357 találat a(z) nyilvántartás cimkére
Kötetlen munkaidő bérszámfejtése Kérdés
Tisztelt Szakértő! Ügyfelem szolgáltatásnyújtást végez. Üzletében a nyitvatartás ideje alatt (hétvégén is) munkavállalói atipikus foglalkoztatási forma keretében látják el munkaköri feladataikat. Az irányadó munkarend a munkakör-megosztásban történő foglalkoztatásra tekintettel kötetlen. Munkaköri feladataikat a munkavállalók egymás között szabadon oszthatják fel. A munkakör jellege készenléti jellegű, kikötve a havi átlagos munkaidő maximum értékével. Az alapbéren felül egyéb juttatások nem illetik meg. Mivel munkaidő-nyilvántartás vezetése ebben a foglalkoztatási formában nem kötelező, a bérszámfejtésnél gondot jelent, hogy csak manuálisan rögzíthető a szabadság és a betegszabadság napjainak száma és a hozzá tartozó számított összeg (normál esetben a jelenlétet rögzíti, és automatikusan számfejthető). A bérszámfejtést milyen dokumentumok alapján lehet elkészíteni szabályosan ebben a foglalkoztatási formában munkaidő-nyilvántartás nélkül? Többnapos betegállománynál az orvosi igazoláson feltüntetett kieső időből a betegszabadság napjai munkavállalói nyilatkozat alapján elfogadható? Elég a szabadság-nyilvántartás vezetése, vagy a „szabadságengedély” nyomtatványon is dokumentálni kell a szabadság kiadását? Válaszát előre is köszönöm.
Szabadság-nyilvántartás a dolgozóknak Kérdés
Kedves Szakértők! Arra szeretnék egyértelmű választ kapni, hogy a munkavállalókkal kell-e aláíratni, s egyáltalán kötelező-e kiállítani szabadság-engedélykérőt? Vagy elég, amit a bérszámfejtőprogram listáz a szabadságok után, s azt vagy kilépéskor, vagy évente egyszer aláíratni velük? Köszönettel
Mérlegképes könyvelő újraindítása Kérdés
Tisztelt Szakértő! Az alábbi ügyben kérném segítségét: Egy személy rendelkezik a mérlegképes könyvelői végzettséggel, azonban továbbképzésekre nem járt el, így kizárták/törölték a nyilvántartásból. Most azonban szeretné újból elindítani a mérlegképes könyvelést. Kérdésünk: ez esetben mi a teendője, hogyan lehetne újból indítani a dolgot? Válaszát előre is köszönöm. Tisztelettel: Tóth Mária
Számlabefogadás, szerződéskötési és dokumentálási kötelezettség Kérdés
Tisztelt Szakértők! Ügyfeleink nem nagyon szeretnek "papírozni" – ahogyan ők szokták mondani –, ha készül is valamilyen dokumentáció, az is ritkán felel meg az előírásoknak. Mi pedig egy-egy ellenőrzésnél szembesülünk ezzel a hiányossággal leginkább, és ez konfliktusforrás az ügyfelekkel. .. miért kell ennyi papír, ....hol van ez leírva, ...erre külön fel kellene venni egy embert, aki csak a papírokkal foglalkozik, és hol fizetik ezt meg nekem....., csak a szokásos elégedetlenkedés általában. Szeretnék egy átfogó tájékoztatást készíteni nekik – persze mindenki számára érthető megfogalmazásban –, nem túl nagy terjedelemben és áttekinthető formában. Ehhez szeretnék Önöktől segítséget kérni, hogy melyik jogszabály rendelkezik arról, kinek kötelező szerződést kötni, milyen adattartalommal, a számlabefogadás szabályai ugye nagyon fontosak, milyen kötelezettségek vannak, mi az ami csak ajánlott esetleg, de nem kötelező, milyen következményei lehetnek annak, ha nem tartja be valaki a számlabefogadás szabályait. Ez egy eléggé összetett dolog, abban szeretném kérni a segítségüket, hogy a témához kapcsolódó jogszabályokat hol találom meg, hogy ne maradjon ki semmi, vagy ne rossz irányban induljunk el. Köszönöm szépen a segítséget! Üdvözlettel: Krcsik Eszter
Nyílt végű lízing Kérdés
Tisztelt Adózóna! Kérem szíveskedjenek a nyílt végű lízing szerződés (autóvásárlás) könyvelési tételeit tájékoztatásul megküldeni. Birtokunkban van: MKB lízingszerződés, a gépjármű bruttó vételára és a megfizetett előleg összege, amely áfát tartalmaz. Továbbá a maradványérték + áfa összege. A tárgyieszköz-nyilvántartásba a maradványértéket nettón vagy bruttón kell figyelembe venni? Üdvözlettel: Takács Gyula
Amikor nem kell transzferár-dokumentációt készíteni Cikk
A transzferár-kötelezettség még ma is az egyik legnagyobb terhet jelentő adókötelezettségek közé tartozik. Emiatt érdemes kihasználni a jogszabály biztosította könnyítési lehetőségeket.
Munkaidőkeret Kérdés
Tisztelt Szakértő! A munkaidőkeret változásával kapcsolatban szeretnék kérdezni. A korábban készült tájékoztatóban háromhavi munkaidőkeret van meghatározva. Ha egyhavi munkaidőkeretre szeretne a munkáltató áttérni, abban az esetben szükséges-e a tájékoztatót módosítani, vagy elég, ha a munkaidő-nyilvántartó lapon fel van tüntetve az időkeret kezdő és befejező időpontja? Válaszát köszönöm
Kapott kedvezmény elszámolása Kérdés
Tisztelt Szakértő! Vállalkozásunk vásárolt partnerétől 2 db tárgyi eszközt. A számlában az egyik tárgyi eszközhöz kapcsolódóan (külön megjelölve) "forgalom alapján adott engedmény" címszóval a teljes ár (nettó + áfa) jóváírásra kerül. Ilyen esetben, miként lehet nyilvántartásba venni a számlán elvileg 0 forintért szereplő tárgyi eszközt? Ez utólagos vagy azonnali engedménynek számít? A kapott engedményt egyéb bevételként kell elszámolni és vele szemben a tárgyi eszköz nettó értéke lesz? Ettől az esettől függetlenül, ha azonnali engedmény történik teljes összegben, akkor a térítés nélküli átvétel szabályai szerint kell eljárni (bevétel, elhatárolás)? Köszönöm
NAV-útmutató az elektronikus ügyintézés szabályairól Cikk
Január 1-jétől valamennyi adózó számára teljes egészében, a teljes eljárási folyamatban elektronikus úton intézhetővé váltak a Nemzeti Adó- és Vámhivatalt (NAV) érintő ügyek (ideértve az adóval, illetékkel, jövedékkel és vámmal kapcsolatos ügyeket). A NAV részletes tájékoztatót tett közzé honlapján az ügyintézés általános szabályairól, amelyben azt is megerősíti, hogy a cégkapu-regisztrációra kötelezett gazdálkodó szervezetek 2018. december 31-éig továbbra is használhatják a képviselők elektronikus ügyintézési tárhelyét.
Étterem – selejtezés dokumentálása Kérdés
Tisztelt Szakértő! Milyen adminisztrációs, nyilvántartási kötelezettség terhel egy éttermet, ha készételeket, alapanyagokat selejtez? A kft. nem vezet folyamatos készletnyilvántartást. A megmaradt, fogyasztásra már nem alkalmas ételeket dobja ki, valamint az esetlegesen megrongálódott vagy megromlott alapanyagokat selejtezi. Bekerülési értéken vezeti ki a könyveiből. Milyen adatokat kell tartalmaznia a nyilvántartásnak, illetve jegyzőkönyvnek? Köszönettel: Lívia
Tárgyieszköz-nyilvántartás, értékcsökkenés-elszámolás Kérdés
Tisztelt Szakértő! Számviteli, Tao. törvények előírásai szerint alkalmazható-e az alábbi eljárás? Vállalkozás tulajdoni lap szerint lakóingatlant vásárolt, melyet felújítás, átalakítás után irodák bérbeadásával kíván hasznosítani. Az ingatlan a vállalkozás székhelye is. Saját irodája is itt található. Az ingatlan helységeinek 90%-a bérbeadással kerül hasznosításra, kb. 10% a vállalkozás saját maga által használt rész. Tárgyieszköz-nyilvántartásban alkalmazható-e az a módszer, hogy az ingatlan bekerülési értékét 10%-90% arányban megbontva külön-külön vesszük nyilvántartásba? A számviteli törvény szerint a 2%-os leírási kulcsot alkalmazzuk, a Tao. szerint a 90%-os értékű résznél a megengedett 5%-os kulcsot alkalmazzuk. Vagy az ingatlant, mivel az egy épület, csak egyben lehet kezelni és így a bérbeadott rész után sem lehet a kedvezményesebb Tao. szerinti kulcsot alkalmazni? Ha a bérbeadást áfakörössé tette a vállalkozás, akkor a felújítás költségének áfája teljes egészében vagy csak a bérbeadás arányában helyezhető levonásba? Válaszukat köszönöm.
Üzleti ajándék nyilvántartása Kérdés
Tisztelt Szakértő! Cégünk év végéhez közeledve szeretné üzleti ügyfeleit megajándékozni. A megvásárolt termékeket (bruttó érték: 5600 Ft/fő) üzleti ajándékként számolja el, áfát nem igényel vissza, a járulékokat megfizeti. A kérdésem: szükséges-e nyilvántartást vezetni, hogy kinek adták át az ajándékot (vagy az adó megfizetése esetén ez nem szükséges). Köszönettel: Mónika
Hasznos tanácsok az év végi szabadságolásokhoz Cikk
A munkáltatók sok esetben nem a jogszabályban előírtaknak megfelelően járnak el az év végi szabadságolások során, noha a szabályok kellő mozgásteret is biztosítanak. Lássuk mit és hogyan érdemes a szabadsággal összefüggésben átgondolni!
A hitel, a kölcsön és a pénzügyi lízing a számvitelben Cikk
Hogyan kell kimutatni a pénzügyi szolgáltatások közül a hitel és kölcsönügyleteket és a pénzügyi lízinget, miként kell elszámolni a kapcsolódó gazdasági eseményeket? Ismertetjük.
Eva – ingatlankivét Kérdés
Tisztelt Szakértő! Egy bt. garázst vett 1996-ban. A bt. akkor kettős könyvvezetést alkalmazott, így a garázs bekerült a tárgyieszköz nyílvántartásba és történt is rá amortizációelszámolás. A bt. 2009-ben áttért eva adózásra és bevételnyilvántartásra. Ekkor beadásra került az átalakulásról a szükséges papír a NAV felé. Jobban megnézve az átalakulásról szóló beadványt, ebből nekem az látszik, hogy a garázs kikerült a bt. tulajdonából, mert megfizettem utána az szja-t. Jól értelmezem a dolgokat? Ha így van, akkor az enyém a garázs, de ezt hogyan tudom a földhivatalnál érvényesíteni? Ha rosszul értelmezem, akkor miként tudom a garázst a saját nevemre átíratni? Meg kell vásárolnom a bt.-től? Ezt miként kell leadózni?