hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Gépjárműbontók, alkatrész-forgalmazók, figyelem! NAV-közlemény az új fémkereskedelmi szabályokról

  • adozona.hu

2023. július 1-jétől hatályos fémkereskedelmi szabályok kapcsán a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz mint fémkereskedelmi hatósághoz számos kérdés érkezett, melyek a jogalkotóval történt előzetes egyeztetések alapján az alábbiak szerint válaszolhatóak meg, s egyben iránymutatásul szolgálnak a gazdasági szereplők számára – írja honlapján a NAV.

Fémkereskedelmi engedélyköteles tevékenység-e a gépjárműbontási tevékenység?

Fémkereskedelmi, illetve koncesszori fémkereskedelmi engedély nélkül:

A hulladékká vált gépjármű – alkatrészeinek, tartozékainak, felszereléseinek újrahasználata céljából történő – bontása nem számít fémkereskedelmi tevékenységnek. A gépjárműbontás tehát alapesetben fémkereskedelmi, illetve koncesszori fémkereskedelmi engedély nélkül végezhető, és így a gépjárműbontónak nem kell a tevékenységéről a fémkereskedelmi szabályok alapján például nyilvántartást vezetnie, adatokat szolgáltatnia.

Nem kell előzetes bejelentést tennie annak, aki hulladékká vált gépjárművet ad le gépjárműbontónak, és a gépjárműbontók a fémkereskedelmi hatóság visszaigazolása nélkül vehetik át azt. Ilyenkor a FAJ-kód alá sorolást sem kell vizsgálni.

Fémkereskedelmi, illetve koncesszori fémkereskedelmi engedéllyel:

Szigorúbbak a szabályok, ha a gépjárműbontó e tevékenységével párhuzamosan, egyben fémkereskedő vagy koncesszori fémkereskedő is. Neki meg kell felelnie a Fémtv. előírásainak is – mint például a nyilvántartásvezetés, adatszolgáltatás.

Ezen kívül, ha valaki hulladékká vált gépjárművet akar leadni fémkereskedelmi vagy koncesszori fémkereskedelmi engedéllyel rendelkező gépjárműbontónak, ezt előzetesen be kell jelentenie, és a fémkereskedő, koncesszori fémkereskedő azt csak akkor veheti át, ha a fémkereskedelmi hatóság visszaigazolásával ehhez hozzájárul.

Közös szabályok:

• A gépjárműbontók az értékesíthető alkatrészek, tartozékok és felszerelések mellett kinyert fémkereskedelmi engedélyköteles anyagokat továbbra is csak fémkereskedőnek értékesíthetik, vagy koncesszori fémkereskedőnek adhatják át.

• Kizárólag koncesszori fémkereskedőnek adható át a hulladékgazdálkodási intézményi résztevékenységgel érintett hulladékok körébe tartozó fentiek szerint kinyert fémkereskedelmi engedélyköteles anyag.

Mikor koncessziós a hulladékká vált gépjármű, gépjárműalkatrész?

Koncessziós hulladék, és kizárólag koncesszori fémkereskedőnek adható át:

• az M1-, N1-kategóriába tartozó gépjármű (az ezek részét képező alkatrészekkel együtt) – egyben leadva,

• a háromkerekű gépjármű – kivéve a motoros tricikli – (az ezek részét képező alkatrészekkel együtt) – egyben leadva.

Mint hulladékká vált körforgásos termékek, a koncesszió hatálya alá tartoznak, és a koncessziós társaság tulajdonát képezik.

Nem koncessziós hulladék, így fémkereskedőnek értékesíthető:

• az M1-, N1-kategóriába tartozó gépjármű önálló alkatrésze,

• a háromkerekű gépjármű – kivéve a motoros tricikli –, önálló alkatrésze,

• az ezektől a kategóriáktól eltérő kategóriájú, hulladékká vált gépjármű és alkatrésze.

Mivel az önálló gépjárműalkatrész nem körforgásos termék, a belőle keletkező hulladékról birtokosának kell gondoskodnia, ezért nem tartozik a koncesszió hatálya alá, és nem képezi a koncessziós társaság tulajdonát. Függetlenül a leadó személyétől – legyen az természetes személy, egyéni vállalkozó, gazdasági társaság –, az önálló gépjárműalkatrészek bármely fémkereskedőnek értékesíthetők.

Milyen FAJ-kód alá sorolandók a gépjárművek, gépjárműalkatrészek?

Ha a hulladékká vált gépjárművet koncesszori fémkereskedő veszi át vagy fémkereskedő vásárolja fel, a hulladék jellegének meghatározásánál két FAJ-kód jöhet szóba:

31. A gépjárművezető ülésén kívül legfeljebb nyolc ülőhellyel rendelkező személygépkocsi (M1 kategória), a legfeljebb 3,5 t műszakilag megengedett legnagyobb össztömeggel bíró tehergépkocsi (N1 kategória), valamint a háromkerekű gépjármű, kivéve a motoros tricikli – ideértve ezek alkatrészeit és anyagait – bontási fémhulladéka.

A 31. FAJ-kód alá tartozik:

• az M1-, N1-kategóriába tartozó gépjármű (az ezek részét képező alkatrészekkel együtt) – egyben leadva,

• a háromkerekű gépjármű – kivéve a motoros tricikli – (az ezek részét képező alkatrészekkel együtt) – egyben leadva.

A 31. FAJ-kódú fémkereskedelmi engedélyköteles anyagok a koncesszió hatálya alá tartoznak, így csak koncesszori fémkereskedő részére adhatók le. Ezek a hulladékok érzékeny FAJ-kódos fémkereskedelmi engedélyköteles anyagok, ezért azok leadása, átvétele előzetes bejelentéshez, a hatóság visszaigazolásához kötött.

12. A 31. pont szerinti jellemzőkkel rendelkező fémhulladék kivételével a gépjármű/haszongépjármű, egyéb közlekedési eszköz (például kerékpár) bontási fémhulladéka (gépjárműalkatrész, gépalkatrész, mezőgazdasági berendezések alkatrésze).

A 12. FAJ-kód alá tartozik:

• az M1-, N1-kategóriába tartozó gépjármű önálló alkatrésze,

• a háromkerekű gépjármű önálló alkatrésze, és

• az ezektől a kategóriáktól eltérő kategóriájú, hulladékká vált gépjárművek és alkatrészeik.

A 12. FAJ-kódú fémkereskedelmi engedélyköteles anyagok leadását nem kell előzetesen bejelenteni.

Ha a gépjárművet, gépjárműalkatrészt olyan gépjárműbontó veszi át, akinek nincs fémkereskedelmi, koncesszori fémkereskedelmi engedélye (lásd: Fémkereskedelmi engedélyköteles tevékenység-e a gépjárműbontási tevékenység?), az engedélyeseknek előírt szabályoknak nem kell megfelelnie. Így ő előzetes bejelentés és visszaigazolás nélkül veheti át az érintett fémkereskedelmi engedélyköteles anyagokat, és a FAJ-kódot sem kell vizsgálnia.

Ki veheti át az akkumulátort, katalizátort, és milyen FAJ-kóddal?

Az akkumulátort az 1. FAJ-kód alá kell sorolni, ha önállóan adják le.

Mivel körforgásos termék, a koncesszió hatálya alá tartozik, ezért koncesszori fémkereskedő vagy hulladékgazdálkodási közszolgáltatási résztevékenységet végző koncesszori alvállalkozó (koncesszori alvállalkozó) veheti át.

A katalizátort a 32. FAJ-kód alá kell sorolni, ha önállóan adják le.

A 32. FAJ-kódú anyagok érzékeny FAJ-kódos fémkereskedelmi engedélyköteles anyagok, ezért csak fémkereskedő, koncesszori fémkereskedő veheti át: előzetes bejelentés, visszaigazolás, illetve írásbeli szerződés és külön igazolás mellett.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Munkabért terhelő párhuzamosan több letiltás

dr. Hajdu-Dudás Mária

ügyvéd

Devizában kapott kölcsön kamata

Hunyadné Szűts Veronika

igazságügyi adó- és járulékszakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink