Egy vonatjegyvásárláshoz nem kell tudni az utas nemét a vasúttársaságnak

  • adozona.hu

Az ügyfelek megszólítására vonatkozó adatok gyűjtése objektíve nem elengedhetetlen, különösen, ha annak célja a kereskedelmi kommunikáció személyre szabása, olvasható az Európai Unió Bírósága C-394/23. számú ügyben hozott ítéletében.

A Mousse egyesület megtámadta a francia adatvédelmi hatóságnál (CNIL) az SNCF Connect francia vasúttársaság azon gyakorlatát, amely arra kötelezi ügyfeleit, hogy online menetjegyvásárlás során minden esetben tüntessék fel („Úr” vagy „Hölgy”) megszólításukat. Az egyesület úgy véli, hogy ez a kötelezettség – különösen az adattakarékosság elvére tekintettel – sérti az általános adatvédelmi rendeletet (GDPR), mivel a nemi identitásnak megfelelő megszólítás megjelölése nem tűnik szükségesnek a vasúti menetjegy megvásárlásához.

2021-ben a CNIL úgy határozott, hogy elutasítja a panaszt, mivel azt állapította meg, hogy ez nem jelenti a GDPR megsértését. Mivel a Mousse nem értett egyet e határozattal, a Conseil d’État-hoz (államtanács, Franciaország) fordult annak megsemmisítése érdekében. A Conseil d’État (államtanács) azt kérdezte az Európai Unió a Bíróságától, hogy az ügyfelek megszólítására vonatkozó – az „Úr” és a „Hölgy” kifejezésekre korlátozódó – adatok gyűjtése jogszerűnek és többek között az adattakarékosság elvével összhangban állónak minősíthető-e, amennyiben e gyűjtés célja az, hogy az e területen általánosan elfogadott szokásoknak megfelelően lehetővé tegye az ezen ügyfelekkel folytatott személyes kereskedelmi kommunikációt.

A Bíróság emlékeztetett arra, hogy az adattakarékosság elvének megfelelően, amely az arányosság elvének kifejeződése, az összegyűjtött adatoknak az adatkezelés céljai szempontjából megfelelőnek és relevánsnak kell lenniük, valamint a szükségesre kell korlátozódniuk.

Ezen túlmenően a Bíróság emlékeztetett arra is, hogy a GDPR azon esetek kimerítő és korlátozó listáját tartalmazza, amelyekben a személyes adatok kezelése jogszerűnek tekinthető: ez különösen akkor áll fenn, ha

  • az olyan szerződés teljesítéséhez szükséges, amelyben az érintett személy az egyik fél, vagy
  • az az adatkezelő vagy egy harmadik fél jogos érdekeinek érvényesítéséhez szükséges.

E két indok közül az elsőt illetően a Bíróság felhívta a figyelmet arra, hogy ahhoz, hogy valamely adatkezelést a szerződés teljesítéséhez szükségesnek lehessen tekinteni, ezen adatkezelésnek objektíve elengedhetetlennek kell lennie ahhoz, hogy lehetővé tegye e szerződés megfelelő teljesítését. Ebben az összefüggésben a Bíróság úgy ítélte meg, hogy a kereskedelmi kommunikációnak a megszólítás alapján feltételezett nemi azonosságra alapított személyre szabása nem bizonyul objektíve elengedhetetlennek a vasúti szállítási szerződés megfelelő teljesítésének lehetővé tételéhez. A vasúttársaság ugyanis választhatna általános, inkluzív, és az ügyfelek feltételezett nemi identitásával össze nem függő udvariassági kifejezéseken alapuló kommunikációt, ami megvalósítható és kevésbé beavatkozó jellegű megoldás lenne.

A második indokot illetően a Bíróság az e területre vonatkozó állandó ítélkezési gyakorlatára emlékeztetve pontosította, hogy a valamely közlekedési vállalat ügyfeleinek megszólítására vonatkozó személyes adatoknak a kereskedelmi kommunikáció nemi identitáson alapuló személyre szabását célzó kezelése nem tekinthető szükségesnek, amennyiben

  • ezen adatok gyűjtése során nem tájékoztatták ezen ügyfeleket a fennálló jogos érdekről;
  • az adatkezelés nem e jogos érdek érvényesítéséhez feltétlenül szükséges határokon belül történik, vagy
  • a releváns körülmények összességére tekintettel ezen ügyfelek alapvető jogai és szabadságai – különösen a nemi identitáson alapuló hátrányos megkülönböztetés kockázata miatt – elsőbbséget élvezhetnek e jogosérdekkel szemben.
Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Visszavásárolt üzletrész térítés nélküli átadása

Hunyadné Szűts Veronika

igazságügyi adó- és járulékszakértő

Kisvállalkozói kedvezmény – de minimis

Pölöskei Pálné

adószakértő

Hazai szolgáltatás számlázása Marokkóba

dr. Juhász Péter

jogász-adószakértő

HÍD Adószakértő és Pénzügyi Tanácsadó Zrt.

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2025 január
H K Sze Cs P Sz V
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Együttműködő partnereink