hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Így pótolható az elveszett vámhatározat

  • adozona.hu

Honnan lehet az elveszett vámhatározatot megkérni? Van-e erre internetes lekérdező felület? Olvasói kérdésre Tüske Zsuzsanna vámszakértő válaszolt.

SZAKÉRTŐNK VÁLASZA:

Az export és import vámkezeléseket főszabályként elektronikus úton kell kezdeményezni, az erre a célra szolgáló gazdálkodói vámrendszerek segítségével. A vámkezelés során hozott vámhatósági döntés (határozat) is elektronikus úton kerül megküldésre a vámárunyilatkozat feldolgozó rendszerben.

Export eljárásban egyszerűsített határozatot hoz a vámhatóság, amely azt jelenti, hogy a gazdálkodó a vámkezelés elvégzéséről (az áru átengedéséről) a vonalkóddal ellátott Kiviteli Kísérő Okmány (KKO) elektronikus üzenet formájában történő megküldésével értesül. Ebben az esetben nincs külön „alakszerű” határozat. Szintén a vámárunyilatkozat feldolgozó rendszerben kerül visszaküldésre a szállítmány (unió vámterületéről történő) kilépéséről szóló vámhatósági elektronikus üzenet, melynek megléte az adómentesség egyik alapvető feltétele.

Import eljárásban a (pdf fájl formátumú) határozat feltöltéséről az ügyfél számára elektronikus üzenet kerül kiküldésre a vámárunyilatkozat feldolgozó rendszerben. A gazdálkodónak az elektronikus határozat átvételét 5 napon belül kell visszaigazolnia. Az említett időponton belül le nem töltött határozatok esetén a közlést papíralapon kell elvégeznie a vámhivatalnak (például postai úton).

A már kézbesített határozat újranyomtatására utólag bármikor lehetőség van. Ebben az esetben az utólag kinyomtatott példányon jelölésre kerül a másolati jelleg. Újranyomtatás esetén mindig az a pdf fájl formátumú határozat kerül kinyomtatásra, amelyik igazoltan kézbesítésre került.

Egy esetleges hatósági utólagos ellenőrzés során a fent említett elektronikus okmányok és igazolások bemutatása egyenértékű a papíralapú okmányok meglétével.

Import eljárásban az esetleges adólevonás érvényesítéséhez is szükséges a határozat. Az áfatörvény 127. §-a alapján ugyanis az adólevonási jog gyakorlásának tárgyi feltétele, hogy az adóalany személyes rendelkezésére álljon a nevére szóló, a termék szabad forgalomba bocsátása során az adófizetési kötelezettséget megállapító határozat.

Ha nem áll rendelkezésre sem elektronikusan, sem papír alapon a határozat, akkor lehetőség van a vámkezelést végző vámhivataltól másolatot kérni.

A másolat iránti kérelmet elektronikus úton kell benyújtani a vámkezelést végző vámhivatalhoz. A kérelmet a NAV honlapjáról letölthető Általános Nyomtatványkitöltő (ÁNYK) program segítségével, a NAV_V05 (nyomtatvánnyal nem támogatott, e-papír programban nem nevesített kérelmek benyújtása) nyomtatvány kitöltésével és cégkapun keresztül történő benyújtásával lehet kezdeményezni.

Az elektronikus úton megküldött másolat iránti kérelem illetékmentes. A kért határozatot a vámhatóság szintén elektronikus úton (cégkapun keresztül) küldi meg.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Előfizetési csomagajánlataink


Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST / VIDEÓAJÁNLÓ

Kérdések és válaszok

Csere erdősítés

Nagy Norbert

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2022 május
H K Sze Cs P Sz V
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5
hirdetÉs