Új energiacímkék, szigorúbb szabályok – a hűtők negyede nem felelt meg az előírásoknak

  • adozona.hu

A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) szakmai irányítása alatt álló kormányhivatalok rendszeres ellenőrzéseket végeznek annak érdekében, hogy a háztartási készülékek energiacímkéinek és termékismertetőinek adatlapjai a jogszabályi követelményeknek megfelelően jelenjenek meg mind a hagyományos üzletekben, mind az online értékesítési felületeken. A 2025. évi ellenőrzések minden harmadik esetben jogsértést állapítottak meg, a hűtőkészülékek negyede nem felelt meg a jogszabályi előírásoknak – olvasható az NKFH közleményében.

Az Európai Unió energiacímkézési rendszere 2021. március 1-jétől tért vissza az A-tól G-ig terjedő energiaosztály-skálához, amely a fogyasztók tájékozottabb döntéshozatalát, valamint a gyártók hatékonyabb termékfejlesztését hivatott elősegíteni. A szabályozás

– a mosogatógépekre,

– a mosógépekre,

– a mosó-szárítógépekre,

– a hűtőkre,

– a fényforrásokra és

– a televíziókra, monitorokra

terjed ki.

A módosítás részeként 2025. július 1-jétől pedig már a háztartási szárítógépek is kizárólag az új típusú energiacímkével kerülhetnek forgalomba.

Ezzel párhuzamosan az ökodizájn-szabályozás is szigorodott: ettől az időponttól kezdve kizárólag energiahatékony, hőszivattyús szárítógépek hozhatók forgalomba.

A háztartási szárítógépek új címkéjén szerepel többek között a márkanév, a modellazonosító, az energiahatékonysági osztály (A–G), a 100 szárítási ciklusra vonatkozó energiafogyasztás (kWh), a kondenzációhatékonysági osztály, a zajkibocsátási szint, az eco program kapacitása és időtartama, valamint a jogszabályi hivatkozás. Újdonság a QR-kód, amely az Európai Energiacímkézési Terméknyilvántartásban, az úgynevezett EPREL-adatbázisban elérhető részletes termékadatlaphoz vezet.

Az NKFH szakmai irányítása alatt álló kormányhivatalok folyamatosan ellenőrzik az energiacímkézési szabályok betartását. Idén tavasszal a hűtők, a fagyasztók és a bortárolók átfogó ellenőrzésére került sor. A kormányhivatalok országosan összesen 172 ellenőrzést folytattak le, jogszabálysértést 56 esetben állapítottak meg, ami az összes ellenőrzés egyharmadát tette ki. A webáruházakban 63 százalékos volt a kifogásolási arány, míg a hagyományos boltokban jóval kedvezőbb tapasztalatokat szerzett a hatóság.

A vizsgálat során 2025 különböző fajtájú termék került ellenőrzés alá, ezek negyedénél merült fel valamilyen jogsértés. A hagyományos üzletekben szinte minden termék rendelkezett energiacímkével, ezzel szemben az online áruházak esetében a címkék 15 százalékánál hiányzott a megjelenítés.

Kedvezőtlenebb adat, hogy a termékismertető adatlapok az online platformokon 41 százalékban nem voltak elérhetők. A hatóság megállapította, hogy bár a szállítók biztosítják a szükséges dokumentumokat, azok feltöltése és megjelenítése sok esetben elmarad a webáruházak részéről.

A vizuális hirdetések és műszaki promóciós anyagok – például reklámok, szórólapok, prospektusok – esetében a vizsgálatok szerint ezek 22 százalékánál hiányzott az energiahatékonysági osztály feltüntetése, vagy nem volt megfelelő a megjelenítés – olvasható az nkfh.gov.hu-n.
Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Elhunyt egyéni vállalkozó munkavállalói

Lepsényi Mária

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2025 július
H K Sze Cs P Sz V
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3

Együttműködő partnereink