adozona.hu
Mikor törli az APEH az ügyfélkapun keresztüli hozzáférést?
//adozona.hu/archive/20100920_APEHhozzaferes_torlese_meghatalmazas
Mikor törli az APEH az ügyfélkapun keresztüli hozzáférést?
Az adóhatóság néhány napja olyan szoftvert állított üzembe, amely felülvizsgálja a meghatalmazottak kapcsán bejelentett adatokat. Ha valamilyen eltérést talál azonnal törli a az ügyfélkapun keresztüli hozzáférést.
Az adóhatóságnak a könyvelők, adótanácsadók, bérszámfejtők az adózással kapcsolatos adatok úgy tudják bejelenteni, hogy a megbízójuk, munkáltatójuk meghatalmazza őket arra. A meghatalmazás és az adóhatósági un. 180-as nyomtatvány segítségével történik a papíralapú bejelentés. Az adatlap ellenőrzését és feldolgozását követően az APEH ügyintézője összeköti a meghatalmazott személy és a meghatalmazó adatait. Innentől kezdve az engedélyezett ügyek körére a meghatalmazott ügyfélkapuján lehetőség nyílik az ügyintézésre. Ezért hiába is próbál illetéktelen bevallásokat elektronikusan benyújtani, ha azok kapcsán ez a hozzáférés nincs kiépítve, akkor azt az adóhatóság visszautasítja.
Meghatalmazott csak természetes személy lehet, cég nem, kivéve az ügyvédi irodát. A meghatalmazáson fel kell tüntetni a meghatalmazotti jogcímet, amelyek a következők lehetnek:
- nagykorú alkalmazott
- ügyvéd
- ügyvédi iroda
- adótanácsadó, adószakértő, okleveles adószakértő
- jogtanácsos
- könyvelő (amelynek fogalmi köre tisztázatlan)
- európai közösségi jogász
- könyvelőiroda, vagy adótanácsadó iroda alkalmazottja, tagja (részvényese)
- pénzügyi képviselő
- más tagállamban letelepedett könyvelő
Az APEH Központi Hivatalának Adóügyi Főosztálya olyan szoftver kifejlesztését kezdeményezte, amely vizsgálja, hogy a meghatalmazott körül „minden adat rendben van-e”. Ezt a szoftvert néhány napja futtatják. Azon meghatalmazottak, akik azt tapasztalták, hogy megszűnt a hozzáférésük valamely megbízójuk kapcsán az a következő esetekre gyanakodjon:
- olyan rovatot is kitöltött, amit nem kellett volna (annak ellenére, hogy azt hibamentesen feldolgozták)
- megváltoztak azon könyvelőirodának az adatai, akire a meghatalmazott az adatlapon hivatkozott (akkor is, ha pl. a könyvelőiroda átalakult)
A helyi igazgatóságokon működő adóalany-nyilvántartási részleg a törlésre papíralapon küld értesítést, amely a törlést követőek hetekkel később kerülhet kézbesítésre. Az értesítés nem határozat (vagy végzés), így azzal kapcsolatban nincs helye fellebbezésnek, még akkor sem, ha esetleg az valamilyen jogsértő eljárás következménye. Miután a hivatal törölte a hozzáférést, ezért az egész folyamatot elölről kell kezdeményezni, ami új meghatalmazás, új nyomtatvány papíralapú elkészítését és benyújtását, illetve az ügyintézési határidő elteltét is igényli, ahhoz, hogy a könyvelő újra kezelhesse megbízójának adatait.
Az intézkedés kapcsán az adóhatóság helyi igazgatóságánál arról beszélnek, hogy nekik nincs jogosultságuk a szoftver futásába beavatkozni, míg a Központi Hivatal pedig arra hivatkozik, hogy konkrét ügyben csak a helyi igazgatóságok adnak tájékoztatást. Arra nem kívánt senki sem válaszolni, hogy mi fog történni, ha a soron következő bevallásokat a könyvelő, bérszámfejtő nem tudja teljesíteni.
A szoftver futása előtt nem került sor egyetlen érdekvédelmi, felügyeleti szerv tájékoztatására se, így a műveletről a Magyar Könyvelők Országos Egyesülete sem értesülhetett. Az ellenőrző szoftver eljárásával kapcsolatban az APEH Elnökhelyettese, Dr. Varga Árpád hétfőre ígért további információkat.
Ruszin Zsolt