hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Így pótolható az elveszett vámhatározat

  • adozona.hu

Honnan lehet az elveszett vámhatározatot megkérni? Van-e erre internetes lekérdező felület? Olvasói kérdésre Tüske Zsuzsanna vámszakértő válaszolt.

SZAKÉRTŐNK VÁLASZA:

Az export és import vámkezeléseket főszabályként elektronikus úton kell kezdeményezni, az erre a célra szolgáló gazdálkodói vámrendszerek segítségével. A vámkezelés során hozott vámhatósági döntés (határozat) is elektronikus úton kerül megküldésre a vámárunyilatkozat feldolgozó rendszerben.

Export eljárásban egyszerűsített határozatot hoz a vámhatóság, amely azt jelenti, hogy a gazdálkodó a vámkezelés elvégzéséről (az áru átengedéséről) a vonalkóddal ellátott Kiviteli Kísérő Okmány (KKO) elektronikus üzenet formájában történő megküldésével értesül. Ebben az esetben nincs külön „alakszerű” határozat. Szintén a vámárunyilatkozat feldolgozó rendszerben kerül visszaküldésre a szállítmány (unió vámterületéről történő) kilépéséről szóló vámhatósági elektronikus üzenet, melynek megléte az adómentesség egyik alapvető feltétele.

Import eljárásban a (pdf fájl formátumú) határozat feltöltéséről az ügyfél számára elektronikus üzenet kerül kiküldésre a vámárunyilatkozat feldolgozó rendszerben. A gazdálkodónak az elektronikus határozat átvételét 5 napon belül kell visszaigazolnia. Az említett időponton belül le nem töltött határozatok esetén a közlést papíralapon kell elvégeznie a vámhivatalnak (például postai úton).

A már kézbesített határozat újranyomtatására utólag bármikor lehetőség van. Ebben az esetben az utólag kinyomtatott példányon jelölésre kerül a másolati jelleg. Újranyomtatás esetén mindig az a pdf fájl formátumú határozat kerül kinyomtatásra, amelyik igazoltan kézbesítésre került.

Egy esetleges hatósági utólagos ellenőrzés során a fent említett elektronikus okmányok és igazolások bemutatása egyenértékű a papíralapú okmányok meglétével.

Import eljárásban az esetleges adólevonás érvényesítéséhez is szükséges a határozat. Az áfatörvény 127. §-a alapján ugyanis az adólevonási jog gyakorlásának tárgyi feltétele, hogy az adóalany személyes rendelkezésére álljon a nevére szóló, a termék szabad forgalomba bocsátása során az adófizetési kötelezettséget megállapító határozat.

Ha nem áll rendelkezésre sem elektronikusan, sem papír alapon a határozat, akkor lehetőség van a vámkezelést végző vámhivataltól másolatot kérni.

A másolat iránti kérelmet elektronikus úton kell benyújtani a vámkezelést végző vámhivatalhoz. A kérelmet a NAV honlapjáról letölthető Általános Nyomtatványkitöltő (ÁNYK) program segítségével, a NAV_V05 (nyomtatvánnyal nem támogatott, e-papír programban nem nevesített kérelmek benyújtása) nyomtatvány kitöltésével és cégkapun keresztül történő benyújtásával lehet kezdeményezni.

Az elektronikus úton megküldött másolat iránti kérelem illetékmentes. A kért határozatot a vámhatóság szintén elektronikus úton (cégkapun keresztül) küldi meg.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink