adozona.hu
TOP 5 GVH bírság 2023-ban
//adozona.hu/altalanos/TOP_5_GVH_birsag_2023ban_PEI0B0
TOP 5 GVH bírság 2023-ban
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 2023-ban összesen több mint 2,2 milliárd forint összegű bírságot szabott ki vállalkozásokkal szemben. A Maráczi, Fellegi és Társai Ügyvédi Iroda 2024. január 4-ei összefoglalójában kiderül, melyek voltak 2023-ban a legnagyobb versenyhatósági bírsággal érintett ügyek.
5. Megtévesztő telemarketing-műsor – 113 000 000 Ft bírság
Ügytípus: fogyasztóvédelem
Bírsággal sújtott vállalkozások: Telemarketing International Kft., Mediashop Holding GmbH
A GVH az eljárás során megállapította, hogy a vállalkozások több termék (elektromos gyomirtó, akkumulátoros szegélynyíró, elektromos borotva és késkészlet) esetében megtévesztő kommunikációs gyakorlatot folytattak – többek között – országos televíziócsatornákon.
A kereskedelmi kommunikációk azt a látszatot keltették, hogy a termékek árából adott kedvezmény csak korlátozott ideig elérhető, továbbá a vállalkozások megtévesztően kommunikáltak például a versenytársakhoz képesti árelőnyről, valamint az egyes tartozékok „ajándék” jellegéről.
4. Étrend-kiegészítők megtévesztő telemarketingje – 116 800 000 Ft bírság
Ügytípus: fogyasztóvédelem
Bírsággal sújtott vállalkozás: Helvetia Direct Marketing s.r.o.
A cseh forgalmazók úgy próbálták a magyar fogyasztókat rendszeres termékcsomagjaik megrendelésére rábírni, hogy a hívások során a döntéshez szükséges legfontosabb információkat elhallgatták ajánlatukról.
Ennek megfelelően, a fogyasztók nem lehettek tisztában azzal, hogy ha beleegyeznek a termék „kipróbálásába”, akkor valójában rendszeres csomagküldésre vonatkozó szerződést kötnek a céggel. Ezen túlmenően, a vállalkozás homályosan, félreérthetően, vagy egyáltalán nem is közölte a nevét és címét, a rendszeres csomagok költségét, illetve a lemondásuk feltételeit.
3. Elittárs-ügy – 169 000 000 Ft bírság
Ügytípus: fogyasztóvédelem
Bírsággal sújtott vállalkozás: Spark Networks Services GmbH
A GVH megállapította, hogy a vállalkozás elhallgatta a különböző platformjain azt, hogy az előfizetés nélküli regisztráció érdemi társkeresés folytatására nem alkalmas: az ingyenesen regisztrált felhasználóknak nem volt lehetőségük a többiek profilképének megtekintésére, üzenetek küldésére vagy olvasására.
A vállalkozás továbbá a következő megtévesztő állításokat tette az elérhető felhasználói bázisáról: „15 millió aktív tag világszerte”, „Havonta 800 000 új tag – Oldalainkon regisztrált összes új felhasználó”. Az eljárás során megállapításra került, hogy a fenti állítások a magyar felhasználók számára ténylegesen nem elérhető felhasználói kört jelöltek, emellett pedig nem az aktív tagok valós számát jelezték.
2. Közúti kartell – 284.800.000 Ft bírság
Ügytípus: versenykorlátozó megállapodás
Bírsággal sújtott vállalkozások: MAGYAR PLASTIROUTE Kft., Bakony Plastiroute Kft., Alfa-Girod Kft., Heoscont Hungária Kft., Fa-Forg-Tech Hungária Kft., Belfry UT Kft., ˮSZABADOS-OK” Kft., KöSZOLG-KER KFT., Road-Piktor Kft., Road Signal Kft., Bihar Út Kft., Forgút Bt., Medivia Kft., Út-Piktor Kft., WAYSIDE Kft., Ring-BNP Kft., „Víz-Szervíz-ÉPÍTŐ” Kft.
A GVH versenyfelügyeleti eljárása feltárta, hogy a hazai útjelfestéssel és közúti táblázással foglalkozó vállalkozások nagy része felosztotta egymás között a piacot 2012 és 2014 között, amelynek keretében a cégek egyeztették a tenderekre beadandó ajánlati áraikat, a nyertes személyét, illetve a munkákkal kapcsolatos kompenzációkat.
1. Vodafone-ügy – 932 420 000 Ft bírság
Ügytípus: fogyasztóvédelem
Bírsággal sújtott vállalkozás: Vodafone Magyarország Zrt.
A Vodafone Magyarország Zrt. 2015 szeptembere és 2016 augusztusa között jogellenesen népszerűsítette a szolgáltatásait a „Csatlakozz Európa legnagyobb 4G partnerhálózatához!” és a „Csatlakozz Európa legnagyobb 4G hálózatához!” szlogenekkel. A versenyhatósági eljárás során a cég nem tudta igazolni, hogy hálózatán keresztül valóban Európa területének a versenytársainál nagyobb része volt elérhető.
A GVH döntése alapján így a fenti szlogenek megalapozatlanul állították a vállalkozás piacelsőségét a szolgáltatás egy lényeges jellemzőjét, a hálózati lefedettséget tekintve, vagyis az érintett állítások a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmába ütköztek. [A Kúria a Versenyhivatalt a korábbi határozat bírságra vonatkozó rendelkezései körében kötelezte új eljárásra, amely során a Vodafone lemondott a jogorvoslatról, valamint elfogadta a GVH értékelését.]
Összegzésként kijelenthető, hogy a 2023-ban kiszabott összesen körülbelül 2,2 milliárd forint összegű bírság idén sem közelíti meg a megelőző évben kiszabott bírságösszeget (2022-ben: 3,7 milliárd forint), ugyanakkor versenyhatósági oldalról továbbra is megfigyelhető a fogyasztói jóvátételek előnyben részesítése: több elmarasztalt cég a bírság csökkentése érdekében az idén is nagyösszegű kompenzációt vállalt a fogyasztók irányába (összesen mintegy 250 millió forint értékben). (A fogyasztói jóvátételek gyakorlatáról a korábbiakban itt írtunk: GVH óriásbírságok helyett fogyasztói jóvátétel?) – derül ki a Maráczi, Fellegi és Társai Ügyvédi Irodaaz összefoglalójából.
Hozzászólások (0)