Könnyebbé válhat a cégalapítás, az első alkalmazott felvétele a kisebb vállalkozásoknál. Különleges kiváltságokban részesülhetnek az agráriumban, kereskedelemben működő kkv-k. Ehhez azonban gyors kormányzati döntések kellenek, írja az fn.hu.
Vakablakos rendszernek csúfolják egymást közt az államigazgatásban dolgozók az állampolgári, vállalkozási ügyek lehető leggördülékenyebb intézésére kifejlesztett egyablakos rendszert. Ha a működtetői ilyen véleménnyel vannak az ügyfélbarátnak szánt adminisztrációs platformról, el lehet képzelni, mit gondolnak róla a felhasználók. S ez csak a jéghegy csúcsa.
Ma Magyarországon ügyet intézni, amelyben érintett az állam valamelyik szerve, maga a pokoljárás. Kiszámolták, hogy átlagosan négy telefonba kerül, mire eljutunk a megfelelő ügyintézőhöz, akinél végre érdemi információkhoz juthatunk. S akkor még nem esett szó a levélváltásokról, a személyes ügyintézésről, a papírmunkáról. Az egyéni vállalkozás indításakor például négyféle nyomtatvánnyal van dolga az embernek. Először a kerületi okmányiroda regisztrációja készül el, majd a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) kér be kétféle nyomtatványt, két-két példányban, s a budapesti vállalkozóknak a fővárosi adóigazgatást is fel kell keresnie. Miközben már az okmányirodai regisztrációban minden lényeges adat megjelenik: a vállalkozás nyilvántartási száma, a statisztikai számjele, az adószáma, illetve azok a fontosabb tevékenységek, amelyekből bevétele lesz a vállalkozónak.
Ezek az információk azonban nem futnak végig az államigazgatás, közigazgatás medrében, az adatok újabb és újabb bejelentésére van szükség a különböző hatóságoknál, hogy a vállalkozás teljesen jogszabályszerűen tudja elkezdeni működését. Egy friss vállalkozó elmesélte lapunk munkatársának, mit tartott a leginkább abszurd momentumnak. A NAV egyebek mellett egy olyan nyomtatványra is igényt tartott, ráadásul két példányban, amit kizárólag az adóhatóság internetes felületéről lehetett le- illetve kitölteni. De csak papír alapon volt beadható.
Régen ezeket a papír alapú dokumentumokat meg lehetett vásárolni az ügyfélszolgálatok mellett működő nyomtatványboltokban. Ez a lehetőség azonban az elektronikus ügyintézés elterjedésével megszűnt. Az íveket mégis papíron kéri be a hatóság, arra hivatkozva, hogy ezek segítségével tudja megteremteni a vállalkozó ügyfélkapus kapcsolatát. Az nem számít, hogy állampolgárként egyébként már van-e ügyfélkapus hozzáférése az ügyfélnek. Őt vállalkozóként újból nyilvántartásba kell venni. Ami azért furcsa és érthetetlen eljárás, mert például a vállalkozóként szerzett jövedelem esetében nem okoz gondot, hogy a tevékenység ellenértékét a magánszemély által nyitott folyószámlára utalja a megbízó.
A vállalkozás indításán gondolkodó olvasóink számára van egy rossz hírünk. A jövőben sem lesz egyszerűbb az eljárás. A Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium lapunknak küldött válaszából kiderül, hogy mivel az egyéni vállalkozó a központi büdzsébe utalt adók mellett a helyi önkormányzatoknak is fizet adókat, ezért továbbra is több hatósággal kell kapcsolatban állnia, nyomtatványokat benyújtania. Nem lesz tehát egyetlen szupernyomtatvány, mert nem lehet. Ahogy a tárcánál fogalmaztak: „egy nyomtatvánnyal történő kiváltásuk egyelőre nehezen elképzelhető". Könnyebbséget az jelent majd, hogy ezeket az íveket egyetlen helyen be lehet adni, vagyis elég lesz egy hivatalt felkeresni. A kormányablakokban július óta már 150 ügyet tudnak intézni a vállalkozások, a tervek szerint az ügyek száma januártól 2000-re bővül.
Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.
Ön még nem rendelkezik előfizetéssel?
Tovább az előfizetéshez
Válassza az Ön számára legkedvezőbb előfizetési csomagajánlatunkat!
Hozzászólások (0)