84 találat a(z) iroda cimkére

Ügyvédi iroda – irodarész-bérbeadás Kérdés

Ingatlanértékesítés egyéni vállakozóként Kérdés

Ezektől függ, hogy kell-e építményadót fizetni Cikk

Lakhatásra használt ingatlanra kell-e építményadót fizetni? Olvasónk kérdésére Szipszer Tamás adószakértő válaszolt.

Építményadó Kérdés

Tisztelt Szakértő! Az ingatlan nyilvántartásban irodának feltüntetett, de lakás céljára használt lakás mentes-e az építményadó alól? Egy kft. tulajdonában álló ingatlan az ingatlanadó hatálya alatt állt. A társaság az ingatlant megosztotta, amelyből lett egy iroda és egy raktár, amely az ingatlannyilvántartásban /1 és /2 nyilvántartási számon bejegyzésre került. A megosztást követően az irodát a kft. értékesítette egy magánszemély részére. A magánszemély az irodát lakhatási célra használja. A kft. a tulajdonában maradt, az ingatlannyilvántartás szerint raktár építményadó-kötelezettségét a vállalkozás módosította, amelyet az önkormányzat elfogadott, és csökkentette az építményadó-fizetési kötelezettségét. Az önkormányzat ezt követően megkereste a magánszemélyt, hogy fizessen ő is építményadót a megvásárolt irodára. A magánszemély kérte az önkormányzatot, hogy tekintsen el az ingatlanadó kivetése alól, mivel a Htv. 1. §-ának a) és b) pontja alapján – a Htv. 13. paragrafusában felsoroltakon túl – mentes az adó alól a vállalkozónak nem minősülő magánszemély tulajdonában álló üdülő, garázs, amennyiben azt üdülőnek, garázsnak használják, valamint a lakás céljára használt lakás, lakrész. A helyi önkormányzat nem tekintett el az adó kivetése alól, mert álláspontja szerint a Htv. 52. paragrafusának 45. pontja értelmében adóköteles az ingatlan-nyilvántartási bejegyzés alapján irodának minősülő épület, épületrész, valamint a Htv. 11. paragrafusának (3) bekezdése alapján az adókötelezettség valamennyi helyiségére kiterjed, annak hasznosításától függetlenül. Helyes-e az önkormányzat álláspontja?

Iroda saját célra Kérdés

Tisztelt Szakértők, Abban kérném a segítségüket, hogy ha egy vállalkozás saját magának irodát épít (lakóingatlan a besorolás), abban az esetben az aktiválásig a felmerülő kiadásokat (anyag, alvállalkozók), hogyan kell számvitelileg nyilvántartani? Hogyan történik az aktiválás, milyen főkönyvi számlákon keresztül? Kérem szépen a kontírozásban a segítségüket. Köszönöm.

Saját iroda építése Kérdés

Tisztelt Szakértők! Az alábbi kérdésben kérném a segítségüket. Egy kft. vásárolt egy telket. Saját célra lakóingatlant épít, ahol a vállalkozás irodája lenne. 1. Ha egy külsős céget bíz meg a kivitelezéssel, akkor a kivitelező fordított áfásan számláz a megrendelőnek? 2. Ha az ingatlannak lenne egy helyisége, ahová a tulajdonos beköltözne, akkor hogyan alakul az építkezéshez felhasznált anyagok áfa levonhatósága? 3. Ha a generálkivitelező fordított áfás számlát állít ki, akkor a fizetendő áfának megfelelő levonható adó hogyan alakul? Köszönettel.

Iroda felújítása Kérdés

Tisztelt Szakértő! Egy társaság vásárolt egy használt irodaházat adómentesen. A társaság mind ingatlaneladás, mind -bérbeadás tekintetében bejelentkezett az áfa hatálya alá, áfássá tette ezeket. Az ingatlant fel kell újítani (ez várhatóan mintegy 40 millió forint lesz). Felújítás után a társaság beköltözik az ingatlanba és várhatóan 90 százalékot meghaladóan a többi irodát bérbe adja. Az alábbi kérdéseim lennének: 1.) A tervek készülőben vannak, várhatóan egy kivitelező fogja a felújítást végezni. Viszont már most az udvaron levő fákat a társaság egy céggel kivágatta. Ennek a számlának az áfája visszaigényelhető most? Vagy majd csak a teljes felújítás aktiválásakor? 2.) Az egyik bérbevevő a társasággal áfacsoportban van, a neki kiállítandó bérleti díj áfát nem tartalmaz. Ön szerint az áfa visszaigényléshez ez megteremti a jog alapot? Hiszen túlnyomó részt bérbeadásra kerül az ingatlan, de ebből az egyik bérbevevő áfacsoport tag. Köszönettel: Mónika

Tag tulajdonában álló ingatlan építési költségei Kérdés

Tisztelt Szakértő! Egyszemélyes kft. tulajdonosa lakóingatlant vásárol, ami a társaság székhelye is lesz. Az ingatlan egyik szobáját kizárólag a vállalkozás fogja használni, a többi helyiséget (nappali, konyha) alkalomszerűen fogja igénybe venni a társaság forgatásokhoz (főtevékenységhez kapcsolódóan). Kérdésem, hogy a szerkezetkész ingatlan belső kialakításánál költségek, illetve a hozzájuk kapcsolódó áfa elszámolható-e a társaság kiadásaként, és ha igen, akkor milyen arányban (például iroda-dolgozó alapterülete). A felmerülő tételek: (1) beépített anyagokkal, eszközökkel kapcsolatban merülnek fel (például beltéri ajtók, villanyszerelés, épületgépészet, ezek tervezése stb), (2) beépített, de nem szervesen az épülethez tartozó eszközök, illetve azokhoz kapcsolódó költségek (beépített bútorok, például konyha, dolgozószoba). Köszönöm válaszát!

Lakás céljára szolgáló ingatlan átminősítése Kérdés

A vállalkozás vásárolt egy lakás céljára szolgáló ingatlant, melyet iroda céljára fognak használni, ennek tulajdonba kerülése február 10-e. Az adásvételi szerződést december hónapban kötötték. Azóta felújítások történtek. Az átminősítés majd csak ezután történik meg. Kérdés: az átminősítésig felmerült felújítási ráfordítások, illetve költségek áfája elszámolható-e?

Irodakialakítás munkálatainak áfája Kérdés

Tisztelt Szakértő! Cégünk elvállalta egy újonnan épült irodaházban a bérlő igényeinek megfelelő irodák kialakítását, a bérlő megbízásából. Jól gondolom-e, hogy tekintettel arra, hogy ugyan maga az irodaépület építése építésiengedély-köteles tevékenység volt, de azt nem cégünk végezte, a cégünk által elvégzett kialakítás már nem az, így egyenes áfás számlát kell kiállítanunk az elvégzett munkákról? Megtisztelő válaszát előre is köszönöm!

Lakás bérlése irodának Kérdés

Tisztelt Szakértő! Egyéni vállalkozó vállalkozási tevékenységéhez egy lakást szeretne bérelni iroda céljára. Bérleti szerződés keretében telephelyként lenne felvezetve. Kérdésem, hogy áfa-visszaigénylés, valamint költségelszámolás tekintetében van-e valami kritérium, amire oda kell figyelni? Helyesen járunk-e el, ha az áfát visszaigényeljük, illetve a bérleti díjat költségként érvényesítjük? Köszönöm a segítségét. Fazekasné

Új ingatlan fordított adós? Kérdés

Adott egy már meglévő ingatlan, melyből átalakítással lakásokat, üzletet és irodát alakítanak ki. A tulajdoni lapon először lesz lakásként bejegyezve. Az építés nem engedélyköteles. Az egyik lakást a hozzá tartozó helyiségekkel kft. vásárolja meg, aki belföldön nyilvántartott áfaalany és tőle az adó fizetése követelhető. Foglalót és előleget kíván utalni. Az ügylet 5 százalékos áfás. Az értékesítő a számlát kiállíthatja fordított áfával? Köszönöm Tisztelt Szakértő válaszát.

Ingatlan vásárlása Kérdés

Egy kft. eredménytartaléka terhére új építésű lakást vásárol, melynek átadása 2018-ban megtörténik. A cég az ingatlant irodának fogja használni. A vételárban szereplő 5 százalék áfát visszaigényelheti-e? Szükséges-e az irodává történő átminősítés, ha az üzemeltetési költséget el szeretné számolni?

Katás bt. – ingatlan értékesítése Kérdés

Tisztelt Szakértő! 2006-ban alakult betéti társaság két éve kata szerint adózik. Jelenleg áfamentes, de várhatóan ebben az évben meghaladja a bevétel az alanyi mentesség határát, tehát áfás lesz. 2012. évben vásárolt egy tulajdoni lapon „iroda” címen szereplő ingatlant, a telekárat 27 százalék áfával, a felépítményt fordított adósan. Mivel a munkája jelenleg és hosszú távon a fővároshoz köti, szeretné a bt.-ben lévő ingatlant eladni. Hogyan kell kiszámláznia (már ez évben az áfakörbe tartozást, valamint a kata szerinti adózást figyelembe véve, valamint azt, hogy az ingatlanértékesítésre nem választotta az áfakörössé tételt), és milyen adózási szabályokat kell figyelembe venni még (például az ingatlanértékesítésnél az áfatörvény 135. paragrafusa szerinti 240 hónapos utánkövetési időszakot, fordított adózással vásárlás esetén hogyan kell alkalmazni)? Válaszát köszönöm.

Iroda áfa-visszaigénylés, felszámolás Kérdés

Tisztelt Szakértő! Az alábbi témában kérem a segítségét. Egyik vállalkozás irodát vásárolt 2015-ben, és a beszerzés áfáját visszaigényelte. Azonban a céget 2018-ban felszámolják, ebben az esetben mi lesz a visszaigényelt áfával? Meg fog szűnni az adóköteles bevétel, ilyenkor vissza kell fizetni az áfát?

{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Műtéti költség adózása munkaviszonyban

Nagy Norbert

adószakértő

Részmunkaidőre váltás

dr. Hajdu-Dudás Mária

ügyvéd

Cégautóval kapcsolatos áfalevonás.

Nagy Norbert

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink