hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Vizsgálja a GVH a fogyasztói döntéseket befolyásoló digitális összehasonlító eszközök hatását

  • adozona.hu

A Gazdasági Versenyhivatal piacelemzést indít a digitális összehasonlító eszközök (honlapok és mobil-applikációk) alkalmazására jellemző piaci folyamatok, valamint a fogyasztói döntésekre gyakorolt hatásuk feltárására.

A GVH az elmúlt évben közzétett középtávú digitális fogyasztóvédelmi stratégiájában jelezte, hogy nagyobb figyelmet kíván szentelni „az egyre nagyobb számú és elterjedtebb digitális összehasonlító eszközök a fogyasztói döntéshozatalban betöltött szerepe megismerésének”.

Az összehasonlító eszközök használata segítheti a fogyasztók tájékozottabb döntéshozatalát, az átláthatóságot, így a piaci versenyt is. Lényeges azonban, hogy használatuk során a fogyasztó megfelelő tájékoztatáshoz jusson, például

  • az összehasonlított termékjellemzők és árak valósak legyenek,
  • a fogyasztó tudja, hogy az összehasonlítást, valamint a rangsorolást milyen szempontok alapján végzik,
  • tudjon arról is, hogyan használják fel adatait az üzleti modell részeként,
  • illetve ki az adott digitális összehasonlító eszköz üzemeltetője.

A GVH a piacelemzési eljárásban – a digitális összehasonlító eszközök használatával kapcsolatos fogyasztói elvárások, szokások és tapasztalatok felmérése mellett – annak feltárására törekszik, hogy

  • az eszközök működtetői mennyire ismerik a fogyasztókkal szembeni tisztességes kereskedelmi gyakorlatok támasztotta elvárásokat, és mennyire felelnek meg ezeknek;
  • hogyan és miért változtak az ilyen eszközök akár tartalmilag, akár megjelenésükben,
  •  milyen üzleti modellek állhatnak ezek hátterében,
  • illetve üzemeltetőik milyen kommunikációs tevékenységet végeznek.

A GVH az elemzésben azon szektorokra összpontosít, amelyekben a fogyasztóknak magas keresési költségeik lehetnek, az eszközöket a fogyasztók széles köre veszi igénybe, a piacon kevés ilyen eszköz verseng, vagy ahol az összehasonlító szolgáltatásokat intenzív kommunikáció kíséri. A GVH úgy tervezi, hogy a piackutatás részeként elsősorban a kiskereskedelem, a szállásfoglalás és az utazási szolgáltatások, valamint a pénzügyi és a biztosítási szolgáltatások területén elérhető weboldalakat és az azokhoz köthető applikációkat vizsgálja.

A piacelemzés keretében a hatóság elsősorban a nyilvánosan hozzáférhető piaci információk felhasználásával, illetve az érintett piaci szereplők önkéntes válaszadáson alapuló megkeresése útján méri fel és elemzi a vizsgált piac működését, a piaci folyamatok és a piaci trendek alakulását, továbbá mindezek hatását a versenyre és az üzletfelekre, különösen a fogyasztókra. A piacelemzés eredményeit, az elemzés által feltárt tényeket és megállapításokat a GVH tanulmányban foglalja össze, és honlapján nyilvánosságra hozza.

A GVH a piacelemzéshez várja valamennyi érintett észrevételeit a piacelemzes-doe@gvh.hu piacelemzes-doe[-AT-]gvh.hu e-mail címen. A piacelemzés megindításáról szóló hirdetmény, amely az elemzés tervezett ütemezését is tartalmazza, a GVH honlapján olvasható.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Üzemi baleset

Széles Imre

tb-szakértő

Gyógytorna

Surányi Imréné

okleveles közgazda

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 november
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink