vonatkozóan, illetve ha ezek a költségek igazolhatóan kapcsolódnak mind az adózó, mind pedig a kapcsolt fél bevételszerző tevékenységéhez. A nyilatkozatban foglaltak teljesüléséért az adózó és kapcsolt vállalkozása egyetemlegesen felel; továbbá mindkét fél a társasági adóbevallásában ehhez kapcsolódóan adatszolgáltatásra kötelezett.
3. Non-profit szervezetek kezelése. A javaslat rögzíti, hogy az alapítvány, a közalapítvány, az egyesület és a köztestület nem alkalmazhatja a közhasznú szervezetek adóalapjának megállapítására vonatkozó rendelkezéseket abban az adóévben, amelyben elsődlegesen gazdasági-vállalkozási tevékenységű szervezetnek minősül. Ebben az esetben adóalapjukat az általános szabályok szerint állapítják meg. A javaslat értelmében, ha a közhasznú nonprofit gazdasági társaság elsődlegesen gazdasági-vállalkozási tevékenységű szervezetnek minősül, akkor a társasági adótörvény közhasznú jogállás megszűnésére vonatkozó rendelkezéseit kell alkalmazni.
4. Szabályozott ingatlanbefektetési társaságok adóztatása. A szabályozott ingatlanbefektetési társaságokról szóló törvény módosítása megteremti annak a lehetőségét, hogy a szabályozott ingatlanbefektetési társaságok 10 százalékot meghaladó részesedéssel rendelkezzenek főtevékenységként épületépítési projekt szervezésével (TEÁOR 4110) foglalkozó gazdasági társaságban. Ez hasonló a szabályozott ingatlanbefektetési társaságok szabályozásának több külföldi példájához, amely által érdekeltté válnak az elsősorban fejlesztés útján hasznosítható ingatlanok megvásárlására, ami fellendítheti ezen ingatlanok piacát, illetve nagyobb növekedési lehetőséget biztosít a szabályozott ingatlanbefektetési társaságok számára. Ugyanakkor a javaslat olyan rendelkezést iktat a társasági adótörvénybe, amely kizárja a társaságiadó-mentesség alkalmazását a főtevékenységként épületépítési projekt szervezésével (TEÁOR 4110) foglalkozó gazdasági társaságban fennálló 10 százalékos részesedés feletti részesedés elidegenítése révén keletkező nyereség vonatkozásában.
5. Kkv: hitelkamat-kedvezmény. A javaslat kedvezményt adna a kkv-nak minősülő adózók beruházásai esetén, melynek értelmében a 2014-től megkötött hitelszerződések alapján a tárgyi eszköz beruházására felhasznált kölcsön kamatának 60 százalékáig – a de minimis szabályokra is figyelemmel – adókedvezmény vehető igénybe.
6. Éttermi szolgáltatás – vállalkozás érdekében felmerült költség. A javaslat a vállalkozás bevételszerző tevékenységével összefüggésben felmerülőnek minősíti az éttermi szolgáltatás Szja törvény szerinti reprezentáció céljából történő igénybevételét abban az esetben is, amennyiben annak igénybevétele nyugtával igazolt, és bankkártyával, hitelkártyával történik a kifizetése.
7. Bejelentett részesedés feltételeinek könnyítése. Módosulnának a bejelentett részesedésre vonatkozó feltételek oly módon, hogy a részesedésszerzés megkövetelt legkisebb mértéke 30 százalékról 10 százalékra csökken, míg a bejelentési határidő 60 napról 75 napra tolódik ki.
8. Fogalmi változások. Az ingatlannal rendelkező társaság fogalmi meghatározása a Javaslat szerint úgy módosul, hogy a beszámolóban kimutatott eszközök piaci értéke helyett a bekerülési értékét kell vizsgálni. A javaslat egyértelműsíti, hogy az ingatlan értékesítése esetén is telephely keletkezik. A javaslat a szoftvertermékek felhasználási jogára is kiterjeszti az adózás előtti eredményt csökkentő 7. § (1) bekezdés zs) pont alkalmazását. A javaslat a termőföldről szóló törvény hatályon kívül helyezése kapcsán szintén pontosító rendelkezésként bevezeti, hogy nem minősül termőföldnek a belterületi ingatlan.
Hozzászólások (0)