adozona.hu
Veszélyben az adóparadicsomokba mentett magánvagyonok
//adozona.hu/archive/20090422_adoparadicsom_vagyon_allam_veszely_valsag
Veszélyben az adóparadicsomokba mentett magánvagyonok
A világgazdasági válság miatt az egyes állami költségvetések egyre csökkenő bevételekre számíthatnak, ezért sok állam úgy döntött, minden eszközt megragad, hogy az adózás alól kivont vagyonokat visszaterelje saját fennhatósága alá.
Svájc: 27%
UK + csatorna szigetek: 24 %
Luxemburg: 14 %
Karib szigetek: 12 %
Szingapúr: 7 %
USA: 7 %
Hongkong: 3 %
Egyéb: 6 %
„A közelmúltban számos gyakorlati példa mutatta, hogy az eddig semmifajta adójogi együttműködést nem biztosító adóparadicsomok is fokozatosan változtatnak korábbi elutasító magatartásukon és akár egyezmények hiányában is vállalják a kölcsönös információcserére vonatkozó kötelezettséget a fejlett, de magas adókulcsú államok irányában.” – hangsúlyozta Gerendy Zoltán, a BDO Forte Könyvvizsgáló, Adó- és Pénzügyi Tanácsadó Kft. ügyvezető partnere és hozzátette: „Ez a trend a lezajlott G20 csúcstalálkozó eredményeinek ismeretében egyértelműen tovább erősödni látszik, amelynek során a vezető gazdaságok az alacsony adókulcsú területeket a nemzetközi pénzügyi rendszer egyik olyan kiemelt kockázati elemeként nevezték meg, melyre vonatkozóan egységes és gyors megoldások szükségesek.”
Számos gazdaságilag vezető szerepet betöltő országban már évek óta napirenden van az adóparadicsomokban bejegyzett társaságok tevékenységének adójogi korlátozása és működésük átláthatóságának megteremtése, de ez a folyamat az érintett országok ellenállása miatt eddig csak elszigetelten és nem összehangoltan történt. Ez a helyzet most alapvetően megfordulni látszik és a korábban még elérhetetlennek, adatbiztonsági szempontból biztonságosnak tartott távoli alacsony adókulcsú területek mára a magas adókulcsú, gazdaságilag fejlett államok közös céltáblájává váltak.
Az adóparadicsomokat évek óta az OECD minősíti és legutóbb 2008-ban készített átfogó felmérést a nemzetközi adójogi együttműködés aktuális helyzetéről, valamint az ez év áprilisi londoni G20 csúcstalálkozóval egy időben egy un. progress report-ot is közzétett az egyes adóparadicsomok együttműködési készségéről, az információcserét is tartalmazó nemzetközi adójogi együttműködés helyzetéről. Az ez év áprilisi OECD besorolás szerint már csak négy ország (Costa Rica, Malajzia, Fülöp Szigetek és Uruguay) nem mutat elkötelezettséget a nemzetközi adózásnak megfelelő szintű együttműködésre, azaz a korábbi besorolások szerint még nem együttműködőnek minősülő három utolsó európai ország, Lichtenstein, Monaco és Andorra is időközben már vállalta az egyoldalú adatszolgáltatást adózási kérdésekben.
Az együttműködés célja az információcsere, azaz az adóparadicsomban működő társaságra vonatkozó banki, tulajdonosi és számviteli információk megszerzése adójogi célokra.
A kapott információkat:
• adók számításához és beszedéséhez
• adók kivetéséhez
• adók végrehajtásához
• adóeljárási döntéshez
A fent információkat az adóhatóságok adótitokként kezelik, átadásukról az érintett belföldi adóalanyt alapvetően nem értesítik. Emiatt az információcserét kezdeményező adóhatóság az érintett adóalanyt rendkívül kellemetlen helyzetbe tudja hozni az eljárás eredményeként, különösen, ha a vizsgált adóalany erre vonatkozóan már korábban az adatcsere során kapott információkkal ellentétes tartalmú nyilatkozatot tett. Az adóparadicsomok elleni összehangolt nemzetközi fellépéssel és az adóhatóságok közötti nemzetközi együttműködés jelentős kibővülésével lezárulni látszik ezeknek a területeknek a korábbi időszak információszegény helyzetéből eredő relatív biztonsága. Hogy mit hoz a jövő, még nehéz megjósolni. Az azonban már biztosnak látszik, hogy a korábbi „paradicsomi” adómodellek újbóli átgondolásra szorulnak és a jövőben a nemzetközi adótervezés még mindig jelentős előnyöket kínáló, de biztonságos és áttekinthető új irányai fognak felerősödni.
I