hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Adónemek és adókedvezmények Lengyelországban

  • adozona.hu

Az utóbbi években a lengyel adórendszer jelentős változásokon esett át. A cél egy átlátható, a piacgazdasággal harmonizáló rendszer létrehozása.



A két legfontosabb változtatás 1992-ben a személyi jövedelemadó bevezetése és a forgalmi adó hozzáadottérték-adóval (áfa) való felcserélése volt. A külföldi vállalatok, a vegyesvállalatok és a külföldi személyek ugyanazokat az adókat fizetik, mint a lengyel jogi és természetes személyek, hacsak valamelyik kettős adóztatás elkerüléséről szóló egyezmény másképp nem rendelkezik. Lengyelország a kettős adózástatásról szóló megállapodások vonatkozásában az OECD-egyezményeket tekinti kiindulópontnak. Az egyezmények a viszonosság elvén alapulnak, és bizonyos adófajtákat csökkenthetnek vagy megszüntethetnek.

A kettős adózás kényszere korábban azokra vonatkozott, akiknek mindkét országban volt tartózkodási engedélyük, így a külföldön munkát vállalók többsége megszakított minden kapcsolatot hazájával, hogy ezt elkerülje. Becslések szerint Lengyelország 2004-es uniós csatlakozása óta közel 2 millióan vándoroltak ki munkavállalási céllal - főként Írországba és Nagy-Britanniába -, elsősorban építőipari munkások. Ezalatt Lengyelországban egyre nagyobb szakember-hiány alakult ki éppen az építőiparban - de a szállításban és a hajógyártásban is -, miközben Európában itt a legmagasabb a munkanélküliségi ráta. Mivel a külföldön munkát vállalók döntő része képzett szakember, a kettős adóztatás elkerüléséről szóló egyezményektől a hatóságok azt remélik, hogy egy részük visszatér az országba.

Személyi jövedelemadó
Azoknak a magánszemélyeknek, akiknek állandó tartózkodási helye Lengyelországban van, vagy akinek tartózkodása egy adóéven belül meghaladja a 183 napot, személyi jövedelemadót kell fizetniük. Azok a külföldiek, akik ideiglenesen tartózkodnak Lengyelországban és külföldi vállalkozás, külföldi tőkéjű cég, külföldi vállalat vagy bank képviseletének alkalmazottai, csak a Lengyelországban szerzett jövedelmük után kötelesek adót fizetni. Az adótábla Lengyelországban is sávosan progresszív, az adókulcsokhoz rendelt jövedelmi szinteket azonban érdemes néhány ország hasonló paraméterével összehasonlítani. 

Adóalap (PLN)
Jövedelemadó (PLN)
37.024 PLN-ig
19%
37.024-74.048 PLN
6.504,4 + 30%-a a 37.024 PLN-t meghaladó jövedelemnek
74.048 PLN-től
17.611,68 + 40%-a a 74.048 PLN-t meghaladó jövedelemnek

A 2004-ben csatlakozott tagállamok között Lengyelországban az egyik legmagasabb a felső személyi jövedelemadó kulcs sávhatára: Magyarországon ennek egyharmada után már 36 százalék adót fizetünk. Európa számos országában ehhez az adóalaphoz lényegesen alacsonyabb kulcs tartozik. A már említett Nagy-Britanniában például évi 12 ezer font jövedelem után a munkavállaló 22 százalékkal adózik, míg Lengyelországban keresetének 40 százalékát fizeti be a költségvetésbe. A lengyel felső sávhatár kétszeresét kell keresnie a magánszemélynek a szigetországban ahhoz, hogy 40 százalékos adófizetési kötelezettsége legyen.

Lengyelországban – német mintára – a „splitting” módszert alkalmazzák, vagyis a házastársak külön és együtt is adózhatnak, az utóbbi esetben együttes jövedelmük kettéosztásával. Bizonyos tételek levonhatók az adóból, ezek közül az egyik legfontosabb az építési terület vételára és a házépítés költségei. A személyi jövedelemadóról szóló törvény közel hatvan esetben ad mentességet és számos, az adóalapból, illetve az adóból levonható kedvezményt tartalmaz.

Társasági adó
A gazdasági átalakulás ideje alatt Lengyelország folyamatosan csökkentette az állam gazdasági szerepvállalását; az elmúlt tíz évben folyamatosan mérsékelte a társaságokat terhelő adókat: míg 1997-ben a társasági adó mértéke 38 százalék volt, jelenleg 19 százalék. 

Társasági adót jogi személyeknek kell fizetniük. Azok a cégek, amelyeknek regisztrált irodájuk vagy igazgatótanácsuk Lengyelországban van, valamennyi bevételük adóköteles, a cég honosságára tekintet nélkül. Amennyiben egy vállalatnak Lengyelországban nincs regisztrált irodája vagy igazgatótanácsa, csak a Lengyelországban szerzett bevételei után kell adóznia. A társasági adó nem vonatkozik a mezőgazdasági és az erdőgazdálkodásból származó jövedelemre (a mezőgazdasági termelés bizonyos ágazatainak kivételével és az erdőgazdálkodásról szóló törvény ide vonatkozó korlátozásaival).

Tőkejövedelmek után fizetendő adó
Ezt az adót 2004-ben vezették be a költségvetési reform keretében, mértéke jelenleg egységesen 19 százalék. (A lengyel pénzügyminiszter, Zyta Gilowska szerint 2009-re lehetővé válik ennek az adófajtának az eltörlése.)

Járulékok
Az átlagos összes járulékterhelés 40 százalék körül alakul, a munkavállalók által fizetendő rész azonban megközelíti a munkáltató által teljesítendőt.

Általános forgalmi adó
Lengyelországban az általános áfakulcs 22 százalék. Kedvezményes 7 százalékos kulcsot alkalmaznak többek között a szállításra (a taxi kivételével), egyes mezőgazdasági termékekre (műtrágya, rovarirtó szerek, mezőgazdasági gépek), gyerekholmikra és az egészségvédelemmel kapcsolatos termékekre.
Néhány élelmiszer, társadalmi és kulturális szolgáltatás áfamentességet élvez, a feldolgozatlan termékeket (tej, tojás, hal, zöldségfélék) 3 százalékos áfa terheli. 

Jövedéki adó
Jövedéki adót fizetni a magán- és jogi személyek is kötelesek. Ez az adófajta 21 termékcsoportra vonatkozik, többek között személygépkocsira, vadászfegyverre, üzemanyagra és kenőolajokra, műanyagcsomagolásra, sóra, alkoholos italokra, dohánytermékekre, videokamerára, jachtra és motorcsónakra, parfümökre stb. A jövedéki adó mértéke változó, 5-19 százalék között alakul, elsősorban a termék típusától függ, és importált termékek esetében mindig magasabb.

Helyi adók
A helyi adók szintjét és a kedvezmények nagyságát a helyi hatóságok határozzák meg. Hasonlóan a magyarországi gyakorlathoz, a parlament csak a maximálisan alkalmazható adószintet állapítja meg. A helyi adók közül a legfontosabb az ingatlanadó. Mértéke az ingatlan típusától függ: a kereskedelmi célú ingatlanok után fizetendő adó többszöröse a lakóépületekének, az ingatlan korától, állapotától függetlenül. Az adót az ingatlan tulajdonosainak kell megfizetniük.

Egyéb adók, díjak
Örökösödés és ajándékozás estén a megszerzett tárgy vagy tulajdonjog piaci értéke alapján kell adót fizetni. Az adókulcs progresszíven változik, mértéke függ az ajándékozó és a fogadó személy közötti viszony minőségétől.

Az új tagországok közül Magyarországon kívül Lengyelországban is alkalmaznak regisztrációs adót. Szintén hasonló az adminisztratív eljárásokhoz kapcsolódó, az eljárás típusától függő mértékben meghatározott okmánybélyeg díja.

Lengyelország a csatlakozást követően 1,5 százalékponttal növelte a GDP arányos adóterhelést. Ennek ellenére a 32 százalékos érték még mindig alacsonyabb a magyarországi 38,6 százaléknál, illetve az EU-25-ök átlagaként számított 40,9 százaléknál. Ezen belül a közvetlen adók részaránya folyamatosan csökkent, tíz év alatt a felére. A közvetlen adókon belül 6 százalék a társaságoktól, ennek kétszerese a magánszemélyektől származó adóbevételek aránya. A közvetett adók és a társadalombiztosítási bevételek aránya közel azonos. A térség nagy vonzereje még mindig az alacsony munkaköltség: számítások szerint egy német autóalkatrész-gyártó 30 százalékot takaríthat meg a költségein, ha gyártását Lengyelországba telepíti.

Ambrus Attiláné
NYME-KTK Pénzügyi és Számviteli Intézet

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Ügyfélkapu+

Szipszer Tamás

adószakértő

Ügyfélkapu

Szipszer Tamás

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 november
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink