adozona.hu
Adócsomag 2009: aránytalan jogkör az APEH-nak és problémás cégautó-adó
//adozona.hu/archive/20080917_ado_csomag_szja_apeh_pwc
Adócsomag 2009: aránytalan jogkör az APEH-nak és problémás cégautó-adó
A Pénzügyminisztérium a honlapján nyilvánosságra hozta az adó- és járulék törvényeket érintő módosító javaslatát. A kormány pedig szerdai ülésén megtárgyalta és elfogadta az adótörvények 2009-re vonatkozó módosításait. A pénzügyminiszter pénteken nyújtja be az Országgyűlésnek a módosító csomagot, de mandátumot kapott arra, hogy az addig az Országos Érdekegyeztető Tanácson, valamint a Gazdasági Együttműködési Fórumon felmerült javaslatokról tárgyaljon. A csomag elsődleges célja – úgy tűnik – az egyszerűsítés, mert a tervezet a vállalkozások összterhének csökkentésére nem elegendőek – mondja Erdős Gabriella a PricewaterhouseCoopres adópartnere az Adózónának. A szakértő szerint a javasolt tervezet változtatásai kapcsán még nem fognak Magyarországra „özönleni” a beruházok, ugyanakkor jó iránynak tartja, hogy adóalap-csökkentő tételek nagy részét megszüntetnék.
„Ez a csomag jelentősen nem növeli Magyarország versenyképességét” - teszi hozzá. Hiányosságának tartja azt is, hogy az adóellenőrzések hatékonyságának javítása sem szerepel az intézkedések között. Erdős Gabriella ugyanakkor kitért arra is, hogy aggályosnak tartja: az APEH mérlegelési jogköre aránytalanul széles. „Sokkal pontosabban kellene definiálni, hogy mikor fordulhat meg a bizonyítási teher egy ellenőrzés során, milyen esetekben és hogyan kap az adóhatóság felhatalmazást arra, hogy becslést alkalmazzon”- mondja Erdős Gabriella arra utalva, hogy a tervezetben szerepel: „alapos ok” esetén megfordulhat a bizonyítási teher, s a vállalkozásnak kell bizonyítania, hogy a költségei valóban felmerültek.
„Nem túl életszerű, hogy az APEH becsülje meg egy-egy vállalkozás esetében, hogy mennyibe kerül a szolgáltatása és milyen költségek merülnek fel ezzel kapcsolatban, és a bizonyítás folyamatát sem látom pontosan, hiszen a számlán kívül mi állhat még egy vállalkozó rendelkezésére?”- véli az adószakértő. Problémásnak tartja a cégautók adózását érintő tervezett változtatást is: eszerint tulajdonképpen minden magyar állampolgárnak menetlevelet kellene készítenie. A szakember szerint, akik eddig megtalálták a kiskapukat, azok ezzel együtt is meg fogják, s a változással csak azt érik el, hogy kiterjesztik az érintettek
körét, s megnövelik terheiket.
Az alábbiakban összefoglaltuk a legfontosabb változásokat:
A személyi jövedelemadót érintő módosító javaslatok:
- az adótábla alacsonyabb, azaz 18 százalékos adókulcsának sávhatára 1,7 millió Ft-ról 2 millió Ft-ra
emelkedhet;
- csak a belföldi illetőségű magánszemély kérhet adóhatósági adómegállapítást, a külföldi rezidens személyek önadózóként tehetnek eleget bevallási kötelezettségüknek;
- ha a kamatjövedelem / árfolyamnyereség megállapításakor a kifizető a szerzéskori értéket vagy annak járulékos költségeit nem vette figyelembe, akkor azt a magánszemély az adóbevallásában érvényesítheti;
- a cafeteria elemekre valamint az adómentes reprezentáció és adómentes üzleti ajándék után 11 százalék egészségügyi hozzájárulás kerülhet bevezetésre;
- megszűnhet az adómentes juttatások korlátozása, azaz eltörölhetik 54 százalék személyi jövedelemadó és 29 százalék társadalombiztosítási járulék fizetési kötelezettséget, ha az adómentes jövedelmek együttes értéke túllépi a 400 ezer forintot;
- a cégautó adó külön törvényben kerülhet meghatározásra, mely szerint az adó alapja a korrigált bekerülési érték lenne, és mértéke pedig 6 százalék.
A társadalombiztosítási járulékot érintő módosító javaslatok:
- a minimálbér kétszereséig a foglalkoztató a jelenlegi 29 százalék helyett 25,5 százalék társadalombiztosítási
járulékot fizethet.
A munkaadói és a munkavállalói terheket érintő módosító javaslatok:
- változhat a szakképzési hozzájárulás és a munkaadói járulék alapja a társadalombiztosítási járulék alapjára, míg a munkavállalói járuléknál az egészségbiztosítási járulék alapjára;
- változhat a munkaadói járulék kulcsa a jelenlegi 3 százalékról a minimálbér kétszereséig 1,5 százalékra, felette
maradna a 3 százalék;
- változhat a rehabilitációs járulék mértéke 177 600 Ft/fő-ről 532 800 Ft/fő-re.
A társasági adót és a különadót érintő módosító javaslatok:
- 2009-től megszűnhet a különadó és a társasági adókulcs 18 százalékra
emelkedhet;
- a nem bevételszerző tevékenységgel kapcsolatos költségekre, ráfordításokra vonatkozó szabály általános szabályként jelenhet meg az alapelvek között;
- transzferár-szabályozást az új törvényjavaslat kiterjesztheti belföldi társaságok és külföldi telephelyeik között lebonyolított ügyletekre, illetve az alapításra is vonatkoznának a szabályok;
- egyszerűsödhetnek az értékcsökkenés elszámolásának szabályai;
- a tervek szerint megszűnhet:
1. az alultőkésítési szabály;
2. a helyi iparűzési adó összegével történő adóalap-csökkentés lehetősége;
3. a céltartalék képzéshez, felhasználáshoz kapcsolódó adóalap módosítás;
4. az elszámolt értékvesztés összegéhez, illetve a nem behajthatatlan követelések elengedésével kapcsolatban elszámolt ráfordításhoz kapcsolódó adóalap módosító tételek;
5. a veszteségelhatárolás engedélyeztetési kötelezettsége abban az esetben, ha az előző két adóév adóalapja negatív
vagy a költségek és ráfordítások meghaladják a bevételek 50 százalékát;
6. a kapcsolt vállalkozásoknak fizetett és a kapott kamat különbözet 50 százalékához kapcsolódó adóalapkedvezmény;
7. a jogdíj kedvezményes adózása;
8. a tőkepiaci nyereségre vonatkozó kedvezményes adózás;
9. az adományozásra adott adóalap-kedvezmény;
10. az a szabály, amely lehetővé tette a befektetett eszközökön, hosszú lejáratú kötelezettségeken elszámolt, nem realizált árfolyamkülönbözet adóztatásának elhalasztását;
11. számos, a kis- és mikrovállalkozások számára kedvező adóalap-csökkentő tétel.
A helyi iparűzési adót érintő módosító javaslatok:
- A kutatás-fejlesztés közvetlen költsége levonható lenne az adóalapból;
- a jogdíj bevétel nem lenne levonható a nettó árbevételből az adóalap számításkor.
Az általános forgalmi adót érintő módosító javaslatok:
- részben szigorodhatnak, részben enyhülhetnek a számlázási határidőre vonatkozó szabályok;
- pontosításra kerülhet néhány a tevékenység közérdekű jellegére tekintettel adómentes szolgáltatás;
- változhat az utas fogalma és az utazásszervező adófizetési kötelezettsége az utazásszervezési szolgáltatással kapcsolatban;
- változhat a szabály a tekintetben, ha az adóalany olyan számlát bocsátott ki, amely mögött nincs teljesítés, akkor az adófizetési kötelezettség alól csak akkor mentesülhet, amennyiben ezt a számlát érvényteleníti.
A jövedéki adót érintő módosító javaslatok:
- változhat a jövedéki biztosítékra vonatkozó szabályozás (külföldi pénzintézet bank garanciája, mint jövedéki biztosíték);
- megszűnhet a Szolgáltatások Jegyzéke;
- változhat a bioüzemanyagokra vonatkozó szabályozás;
- pontosításra kerülhetnek az adójegykészletezés szabályai;
- adófizetési kötelezettség keletkezhet az elkobzott termékek után is;
Az illetékeket érintő módosító javaslatok:
- feltűnő értékaránytalanság esetén illetékfizetési kötelezettség keletkezhet;
- változhat a kedvezményezett eszközátruházáshoz kapcsolódó illetékkedvezmény;
- ingatlanforgalmazási célú illetékkedvezmény esetén pontosításra kerülhet a továbbértékesítés igazolásának feltételei;
- változhatnak a vagyonszerzés bejelentésére vonatkozó szabályok.
Az adózás rendjéről szóló törvényt érintő módosító javaslatok:
- változhatnak az átalakuláshoz kapcsolódó szabályok, mely szerint a jogutód a jogelőd átalakulásának napjával kijelentheti, majd a jogutód megalakulása napján bejelentheti a foglalkoztatottakat;
- bevezethetik az ügyvédi székhelyszolgáltatással biztosított székhely esetén a bejelentési
kötelezettség a megbízás időtartamára és az ott tartott iratok körére vonatkozóan;
- súlyosbítási tilalom kerülhet bevezetésre a felügyeleti eljárásban;
- lehetőség lesz az azonos kötelezettségcsoportba tartozó befizetések egy számlára történő befizetésére;
- csökkenhet az adóbevallásban szereplő tételek száma;
- kiterjeszthetik a számlaadásért való felelősséget (bizonyítási teher az adózóra kerülhet);
- általánossá tehetik az adóbecslést;
- az adózóra terhelődhet a költségek indokoltságának bizonyítása;