adozona.hu
Adózási tanulságok és példák, nem csak Uber-ezőknek
//adozona.hu/szja_ekho_kulonado/Adozasi_tanulsagok_nem_csak_Uberezoknek_EU7U3U
Adózási tanulságok és példák, nem csak Uber-ezőknek
Annak a speciális adózási tényállásnak az adózási következményét járjuk körül, amely az internetes és mobil alkalmazásokhoz kapcsolódó személyszállításnál (például Uber-sofőrök) merült fel. Az ügy – specialitásai mellett – számos általánosabb tanulsággal is bír.
Elméletileg többféle megoldás lehetséges, nekünk a 2016. január 22-én megjelent NAV-állásfoglalásban megjelent, elfogadott adózási konstrukciót érdemes követni. Ehhez hasonló megoldások más internetes alkalmazásoknál, illetve nemzetközi szervezési szolgáltatást nyújtó külföldi vagy virtuális cégeknél is előfordulhatnak.
A személyszállítási szolgáltatást végző sofőrök kétféle szervezeti formában is elláthatják a feladatukat, egyéni vállalkozóként vagy társas vállalkozóként, amelyek adózási státusa különböző is lehet (erre később még visszatérek). A jogviszonyban általában három szereplő jelenik meg. A fogyasztó, a példánkban az utas (1) egyrészt közvetlen kapcsolatban áll a sofőrrel (2), aki a saját nevében, de ellenérték fejében nyújt szállítási szolgáltatást. A harmadik meghatározó szereplő egy külföldi, másik tagország területén letelepedett cég (3), aki (amely) szervezési és pénzügyi feladatokat, esetünkben fuvarszervezési szolgáltatást nyújt sofőr vállalkozása számára.
Az utas nem közvetlenül a sofőr vállalkozásának fizet viteldíjat, és azt nem készpénzzel, készpénz-helyettesítő fizetési eszközzel vagy pénzhelyettesítő eszközzel teljesíti, hanem a szolgáltatást szervező külföldön letelepedett cégnek. Az utas tehát a külföldön letelepedett cégnek fizet (a példa kedvéért 10 ezer forintot), aki levonja a fuvarszervezői szolgáltatása díját (a példában 2 ezer forintot) az utas által fizetett díjból, és a különbségként adódó összeget (8 ezer forintot) a külföldi cég fizeti ki a sofőr vállalkozásának.
Milyen adózási (áfa, szja, kata, eva, Art.) következmények adódnak egy ilyen hármas – elsőre talán nem könnyen áttekinthető – szerepből, és miből adódik a könnyen félreérthetőség gyakorlata? A sokszor alkalmi szolgáltató, a példában sofőr szerepet betöltő személyek nem tekintik gazdasági tevékenységnek a ritkán végzett fuvarozást.
OLVASSA TOVÁBB CIKKÜNKET, hogy mindezt megtudja! Számokkal mutatjuk.
A teljes cikkhez előfizetőink és az oldalunkon próbaregisztrálók (korlátozott ideig) férnek hozzá, ha email-címük és jelszavuk megadásával belépnek az oldalra.
Hozzászólások (0)