hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Iparűzési adó több telephelyen, megosztás szolgáltató és üzemeltető között

  • adozona.hu

Kinek és hogyan kell iparűzési adót fizetnie, ha a szolgáltatást nyújtó konténere után egy másik vállalkozás fizet bérleti díjat, de a szolgáltatást nyújtóját illeti meg az árbevétel? Olvasói kérdésre Antretter Erzsébet adószakértője, a Niveus Consulting Group igazgatója válaszolt.

A kérdés részletesen így szólt: Adott egy "X" vállalkozás, amely egészségügyi szolgáltatást (például: PCR szűrést) nyújt saját mobil konténerekben az ország több pontján. A mobil konténerek által elfoglalt terület után van, ahol "X" vállalkozás, és van, ahol a konténert üzemeltető "Y" vállalkozás fizet bérleti díjat, de az árbevétel minden konténerben, mintavételi ponton az "X" vállalkozást illeti. Ezzel kapcsolatban az alábbi kérdésekre szeretnék választ kapni: Kinek kell bejelentkezni a helyi önkormányzathoz és iparűzési adót fizetni? "Y" vállalkozásnak, aki üzemelteti a konténert és szerződése van területbérletre, vagy "X" vállalkozásnak, aki árbevételt realizál ezeken a pontokon, DE nincs bérleti szerződése a területre? Az iparűzési adót ilyen esetben mi alapján osztom meg, ha a "X" vállalkozásé a konténer, "Y" vállalkozás fizeti a terület utáni bérleti díjat, "X" vállalkozásnak van ott adóköteles bevétele, de "Y" vállalkozásnak van bérköltsége?

SZAKÉRTŐNK VÁLASZA:

Először is jelezni szeretném, hogy pontos választ az eset összes körülményének ismeretében lehetne adni. A rendelkezésre álló információk alapján a feltett kérdéseivel kapcsolatban véleményem a következő.

1. Kinek kell bejelentkezni a helyi önkormányzathoz és iparűzési adót fizetni? "Y" vállalkozásnak, aki üzemelteti a konténert és szerződése van terület bérletre, vagy "X" vállalkozásnak, aki árbevételt realizál ezeken a pontokon, DE nincs bérleti szerződése a területre?

A helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény (a továbbiakban: HA tv.) 37. § (1) bekezdés alapján a vállalkozó iparűzési tevékenységet végez az önkormányzat illetékességi területén, ha ott székhellyel, telephellyel rendelkezik, függetlenül attól, hogy tevékenységét részben vagy egészben székhelyén (telephelyén) kívül folytatja.

A Ha tv. 35. § (1) bekezdés alapján adóköteles az önkormányzat illetékességi területén végzett vállalkozási tevékenység (a továbbiakban: iparűzési tevékenység).

A Ha tv. 36. § alapján adóköteles iparűzési tevékenység: a vállalkozó e minőségben végzett nyereség-, illetőleg jövedelemszerzésre irányuló tevékenysége.

A Ha tv. 52. § 31. pontja szerint telephely az adóalany olyan állandó üzleti létesítménye – függetlenül a használat jogcímétől –, ahol részben vagy egészben iparűzési tevékenységet folytat, azzal, hogy a telephely fogalma magába foglalja különösen a gyárat, üzemet, műhelyt, raktárt, bányát, kőolaj- és földgázkutat, vízkutat, szélerőművet, irodát, fiókot, képviseletet, termőföldet, hasznosított (bérbe adott, lízingbe adott) ingatlant, ellenszolgáltatás fejében igénybe vehető közutat, vasúti pályát.

A fentiek alapján meglátásom szerint az X vállalkozásnak mindenképpen be kell jelentkeznie az érintett önkormányzatokhoz, mivel ő a leírtak alapján iparűzési tevékenységet végez, továbbá annak kapcsán árbevételt realizál.

Továbbá úgy értem, hogy bár a mobilkonténerek X vállalkozás tulajdonában vannak, Y üzemelteti őket, és a területet, amin a konténerek állnak is Y bérli. Ezen a ponton felmerül a kérdés, hogy Y vállalkozás miért nem realizál bevételt X vállalkozás konténereinek az üzemeltetéséből? Kérdés továbbá, hogy ha a területet, amin a konténerek állnak ő bérli és részben ő fizeti a bérleti díjat, akkor azt hogyan számolja el X vállalkozással?

Véleményem szerint az adott körülmények között Y vállalkozásnak is bevételt kellene realizálnia a konténerek üzemeltetésére tekintettel (ez lenne a racionális üzleti magatartás, hiszen a kérdés alapján nem non-profit vállalkozás), és így nyereség-, illetőleg jövedelemszerzésre irányuló tevékenységet végezne (ez akkor is igaz, ha például a bérleti díj feléért végzi az üzemeltetést), ezért a bejelentkezési kötelezettség véleményem szerint akkor is fennállhat, ha Y vállalkozás ténylegesen nem realizál árbevételt.

2. Az iparűzési adót ilyen esetben mi alapján osztom meg, ha a "X" vállalkozásé a konténer, "Y" vállalkozás fizeti a terület utáni bérleti díjat, "X" vállalkozásnak van ott adóköteles bevétele, de "Y" vállalkozásnak van bérköltsége?

A HA tv. 39. § (2) bekezdés alapján, ha a vállalkozó több önkormányzat illetékességi területén végez iparűzési tevékenységet, akkor az adó alapját – a tevékenység sajátosságaira leginkább jellemzően – a vállalkozónak kell a mellékletben meghatározottak szerint megosztania.

Vagyis figyelni kell arra, hogy a tevékenység sajátosságaira leginkább jellemző módon kerüljön megosztásra az adóalap, ez pedig alapvetően a vállalkozó mérlegelési jogköre.

Arra azonban figyelni kell, hogy a megosztási módszerek közül nem lehet azt alkalmazni, amelyik a székhely vagy valamelyik telephely szerinti település esetén nulla forint települési adóalapot eredményezne. Fontos továbbá, hogy mindegyik vállalkozás csak a saját elszámolt költségeit és bevételeit veheti figyelembe.

A hiányzó információkra visszavezethetően nem adható pontos válasz, de a leírtak alapján az X vállalkozásnál az eszközalapú megosztás tűnik a megfelelő választásnak (amennyiben az adóalap nem érné el a 100 millió forintot és feltételezve, hogy személyi jellegű ráfordítás nem azonosítható), ugyanakkor az Y vállalkozás esetén mind a személyi jellegű, mind az eszközalapú, mind a komplex megközelítés alkalmazható lehet, arról a vállalkozónak kell döntenie

 

 

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Telek aktiválása

Nagy Norbert

adószakértő

Családi kedvezmény válás után

Surányi Imréné

okleveles közgazda

Növénybiztosítás díjbekérő, számla?

Nagy Norbert

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink