hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Felfújt lufi a munkahelyvédelmi akcióterv

  • Angyal József (okleveles adószakértő)
2

A kormány 300 milliárdos programról beszél és egy cseppet sem foglalkozik a annak forrásával. Ennek oka lehet, hogy valójában egy felfújt lufi a program. Hadd higgye el mindenki, hogy a kormány 300 milliárdot költ gazdaságélénkítésre, az IMF-nek majd megsúgjuk, hogy ez akár null-szaldósan is megoldható. Számoljunk egy kicsit.

A munkahelyvédelmi akcióterv közzétételekor megkérdezték Matolcsy Györgyöt, hogy mi lesz a program fedezete. Erre ő azt válaszolta: a tranzakciós illetékből 100 milliárd forint, 100 milliárd a bankoktól és 100 milliárd a kincstártól. Ezt a 300 milliárdot sokan átvették anélkül, hogy utána számoltak volna.

Miután kiderült, hogy a megjelölt források nem valósak (a tárcavezető elismerte, hogy az MNB-re „valószínűleg nem” lehet kiterjeszteni a tranzakciós adót), Matolcsy György azt nyilatkozta, hogy „odateszik” a fedezetet a program mögé. (Időközben Rogán Antal úgy nyilatkozott: a kormánypárti képviselőcsoport egyértelművé tette, hogy a program maradéktalan megvalósítását várja a kormánytól. Akkor is, ha a most tervezett finanszírozási elemeket esetleg ki kell cserélni.) Mitől ilyen magabiztos a kormány? Valószínűleg amiatt, hogy – számításaim szerint legalábbis – nem is kell 300 milliárd ehhez a munkahelyvédelmi akciótervhez.

Azt halljuk például folyamatosan, hogy a 28,5 százalék munkáltatói teher 14 százalékra csökken. Ezekkel a számokkal az a baj, hogy nem új kedvezményekről van szó, hanem meglévők mellé kerülnek be az új kedvezmények. Az Adózóna „Új szocho 2012-2013” összehasonlító kalkulátorával ellenőrizheti, hogy előfordul olyan eset is, amikor a már meglévő kedvezmény előnyösebb a munkaadóknak, mint az új kedvezmény. Például a 25 év alattiak foglalkoztatási kedvezménye 14 500 forint, míg a 25 alatti pályakezdő Start kártya első évében a munkáltató 17 ezer forint szocho kedvezményt kap. A kormány kampánya tévesen szól járulékkedvezményről, valójában szociális hozzájárulási adókedvezményről van szó.  A Start plusz, extra kedvezménnyel egyidejűleg érvényesíteni lehet az elvárt béremelés kedvezményét is, míg az új kedvezmények igénybevétele esetén az elvárt béremelés kedvezménye nem érvényesíthető.

Figyelembe kell venni azt is, hogy a Start-kedvezmények a minimálbér 1,5-, illetve 2-szereséig járnak, addig az új kedvezmények csak 100 ezer forintig.  A minimálbér emelésével nőhet a 2013-ban igénybe vehető Start-kedvezmények összege. Ezért becslésem szerint a nagy reklámmal beharangozott „járulék kedvezmény” mindössze 10-20 milliárd forintból megúszható.

Mivel nem új kedvezményekről van szó, ezért a hatása is már kipróbált, előre borítékolható: nem fog eget rengető változásokat okozni sem a foglalkoztatásban, sem a költségvetési kihatása nem lesz jelentős. Ezért kommunikálja a kormány, hogy mindenképpen kitart emellett a program mellett, mert elég az IMF-t zárt körben tájékoztatni arról, hogy ennek nincs jelentősebb költségvetési kihatása.

Nincs jelentősebb kihatása a tervezett tételes kisadózásnak sem. Az NGM számításai szerint a 70 ezer evásnak 70 százaléka évi 6 millió forint alatti bevételű vállalkozás. Ez azt jelenti, hogy legfeljebb 50 ezer kisvállalkozás térhet át más adózásról a tételes kisadózásra. Ha optimistán azt feltételezzük, hogy a jelenlegi adózáshoz képest a 6 millió alatti bevételű vállalkozások éves szinten átlagosan 1 millió forintot nyernek a tételes átalányadózással, akkor ez 50 milliárd forint bevételkiesést jelentene. Ha ehhez hozzávesszük, hogy az átalányadó bevezetése a fekete-szürke gazdaságot is fehérítené, akkor ebből akár 10-20 milliárd többlet adóbevétel származhat.

Összességében becslésem szerint a teljes munkahelyvédelmi akcióterv 50 milliárd forintból megúszható. Ez a költség azonban jelentős adminisztrációs költségekkel csökkenthetőek. Ha a tételes kisadózással egyidejűleg megszűnne az eva és az ekho, az új szocho kedvezményekkel egyidejűleg megszűnnének a jelenlegi kedvezmények, akkor akár null-szaldósan is megoldható lenne a munkahelyvédelmi akcióterv. S emellett a 16 százalékos kisvállalati adót is el lehetne felejteni.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (2)
MAJREE

ÉN KÖSZÖNÖM EZT AZ ÖTLETET:57 ÉVESEN OSZTÁLYVEZETŐ VAGYOK A VERSENYSZFÉRÁBAN,700 EZRES BRUTTÓVAL. AZ IGAZGATÓ MEGÍGÉRTE, HOGY A MEGSPÓROLT JÁRADÉKOT RÉSZVÉNYBEN FOGOM MEGKAPNI, AZ EGYKULCSOS MEGFEJELVE!

hutiraymiklos

Érthető és világos okfejtés. Ez a különbség a szakember és a kókler között

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Kapcsolt vállalkozások meghatározása

Antretter Erzsébet

adószakértő, igazgató

Niveus Consulting Group Kft.

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink