adozona.hu
Így pótolható az elveszett vámhatározat
//adozona.hu/jovedeki_ado_vam_deviza_termekdij/Igy_potolhato_az_elveszett_vamhatarozat_1TSSK3
Így pótolható az elveszett vámhatározat
Honnan lehet az elveszett vámhatározatot megkérni? Van-e erre internetes lekérdező felület? Olvasói kérdésre Tüske Zsuzsanna vámszakértő válaszolt.
SZAKÉRTŐNK VÁLASZA:
Az export és import vámkezeléseket főszabályként elektronikus úton kell kezdeményezni, az erre a célra szolgáló gazdálkodói vámrendszerek segítségével. A vámkezelés során hozott vámhatósági döntés (határozat) is elektronikus úton kerül megküldésre a vámárunyilatkozat feldolgozó rendszerben.
Export eljárásban egyszerűsített határozatot hoz a vámhatóság, amely azt jelenti, hogy a gazdálkodó a vámkezelés elvégzéséről (az áru átengedéséről) a vonalkóddal ellátott Kiviteli Kísérő Okmány (KKO) elektronikus üzenet formájában történő megküldésével értesül. Ebben az esetben nincs külön „alakszerű” határozat. Szintén a vámárunyilatkozat feldolgozó rendszerben kerül visszaküldésre a szállítmány (unió vámterületéről történő) kilépéséről szóló vámhatósági elektronikus üzenet, melynek megléte az adómentesség egyik alapvető feltétele.
Import eljárásban a (pdf fájl formátumú) határozat feltöltéséről az ügyfél számára elektronikus üzenet kerül kiküldésre a vámárunyilatkozat feldolgozó rendszerben. A gazdálkodónak az elektronikus határozat átvételét 5 napon belül kell visszaigazolnia. Az említett időponton belül le nem töltött határozatok esetén a közlést papíralapon kell elvégeznie a vámhivatalnak (például postai úton).
A már kézbesített határozat újranyomtatására utólag bármikor lehetőség van. Ebben az esetben az utólag kinyomtatott példányon jelölésre kerül a másolati jelleg. Újranyomtatás esetén mindig az a pdf fájl formátumú határozat kerül kinyomtatásra, amelyik igazoltan kézbesítésre került.
Egy esetleges hatósági utólagos ellenőrzés során a fent említett elektronikus okmányok és igazolások bemutatása egyenértékű a papíralapú okmányok meglétével.
Import eljárásban az esetleges adólevonás érvényesítéséhez is szükséges a határozat. Az áfatörvény 127. §-a alapján ugyanis az adólevonási jog gyakorlásának tárgyi feltétele, hogy az adóalany személyes rendelkezésére álljon a nevére szóló, a termék szabad forgalomba bocsátása során az adófizetési kötelezettséget megállapító határozat.
Ha nem áll rendelkezésre sem elektronikusan, sem papír alapon a határozat, akkor lehetőség van a vámkezelést végző vámhivataltól másolatot kérni.
A másolat iránti kérelmet elektronikus úton kell benyújtani a vámkezelést végző vámhivatalhoz. A kérelmet a NAV honlapjáról letölthető Általános Nyomtatványkitöltő (ÁNYK) program segítségével, a NAV_V05 (nyomtatvánnyal nem támogatott, e-papír programban nem nevesített kérelmek benyújtása) nyomtatvány kitöltésével és cégkapun keresztül történő benyújtásával lehet kezdeményezni.
Az elektronikus úton megküldött másolat iránti kérelem illetékmentes. A kért határozatot a vámhatóság szintén elektronikus úton (cégkapun keresztül) küldi meg.
Hozzászólások (0)