További témák
hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Miért nem vizsgálja a politikusokat az APEH?

  • dr. Marosi Andrea

Bár az országgyűlési képviselőknek már jó ideje kell nyilatkozniuk vagyoni helyzetükről, vagyonnyilatkozatuk alapján eddig még senki nem vizsgálta esetlegesen eltitkolt adóforintjaikat. Draskovics Tibor, tárca nélküli miniszter a rendszer átalakítását szorgalmazná, részletesebb és szigorúbb számadást javasol. A politikus mondatait a VI. Pénzügyi Csúcstalálkozón kommentálta Vámosi-Nagy Szabolcs, az Ernst & Young adószakértője.

 "Olyan ez, mint a szerelmi vallomás, jó dolog elhinni, de azért nem lehet egészen készpénznek venni” – mondta két évvel ezelőtt a politikusok vagyonnyilatkozataival kapcsolatban Kolláth György alkotmányjogász. A helyzet azóta nem sokat változhatott, bár az országgyűlési képviselőknek és a mandátum nélküli minisztereknek 10-15 oldalas nyomtatványban kell nyilatkozniuk ingó- és ingatlan vagyonukról, gazdasági érdekeltségeikről, megtakarításaikról, illetve tartozásukról mandátumuk kezdete és vége mellett minden év elején. 

A politikusoknak elvileg azért kell számot adniuk vagyoni helyzetükről hogy az adófizető társadalom számára átláthatóbbá váljon pénzügyi helyzetük, a gyakorlatban azonban ki sem derülhet a nyilatkozatukból, mekkora a tényleges vagyonuk – mondta Vámosi-Nagy Szabolcs. Ha ugyanis egy korrupt képviselő a vele nem egy háztartásban élő, nagykorú fiának vásárol ingatlant, az nem olvasható ki a vagyonnyilatkozatból. Ugyanez vonatkozik a cégnévre vásárolt autóra is – hangsúlyozta az adószakértő. Vámosi szerint a vagyonnyilatkozat kitöltése egyelőre csupán formalitás, összeállításánál annak idején ki sem kérték az adóhivatal véleményét, holott a hatóságnak legalább volt ebben tapasztalata – tette hozzá az APEH egykori elnökhelyettese. Arra a kérdésre tehát, hogy a vagyonnyilatkozat intézménye - mint egyfajta jogintézmény - alkalmas-e arra, hogy az állampolgárok nyomon követhessék, átláthassák a képviselők, a politikusok vagyongyarapodását, nehéz választ adni. 

A közigazgatás és a politikai elit hitelességének megerősítéséhez szigorúbban kellene vizsgálni a képviselői vagyonnyilatkozatokat – felelte az Adózóna kérdésére Draskovics Tibor, a közigazgatás összehangolásáért felelős tárca nélküli miniszter nem sokkal azután, hogy a VI. Pénzügyi Csúcstalálkozón javasolta a vagyonosodási vizsgálatok kiterjesztését politikusokra. A szándék, mint mondta, kormányoldalon megvan, az ehhez kapcsolódó törvényjavaslat elkészítése pedig politikai konszenzus kérdése. A miniszter - Vámosi szerint - arra is gondolhatott, hogy a jövőben az országgyűlési képviselők vagyonnyilatkozatait nem csupán az országgyűlés, hanem az adóhivatal is ellenőrizhetné és az esetleges ellentmondások alapján vagyonosodási vizsgálatot, adóellenőrzést kezdeményezhetne az érintett politikusnál.

A politikai szándék értékelhető, azonban korlátozott érvényű – kommentálta Draskovics Tibor javaslatát az Ernst &Young adószakértője. Vámosi azt is elmondta, hogy amíg ő volt az APEH elnökhelyettese - tudomása szerint - az adóhatóság nem vizsgált politikusokat. Ez azonban azt is jelentheti, hogy az eljárás alá vont politikus nem nyújtott be jogorvoslatot, mert hozzá, mint az APEH akkori elnökhelyettese csak így szerezhetett volna róla tudomást.

Az APEH kizárólag magánszemélyeknél indít vizsgálatot név és adószám alapján - tehát nem egy adott szakma vagy pozició miatt - akkor, ha az adóhatósághoz által megismert adatok gyanút keltenek. Amennyiben tehát valamelyik képviselő vagyonnyilatkozatában más szerepel, mint a földhivatali bejegyzésben, akkor indulhat vizsgálat. Hasonló helyzet alakulhat ki, ha névtelenül feljelentenek egy politikust és a vádakról kiderül, hogy megalapozottak. A névtelen feljelentők többsége bosszúálló alkalmazott, akit kirúgtak vagy a tartásdíjért pereskedő volt feleség. Az adószakértő becslése szerint a vádak 60 százaléka megalapozott.
.




Az előfizetéssel elérhető tartalmak között további cikkeket olvashat a témáról.

Válasszon csomagajánlataink közül:

Ha előfizetőnk, lépjen be!

TÖBB MINT TÖRVÉNYTÁR!
Ezért érdemes előfizetni!

Kérdések és válaszok

Áfatörvény 85. § (1) pont n) alpont

dr. Bartha László

adójogi szakjogász

Általános forgalmi adó

dr. Bartha László

adójogi szakjogász

Székhely bejelentése

dr. Nagy András Zoltán

ügyvéd

Dr. Nagy András Zoltán Ügyvédi Iroda

2019 július
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4
hirdetés
FONTOS JOGSZABÁLYOK
  1. KATA és KIVA 2012. évi CXLVII. törvény a kisadózó vállalkozások tételes adójáról és a kisvállalati adóról
  2. Art. 2003. évi . XCII. törvény
  3. Áfa 2007. évi CXXVII. törvény
  4. Áht. 1992. évi XXXVIII. törvény
  5. EHO tv. 1998. évi LXVI. törvény az egészségügyi hozzájárulásról
  6. Ekho tv. 2005. évi CXX. törvény az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulásról
  7. EVA tv. 2002. évi XLIII. törvény az egyszerűsített vállalkozói adóról
  8. Helyi adó tv. 1990. évi C. törvény a helyi adókról
  9. Itv. 1990. évi XCIII. törvény az illetékekről
  10. Jöt. 2003. évi CXXVII. törvény a jövedéki adóról és a jövedéki termékek forgalmazásának különös szabályairól
  11. Rega. tv. 2003. évi CX. törvény a regisztrációs adóról
  12. Szakhoz. tv. 2003. évi LXXXVI. törvény a szakképzési hozzájárulásról és a képzés fejlesztésének támogatásáról
  13. Számv. tv. 2000. évi C. törvény a számvitelről
  14. Szja 1995. évi CXVII. törvény
  15. Szlarend 24/1995 PM rendelet
  16. Tao tv. 1996. évi LXXXI. törvény a társasági adóról és az osztalékadóról
  17. Tbj. 1997. évi LXXX. törvény a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről
  18. Tbj. vhr. 195/1997. (XI. 5.) Korm. rendelet a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről szóló 1997. évi LXXX. törvény végrehajtásáról
  19. Tny. 1997. évi LXXXI. törvény a társadalombiztosítási nyugellátásról
  20. Tny. vhr. 168/1997. (X. 6.) Korm. rendelet a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény végrehajtásáról

Ön korábban már belépett a HVG csoport egyik weboldalán. Ha szeretne ezen az oldalon is bejelentkezni, ezen a linken egy kattintással megteheti.

X